کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهردار شیراز وجود آب انبار تاریخی و گورستان باستانی در مسیر مترو حافظیه را تایید کرد

28 مهر 1403 ساعت 9:56


گروه جامعه: نمایندگان بازرس کل و بازرسان شهرداری استان فارس در جلسه‌ای اختصاصی با مدیر عامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهر شیراز پرونده مترو حافظیه را گشودند و درحال بررسی تخصصی و نظارت بر اجرای صحیح مترو حافظیه هستند.

شهردار شیراز: در عمق ۶ متری چند پله دیدیم
به گزارش ایلنا،جلسه روز چهارشنبه بازرسان استان فارس با مسئولین شهری شیراز در حالی برگزار شد که محمدحسن اسدی، شهردار شیراز در جمع خبرنگاران محلی استان فارس اعلام کرد که در اسکن و ژئو رادار مسیر تونل مترو خط دو در چهارراه حافظیه شیراز و «در عمق ۴ تا ۶ متری چند پله دیده شده است.»

خبر وجود آب انبار تاریخی در مسیر مترو خط دو شیراز نخستین بار بطور مستند در ایلنا منتشر شد و فعالان میراث فرهنگی شیراز با ارسال تصاویر مربوط به وجود آب انبار تاریخی در مسیر مترو حافظیه به ایلنا اعلام کردند که «سقف تونل مترو با کف آب انبار شناسایی شده حدود ۶ متر فاصله دارد و ادامه حفر تونل به این بنای تاریخی که گفته می‌شود متعلق به دوره صفوی یا قاجاریه است، آسیب می‌رساند.

شهردار شیراز وجود گورستان تاریخی در مسیر مترو حافظیه را نیز تایید کرده و گفته است: قبرستانی که عنوان می‌کنند عمقش بیشتر از ۶ تا هشت متر نیست. ولی ما در عمق ۲۶ متر حرکت کرده ایم.
اسدی همچنین گفته است که حفر تونل مترو حافظیه فعلا متوقف شده تا «اقناع سازی» انجام شود و پس از آن کار ادامه می‌یابد.گورستان تاریخی شیراز که برخی کارشناسان، قدمت آن را حدود هزار سال برآورد کرده‌اند همان گورستانی است که در مسیر مترو حافظیه قرار دارد و حافظ نیز در ضلع شمالی این گورستان دفن شده است.

سکوت هیات اعزامی درباره وجود آب انبار و گورستان تاریخی در مسیر حفر مترو
هیات اعزامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شیراز پس از اطلاع‌رسانی ایلنا درباره رسیدن مترو خط دو شیراز به ۵۰۰ متری حافظیه و انتشار غیرقانونی بودن این اقدام با توجه به مصوبه شورای چهارم شهر شیراز که تاکید داشت مترو خط دو باید در یک کیلومتری حافظیه متوقف و ادامه مسیر با تراموا از حافظیه عبور کند، در حالی به این شهر سفر کرد که به گفته فعالان میراث فرهنگی شیراز، هیچ سخنی از وجود آب انبار تاریخی در مسیر مترو حافظیه و گورستان باستانی آن در جلسه رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و هیات همراه او با مدیران شهری شیراز به میان نیامده بود و هر دو موضوع مسکوت مانده بود.

مصطفی ده پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز پس از این جلسه بدون اشاره به وجود آب انبار تاریخی در مسیر مترو و سرنوشت گورستان هزارساله شیراز در اطراف حافظیه اعلام کرد: درحال حاضر سنجش و بررسی این مساله که عبور خط ۲ مترو شهری از کنار آرامگاه حافظ موجب آسیب، لطمه و تخریب این مجموعه تاریخی و فرهنگی می‌شود یا خیر، در اولویت است.
سرپرست هیات اعزامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شیراز برای بررسی وضعیت مترو حافظیه همچنین تاکید کرد: شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری در مرحله امکان‌سنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی، الزامات قانونی در دریافت استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را رعایت نکرده است.

حفر تونل مترو خط دو شیراز تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ پس از آتن خبرساز شد که امین طباطبایی (فعال میراث فرهنگی شیراز) در گفتگو با ایلنا خبر داد که شورای پنجم شهر شیراز در مصوبه‌ای به شهرداری این شهر اعلام کرده بود که به دلیل احتمال آسیب ناشی از لرزه‌ها و وجود آثار تاریخی در این مسیر حفر تونل مترو باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف شود تا آسیبی به آرامگاه حافظ و گورستان هزارساله و آب انبار تاریخی خارج از آرامگاه حافظ در این مسیر نرسد. اما این مصوبه در شورای ششم شهر شیراز نادیده گرفته شد و شهرداری شیراز حفر تونل تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ را بدون داشتن مجوز و استعلامات لازم از میراث فرهنگی ادامه داد.

پس از این اطلاع‌رسانی بود که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس که مدعی بی‌خبری از حفر تونل مترو تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ بود، با شکایت از مجریان این پروژه به درخواست وزارت میراث فرهنگی ادامه حفر تونل را متوقف کرد تا تاثیر عبور مترو بر آرامگاه حافظ بررسی شود.

علاوه بر آن اداره کل بازرسی استان فارس در جلسه با مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهر شیراز پرونده مترو حافظیه را گشوده‌اند تا مشخص شود حفر تونل مترو تا ۵۰۰ متری آرامگاه حافظ به چه دلیل صورت گرفته است و چه کسانی دستور ادامه این فعالیت برغم نداشتن مجوزهای لازم و بدون در نظر گرفتن مصوبه توقف حفر مترو تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ در شورای شهر پنجم شیراز را داده است.


کد مطلب: 496565

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496565/شهردار-شیراز-وجود-آب-انبار-تاریخی-گورستان-باستانی-مسیر-مترو-حافظیه-تایید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir