به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ - ۱۶:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۴۹۶۳۱۶

سقف قیمت احتمالی دلار کجاست؟

سقف قیمت احتمالی دلار کجاست؟
گروه اقتصادی: بازیگران بازار ارز در روز‌های اخیر شاهد نوسان قیمت دلار آزاد در کانال ۶۳ هزار تومانی بودند. به‌نظر می‌رسد با توجه به اخبار ضد و نقیض دو هفته گذشته، و کشمکش نیرو‌های عرضه و تقاضا در بازار، قیمت تعادلی این روز‌های دلار در نیمه کانال ۶۳ هزار تومانی باشد. مشاهدات حاکی از آن است که در روز‌هایی پرریسک بازار قیمت دلار آزاد، به عنوان شاخص بازار ارز، از مرز قیمت ۶۴ هزار تومانی فراتر نرفته است. البته در معاملات فردایی روز‌های پایانی هفته گذشته فعالان بازار اقدام به نرخ‌دهی دلار در پله‌های نخست کانال ۶۴ هزار تومانی کردند که با شروع بازار نقدی در روز شنبه این رشد قیمت به سرعت جبران شد و نرخ به کانال پایین‌تر بازگشت.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، همچنین به عکس، در روز‌هایی که اخبار مثبت منتشر شده است نیز نرخ ارز مذکور از نیمه کانال ۶۲ پایین‌تر نیامده است. محدود شدن دامنه نوسان دلار در بازه ۶۲ هزار و ۵۰۰ تا ۶۳ هزار و ۹۰۰ تومان سیگنال رنج شدن بازار با شرایط جدید را مخابره می‌کند. به‌طورکلی بررسی روند بازار ارز در سال جاری گویای آن است که نرخ‌ها در ۳ حالت متفاوت قرار داشته‌اند. در نمودار قیمت دلار آزاد مشاهده می‌شود که در روز‌های پرریسک رنج دلار در کانال‌های ۶۳ تا ۶۴ هزار تومانی بوده است. در روز‌های کم ریسک (عمده معاملات سال جاری) نرخ اسکناس آمریکایی در بازه ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان رنج بوده است و اکنون به‌نظر می‌رسد کانال‌های ۶۲ و ۶۳ هزار تومانی نیز بازه نوسان قیمت دلار در روز‌هایی است که دو نیروی متضاد در بازار وجود دارد. البته باید گفت که از نظر کارشناسان شرایط حال حاضر بازار بسیار شکننده است. به عقیده این افراد درصورتی که هر یک از نیرو‌های حال حاضر تقویت شود بازار به سمت رنج بالاتر یا پایین‌تر حرکت خواهد کرد.
چهارشنبه مثبت بازار ارز 
دیروز چهارشنبه ۲۵ مهر ماه روند نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات غیررسمی بازار ارز تهران افزایشی بود. اسکناس دلار آزاد که در معاملات سه‌شنبه افت ارزش ۳۵۰ تومانی را تجربه کرده بود در معاملات عصر دیروز به همین میزان رشد کرد و مجددا در نرخ ۶۳ هزار و ۴۵۰ تومان به‌فروش رسید. اسکناس یورو نیز به همین میزان رشد کرد و از رقم ۶۸ هزار و ۸۰۰ تومان به رقم ۶۹ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. همچنین اسکناس دلار در معاملات رسمی روز گذشته نیز به روند افزایشی خود ادامه داد و با رشد ارزش ۷۴ تومانی در رقم ۵۰ هزار و ۱۸۶ تومان ثبت شد.
بازار سکه قصد توقف ندارد 
قیمت سکه طلا طرح جدید مجددا از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرد. قیمت این کالای سرمایه‌ای در هفته‌های گذشته به‌واسطه رشد ارزش طلا در معاملات جهانی و همچنین افزایش قیمت دلار، روی قله تاریخی خود پیش می‌راند. در روز‌های ابتدایی هفته نرخ سکه روی مرز روانی ۵۰ میلیون تومانی معامله شد. در بازار روز میانی هفته قیمت شاخص مذکور مجددا به کانال ۴۹ بازگشت. اما هم‌اکنون مشاهده می‌شود که سکه طلا طرح جدید با دورخیز خود نه‌تن‌ها از مرز ۵۰ میلیون تومانی گذر کرد. بلکه در این کانال پیش‌راند و به نیمه آن رسید. روز گذشته هر قطعه سکه طلا طرح امامی با حدود ۸۵۰ هزار تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم ۵۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله شد. نیم و ربع‌سکه نیز با رشد قیمت‌های ۵۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی به ترتیب در ارقام ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شدند.
برچسب ها: بازار ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها