کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زلنسکی:تنها دو راه برای پایان دادن به جنگ هست

26 مهر 1403 ساعت 20:29


گروه بین الملل: رئیس جمهور اوکراین با اشاره به حمایت‌های پیونگ‌یانگ از مسکو مدعی حضور افسران ارتش کره شمالی در بخش‌های اشغال شده از خاک کشورش شد.
ولودیمیر زلنسکی همچنین مدعی است که سرویس‌های‌ اطلاعاتی کشورش شواهدی بدست آورده‌اند که نشان می‌دهد حدود ۱۰ هزار سرباز کره شمالی برای ملحق شدن به نیروهای ارتش روسیه در اوکراین آموزش می‌بینند.
زلنسکی که برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو و درخواست حمایت‌های بیشتر به بروکسل سفر کرده روز پنجشنبه پیش از حضور در این نشست، در حضور رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پایتخت بلژیک طرح پیروزی خود را ارائه کرد.وی در جریان برپایی اجلاس یک روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، ضمن اشاره به حمایت‌های آشکار برخی کشورها همچون کره شمالی از روسیه، افزود: «ما شاهد اولین گام‌ها به سوی جنگ جهانی هستیم.»
ولودیمیر زلنسکی در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که کرملین پیش‌تر گزارش‌های منتشر شده در خصوص دخالت کره شمالی در جنگ اوکراین را رد کرده بود.
اوکراین پیش از این با اشاره به استفاده نیروهای ارتش روسیه از پهپهاد‌های انتحاری ساخت ایران در میادین نبرد بویژه برای انجام حملات دور برد، نسبت به آنچه وی مشارکت و همکاری خطرناک نظامی میان تهران و مسکو خوانده شده، هشدار داده بود.ولودیمیر زلنسکی اما این‌ بار مدعی حمایت‌های آشکار نظامی کره‌شمالی شده و اعلام کرده است که فرستادن سربازان خارجی به خط مقدم نشانه دیگری از تشدید تنش است.رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد: «این دیگر تنها به انتقال سلاح خلاصه نمی‌شود، در واقع، صحبت از اعزام نفر از کره شمالی برای ملحق شدن به جمه نیروهای نظامی اشغالگر است.»
وی افزود: پوتین تلاش دارد تا با وارد کردن سایر بازیگران به این جنگ، به نوعی از بسیج گسترده‌تر داخلی جلوگیری کند و مانع از بروز ناآرامی‌های اجتماعی ناشی از مخالفت با جنگ شود.
طرح پیروزی پنج ماده‌ای ولودیمیر زلنسکی برای پایان دادن به جنگ تا سال آینده که روز پنجشنبه توسط وی در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه شد یک عنصر کلیدی دارد.
اولین نکته مهم در این نقشه راه، دعوت برای پیوستن به ائتلاف نظامی فراآتلانتیک است، اما عضویت اوکراین در ناتو به تایید کلیه ۳۲ عضو پیمان ناتو از جمله ایالات متحده نیاز دارد.
ولودیمیر زلنسکی روز پنجشنبه در جمع سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید کرد: «اگر شرکا به ما کمک نکنند، شانس روسیه (در میدان جنگ) افزایش می‌یابد.»
رئيس جمهوری اوکراین معتقد است که برای شکست دادن روسیه در کشورش، قوی بودن در میدان نبرد بسیار اهمیت دارد، اما مهمتر از همه از دید او، برخورداری از یک «چتر امنیتی» است.
این در حالیست که مارک روته، دبیرکل ناتو، روز چهارشنبه درباره درخواست زلنسکی برای پیوستن کشورش به این ائتلاف نظامی موضع مشخصی نگرفت.
او تأکید کرد که هم‌پیمانان ناتو در ارتباط نزدیک با اوکراین درباره گام‌های بعدی هستند و اولویت فعلی این است که اطمینان حاصل شود اوکراین در موقعیتی قرار گیرد که بتواند در هرگونه مذاکرات آینده با روسیه، بهترین توافق ممکن را انجام دهد.«طرح پیروزی» زلنسکی علاوه بر این، شامل تقویت سیستم‌های دفاع هوایی، ادامه حملات به اهدافی در داخل خاک روسیه و یا دسترسی به طیف گسترده‌تری از اطلاعات متحدان است.
از نظر ولودیمیر زلنسکی، تنها دو راه برای پایان دادن به جنگ در کشورش وجود دارد: یا اوکراین مجدداً از تسلیحات هسته‌ای برخوردار می‌شود تا روسیه را از حمله باز دارد، یا به عضویت ناتو درمی‌آید. زلنسکی افزود که دعوت از اوکراین برای عضویت در ناتو «عبور از هیچ خط قرمزی نیست» بلکه برعکس، «اقدامی پیشگیرانه است که نشان می‌دهد این پوتین نیست که در حال تغییر دادن جهان است و اینکه متجاوز نمی‌تواند نظم بین‌المللی جدیدی ایجاد کند.»اعضای ناتو بر اساس اجماع تصمیم گیری می کنند؛ کی‌یف بدین ترتیب برای عضویت در ائتلاف نظامی غرب به چراغ سبز ایالات متحده نیاز دارد که بسته به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، پیمودن این مسیر ممکن است دشوارتر شود.
ولودیمر زلنسکی  گفت که درباره این موضوع با جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نیز با کامالا هریس و دونالد ترامپ، دو نامزدی که به دنبال جانشینی او هستند، گفتگو کرده است.
رئیس جمهوری اوکراین در ادامه یادآور شد: من دلایلم را مطرح کردم و او (ترامپ) نیز گفت که با استدلال‌های من موافق است.



 


کد مطلب: 496355

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496355/زلنسکی-تنها-دو-راه-پایان-دادن-جنگ-هست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir