کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ورود ۱۷۱ تاکسی برقی به ناوگان تاکسیرانی

وعده بی‌سرانجام شهرداری برای واردات ۵۰۰۰ تاکسی برقی

27 مهر 1403 ساعت 11:15


گروه جامعه: حمل و نقل عمومی و کمبودها و نواقص آن، در کلانشهری مثل تهران از بزرگترین چالش‌هایی است که دردسرهای بسیاری را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده است.به گزارش خبرآنلاین،فرسوده بودن ناوگان فعلی حمل و نقل عمومی نیز از جمله مشکلاتی است که به اندازه کمبود این ناوگان برای مردم مشکل آفرین است و از جمله تبعات آن می‌توان به معضل آلودگی هوا اشاره کرد. مسئولان شهرداری تهران در خرداد ماه سال جاری از انعقاد قرارداد برای واردات ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی خبر داده بودند و به گفته آن‌ها مقرر بود تا پایان امسال ۲۷ هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود که تا کنون هیچ کدام از این وعده‌ها محقق نشده است.

خبرآنلاین برای مطالبه حقوق شهروندان و پیگیری سرانجام وعده مدیران ششمین دوره مدیریت شهری با شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در خصوص آخرین وضعیت تاکسی‌های پایتخت گفتگو کرده است.مشروح این گفتگو را در ادامه این گزارش مشاهده کنید. 

در دوره مدیریت شهرداری آقای زاکانی چه تعداد تاکسی جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران افزوده شد؟
در شهر تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تردد هستند و بیش از نیمی از این تاکسی‌ها فرسوده هستند و در این دوره تا کنون ۸ هزار تاکسی فرسوده نوسازی شده‌اند.بر اساس برآوردهای صورت گرفته شهر تهران به ۱۱۰ هزار دستگاه تاکسی نیاز دارد که با وجود ۸۰ هزار تاکسی فعلی که نیمی از آن‌ها هم در شرایط فرسودگی قرار دارند به ۳۰ هزار  تاکسی دیگر هم نیاز داریم تا مشکلاتی که مردم در حمل و نقل و عمومی در بخش تاکسی با آن روبرو هستند مرتفع شود و پیگیر هستیم تا بخشی از این نیاز در قالب تاکسی‌های حوزه توسعه در کنار اقدامات نوسازی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شوند.

سرانجام برقی کردن ناوگان تاکسیرانی چه شد؟
برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه در بخش تاکسیرانی و استفاده از یک خودروی با کیفیت و یک خودرویی که می‌تواند خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه کند، یک پروژه بزرگ اما درست و بجا است.

وقتی حرفی از حمل و نقل پایدار زده می‌شود شامل ناوگان مناسب و با کیفیت بدون سر و صدا و خودروهایی می‌شود که از سوخت پلک استفاده می‌کنند و ایمن باشند و شهرداری تهران با همین رویکردهای فوق کار واردات خودروهای برقی و به ویژه تاکسی‌های برقی را در طول مدت دوره ششم مدیریت شهری و در راستای وظایفی که در قانون هوای پاک بر عهده‌اش گذاشته شده، در دستور کار خود قرار داد و این پروژه مساعدت و همکاری همه بخش‌های برون سازمانی را نیاز دارد.

تاکنون چه تعداد تاکسی برقی به کشور وارد و تحویل رانندگان شده است؟
در حال حاضر ۱۷۱ تاکسی برقی به رانندگان تاکسی که متقاضی بوده‌اند تحویل شده و ۱۲ نقطه نیز برای جایگاه این خودروها در نقاط مختلف شهر تهران برای شارژ این تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است که این تعداد دستگاه شارژ برای تاکسی‌های فعلی کفایت می‌کند. اگر دستگاه شارژ خودروهای برقی از نوع سریع باشد، چیزی حدود ۴۰ دقیقه و اگر از نوع شارژ آرام باشد چیزی حدود ۶ تا ۷ ساعت زمان برای شارژ کردن خودروهای برقی نیاز است.

آیا شارژ کردن تاکسی‌های برقی در خانه هزینه برق مصرفی خانوارها را افزایش نمی‌دهد؟
نکته این است که در بسیاری از کشورهایی که به سمت برقی سازی خودروها و ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کرده‌اند، زیرساخت به گونه‌ای فراهم شده است که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل هم فراهم است و ما هم به دنبال چنین موضوعی هستیم.

در برخی از کشورها تعرفه برق مصرفی در بخش خانگی برای شارژ خودروهای برقی صفر است و اگر با وجود محدودیت‌هایی که وزارت نیرو ممکن است داشته باشد، اگر زیرساخت‌های لازم برای شارژ این تاکسی‌های برقی در منازل شهر تهران هم ایجاد شود و کم کم به این سمت حرکت کنیم، رانندگان یه استفاده از خودروهای برقی ترغیب می‌شوند. 

قیمت خودروهای برقی در مقایسه با دیگر خودروهای غیر برقی که مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، ۲ برابر بیشتر است و اگر ما بخواهیم رانندگان را به خرید و استفاده از این خودروها که از سوخت پاک استفاده می‌کنند، تشویق کنیم باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بخشی از قیمت تمام شده خودرو حتما در قالب یارانه‌های دولتی به راننده کمک شود.

چرا وعده شهرداری که قرار بود بیش از ۲ هزار دستگاه تاکسی برقی را تاکنون به ناوگان تاکسیرانی پایتخت اضافه کرده باشد، محقق نشده است؟
۱۷۱ دستگاه تاکسی برقی وارد چرخه حمل و نقل عمومی تاکسیرانی شده است و ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی دیگر نیز ظرف یک ماه آینده، وارد ناوگان می‌شود و مابقی نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.شروع هر پروژه‌ای یک سری مشکلات و محدودیت‌ها و سختی‌هایی را دارد و که وقتی کار شروع می‌شود بقیه مسیر راحت‌تر می‌شود.

علت تجمعات رانندگان ناراضی خریدار خودروهای برقی چیست؟
برای خودروهای برقی که هم اکنون در تهران فعالیت دارند، شهرداری تسهیلات بسیار خوبی را (تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی با کارمزد ۸ درصد) اختصاص داده است و خودروساز هم مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۸ درصد به خریداران تاکسی‌های برقی تسهیلات می‌دهد و اینکه می‌گویند این تسهیلات پرداخت نشده است صحت ندارد.

یک تاکسی برقی ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای فرد خریدار تمام می‌شود و هم اکنون ۹۰۰ میلیون تومان آن به صورت تسهیلات با کارمزد ۸ درصد به راننده متقاضی پرداخت می‌شود.
رانندگان ناراضی حاضر در تجمعات اخیر تسهیلات بلاعوض می‌خواهند و تحقق ماده ۱۲ که در حوزه اختیارات شهرداری نیست را طلب می‌کنند. رانندگان طی روزهای اخیر با تجمع مقابل ساختمان شهرداری خواهان تحقق وعده ها از جمله اجرای ماده ۱۲ شدند که براساس آن نیمی از قیمت خودروهای برقی بیش از یک میلیارد تومانی به عنوان کمک بلاعوض دولت باید به رانندگان تاکسی برقی پرداخت شود.

به گفته مسئولان شهرداری تهران، تحقق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، توسط دولت است؛ قانونی که براساس آن دولت باید به ازای صرفه جویی که در مصرف سوخت به واسطه برقی سازی  انجام می‌شود،‌ مبالغی را به سازمان های موثر پرداخت کند.

شهرداری تهران در دوره فعلی که تا اینجای کار  بیش از ۳ سال با مدیریت زاکانی به پیش رفته است، پر است از وعده‌های بی‌سرانجامی که بعید است در مدت باقیمانده از این دوره مدیریت شهری عملی شدند.مشکلات کمبود و فرسودگی حمل و نقل عمومی تنها به این دوره از مدیریت شهری و تنها مربوط به شهرداری زاکانی مربوط نیستند اما لیست طولانی وعده‌های تحقق نیافته زاکانی بیشتر از هر دوره دیگری در این دوره خودنمایی می‌کند.


کد مطلب: 496413

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496413/وعده-بی-سرانجام-شهرداری-واردات-۵۰۰۰-تاکسی-برقی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir