کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شمارش معکوس برای رکوردشکنی نیم‌سکه

26 مهر 1403 ساعت 15:48


گروه اقتصادی:  سکه امامی پنجشنبه ۲۶ مهرماه در معاملات نیمه اول روز با ایستادن روی پله ۵۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان، قله تاریخی جدیدی را فتح کرد و با توجه به حمایت دلار و طلای جهانی همچنان برای تداوم مسیر فعلی حریص به نظر می‌رسد.
به گزارش فرارو؛ قیمت سکه طلا، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه برای اولین بار از مرز ۵۰ میلیون تومان گذشت. رکورد قیمت طلای ۱۸ عیار هم یک روز بعد شکسته شد و به چهار میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. صعود دلار، سومین عامل اثرگذار در خیره‌سری قیمت سکه طلا است، اما نباید از سهم اونس غافل شد. تا وقتی همه این عوامل صعود هستند بعید است فروش سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تاثیری روی کاهش قیمت بگذارد. قیمت سکه امامی در عرضه روز چهارشنبه مرکز مبادله، به طور میانگین ۴۹ میلیون و ۹۹۷ هزار بود و از آنجا که هزینه تحویل و انبار‌داری دست‌کم ۸۰ هزار تومان است، چاره‌ای نداریم جز اینکه بپذیریم قیمت سکه دولتی هم از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرده. نکته مهم بازار سکه تا پایان معاملات نیمه اول روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه، شکسته شدن رکورد قیمت نیم سکه و ربع سکه بوده است.
عوامل موثر بر رشد قیمت سکه طلا
قیمت جهانی طلا از پارسال تا الان با جدیت در مسیر صعودی قدم می‌زند. ارزش اونس سال گذشته، همین موقع‌ها معادل دو هزار و ۳۸۲ دلار بود، اما در حال حاضر با رشد ۱۲ درصدی نسبت به آن زمان تا دو هزار و ۶۷۳ دلار پیش رفته.
اونس همچنان مستعد افزایش قیمت است. به‌عنوان مثال پس از پایان معاملات بازار طلای داخلی در روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه تا صبح پنجشبه ۲۶ مهرماه، طلای جهانی ۱۰ دلار دیگر گران شد و روی قله دو هزار و ۶۸۳ دلار ایستاد.
قیمت دلار در یک سال گذشته از ۵۱ هزار و ۳۳۶ تومان به ۶۳ هزار و ۳۳۵ تومان رسیده تا با رشد ۱۲ هزار تومانی، بازدهی دلار را معادل ۲۳ درصد ارزیابی کنیم. طلای ۱۸ عیار در همین مدت بیش از ۷۰ درصد رشد را تجربه می‌کند و یک نفس از دو میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا چهار میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیش رفت.
طلای ۱۸ عیار آخرین بار اواخر فروردین ۱۴۰۳، شوریده سری را تجربه کرد. قیمت هر گرم طلا در آن زمان به سه میلیون و ۸۷۹ هزار تومان رسید ولی ۴۰ روز بعد ورق برگشت و طلا با قیمت سه میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.
قیمت سکه امامی روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه، تعارف را کنار گذاشت و رسما از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرد
صعود قیمت طلا از اواخر خرداد سرعت گرفت. سوم مهرماه پس از رسیدن به جایگاه سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان برای دومین مرتبه از ابتدای سال رکورد قیمت طلا شکسته شد. چهار روز بعد ارزش طلا ۱۸ عیار از مرز چهار میلیون تومان گذشت. سریال خیره‌سری طلا، دهم، یازدهم، دوازدهم و پانزدهم مهرماه تکرار شد.
قیمت طلای ۱۸ عیار روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، با رسیدن به قله چهار میلیون و ۱۶۲ هزار تومان رکورد جدیدی را از خود به جا گذاشت و همچنان برای ادامه این مسیر میل و توان لازم را دارد. 
بررسی روند رشد قیمت سکه طلا
سکه با استعانت از بازار دلار، نرخ اونس و رشد قیمت طلای ۱۸ عیار، پیشروی سریعی دارد. قیمت سکه امامی پارسال ۲۹ میلیون و ۴۳۸ هزار تومان بود و روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه تا ۵۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان پیش رفت. سکه امامی در این یک سال ۷۴ درصد گران شده است.
قیمت سکه امامی در نیمه اول سال فقط یک مرتبه مرتکب بازیگوشی شد و روز ۱۶ فروردین با رسیدن به ۴۵ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان رکورد قبلی را بهبود بخشید. پس از آن تا پنجم خرداد در مسیر معکوس حرکت کرد و تا ۳۹ میلیون و ۶۵۶ هزار تومان عقب نشست.
سکه امامی خیلی سریع دوباره از مرز ۴۰ میلیون گذشت و در سومین روز پاییز رکورد تازه ۴۶ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان را به جا گذاشت. هفتم مهر، ۱۱ مهر، ۱۲ مهر، ۱۵ مهر و ۱۹ مهر شاعد تکرار همین اتفاق بودیم، اما حتی آن موقع هم نشانه‌ای مبنی بر آرام گرفتن بازار سکه وجود نداشت.
قیمت سکه امامی روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه، تعارف را کنار گذاشت و رسما از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرد. یک روز بعد سکه امامی را در جایگاه ۵۱ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان ملاقات کردیم و معاملات نیمه اول روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه با نرخ ۵۱ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان تا ۵۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان انجام گرفت.
قیمت سکه امامی روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه، بنابر روایت‌های غیررسمی تا ۵۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم پیش رفته و اتفاقاتی مشابه در بازار برای نیم سکه و ربع سکه رخ داده است. اگر تا پایان معاملات روز پنجشنبه روند بازار سکه معکوس نشود، نیم سکه با عبور از مرز ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسما موفق خواهد شد رکورد قبلی ۲۸ میلیون و ۶۰ هزار تومانی نیمه فروردین را بشکند.
ربع سکه تا الان پشت رکورد ۱۸ میلیون مربوط به ۱۶ فروردین پنهان شده بود، اما امروز و در حالی که با نرخ ۱۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معاملات را شروع کرد، حوالی ظهر به ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. شکسته شدن رکورد قیمت نیم سکه و ربع سکه مستلزم تداوم همین روند تا پایان معاملات بازار طلا در روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه خواهد بود.


کد مطلب: 496342

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496342/شمارش-معکوس-رکوردشکنی-نیم-سکه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir