کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قیمت بیت کوین در نقطه ای حساس

28 مهر 1403 ساعت 12:46


گروه اقتصادی: : ارز های دیجیتال همان پول های دیجیتالی هستند که غیر متمرکز بوده و با استفاده از بلاکچین عملیات پرداخت و کار های روزمره بشر را آسان تر میکنند. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال و بزرگ ترین پروژه از لحاظ ارزش بازار در جایگاه اول قرار دارد که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران آن را نماد بازار نیز میدانند و تحرکات قیمت آن میتواند تاثیر چشمگیری بر کل بازار بگذارد.

به گزارش بازار،داده های درون زنجیره ای (on chain)، شاخص تسلط (dominance)، تکنیکال قیمت و در نهایت، اقتصاد کلان، چهار متریک بسیار مهم در تحلیل جامع بیت کوین با نماد BTC میباشد که هر کدام به دیتا های خاصی میپردازند. با توجه به تحرکات کوتاه مدت و میان مدت بازار ارز های دیجیتال، بنظر می آید سرمایه گذاران در دوراهی خرید و فروش مانده اند؛ در ادامه به تحلیل و بررسی آینده نگر بیت کوین میپردازیم و نتیجه آن را نیز به صورت شفاف توضیح خواهیم داد.


تحلیل آنچین بیت کوین
۱- اجازه دهید تحرکات تاریخی شاخص MVRV را به شما یادآوری کرده و درصد رشد قیمت بیت کوین پس از صدور سیگنال توسط این اندیکاتور کاربردی را برایتان حساب کنیم. سال ۲۰۱۱ سیگنال صادر شد و قیمت بیت کوین ۱۰ هزار ۷۰۰ درصد رشد داشت؛ سال ۲۰۱۵ سیگنال صادر شد و قیمت به میزان ۱۴ هزار و ۸۰۰ درصد رشد داشت؛ سال ۲۰۱۹ سیگنال صادر شد و قیمت ۲ هزار درصد رشد داشت و در سال ۲۰۲۳ نیز سیگنال مجددا صادر شد و قیمت را با ۳۵۷ درصد رشد همراه کرد. نکته حائز اهمیت این است که نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی بیت کوین با وجود رشد چشمگیر دو سال اخیر، همچنان در وسط راه است و در محدوده ۱.۹ قرار دارد؛ در حالیکه میانگین سطح شاخص در سقف های تاریخی ۸.۸ میباشد و این نشان میدهد که قیمت با یک اصلاح حداکثر ۵۰ درصدی میتواند تا ۱۲۰ هزار دلار رشد کند.

2- خط پیشروی آینده شاخص انباشت به جریان (S۲F) به تارگت ۴۰۰ هزار دلاری قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۵ اشاره دارد که بنظر میرسد قیمت نتواند به آن محدوده برسد؛ اما محدوده ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دلار دور از ذهن نیست. شاخص سختی استخراج (hashrate) بیت کوین نیز، از وقتی که قیمت رشد خود را در سال ۲۰۲۳ شروع کرد، رشد پی در پی را تجربه میکند و اکنون در اوج خود قرار دارد که نشان میدهد قیمت محکوم به رشد بیشتر است تا فول نودر ها در بلند مدت به سودآوری بیشتری برسند و یا از زیان خارج شوند.

شاخص mvrv و cvdd به ما میگویند که ما وسط روند صعودی هستیم اما در کوتاه مدت باید صبر کنیم تا مقاومت اساسی شکسته و یا حمایت معتبر 52 هزار دلار لمس شود تا متحمل زیان نشویم. با محاسبه شاخص nvt متوجه میشویم که اوسیلاتور اندازه گیری حجم تا حدودی سیگنال منطقی صادر میکند و تحرکات درون شبکه ای بالا است که ممکن است منجر به فشار فروش ناگهانی شود. سختی استخراج یا همان هش ریت بیت کوین در مرحله ای از سودآوری برای فول نودر ها قرار دارد اما هزینه ها نیز بشدت افزایش یافته و قیمت محکوم به رشد است تا این سودسازی ها تبدیل به زیان نیشود و انباشت به جریان جناب پلن بی هم به تارگت های بالایی اشاره دارد.

3- شاخص CDD نشانگر تحرکات بالای هولدر های بیت کوین در قیمت ۶۷ هزار دلار میباشد که بنظر میرسد تقاضا در کوتاه مدت کاهش چشمگیری پیدا کند و اصلاح های قیمتی را شاهد باشیم. محاسبات شاخص NVT بیت کوین نشان از گردش بالای سکه ها در شبکه میباشد و اغلب حجم معاملات بالا منجر به ریزش قیمت میشود که ممکن است این بار هم در سال ۲۰۲۴ این دیتا صادق باشد؛ پس باید مراقب باشیم.

در بازه بلند مدت ما به صعود قیمت بیت کوین تا اهداف بالاتر امیدوار هستیم؛ اما خرید هایمان در کوتاه مدت و پس از رشد ۳۵۷ درصدی قیمت کمی ناشیانه بنظر میرسد
4- دومین شاخص کاربردی ما CVDD میباشد که به آن ارزش تجمعی سکه های تخریب شده گفته میشود. در واقع CVDD ارزش سکه های از گردش خارج شده را به صورت میانگین برآورد کرده و آن را با قیمت بازار مقایسه میکند و به ما نشان میدهد که کف واقعی بیت کوین و به دنبال آن آلت کوین ها کدام ناحیه قیمت میتواند باشد. از لحاظ تاریخی هر گاه قیمت با این شاخص برخورد میکند، منفجر میشود! سال ۲۰۲۳ هم شاهد برخورد و رشد ۳۵۷ درصدی بودیم اما بنظر میرسد قیمت با توجه به رفتار های گذشته نگر تمایل به سقوط تا محدوده ۲۵ هزار دلاری شاخص ندارد و ممکن است سقوط در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد. ما منتظر فاصله گرفتن قیمت با شاخص خواهیم بود و پیش بینی میشود پس از اصلاح این فاصله ۶۰۰ درصد ارزش ۲۵ هزار دلاری باشد و تارگت ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دلار لمس شود.

نتیجه تحلیل های آنچین : در این بخش از مقاله، بهترین شاخص های درون زنجیره ای بیت کوین بررسی و شرح داده شد که از جوانب مختلف نشان میدهند بیت کوین درگیر سقف است و نیاز به اصلاح دارد که میتواند سنگین باشد. در بازه بلند مدت ما به صعود قیمت بیت کوین تا اهداف بالاتر امیدوار هستیم؛ اما خرید هایمان در کوتاه مدت و پس از رشد ۳۵۷ درصدی قیمت کمی ناشیانه بنظر میرسد. با توجه به دیتا های مربوط به mvrv، cvdd و s۲f ما در وسط روند صعودی بلند مدت قرار داریم اما در مجموع، کلیه شاخص ها نشان میدهند در کوتاه مدت امکان اصلاح ۳۰ تا ۴۰ درصدی وجود دارد.


تحلیل تکنیکال قیمت
۱- قیمت بیت کوین طی یک ماه اخیر به میزان ۱۵ درصد و شش ماه اخیر ۲۰ درصد رشد داشته است و در حال حاضر در محدوده ۶۸ هزار دلار قرار دارد. کانال تریدینگ رنجی که پس از ثبت ATH ایجاد شده است، یک ترندلاین داینامیک ماژور در بازه کوتاه مدت بر روی قیمت قرار داده که شکست آن در محدوده ۷۰ هزار دلار میتواند منجر به رشد بیشتر تا هدف ۸۰ هزار دلار شود.

مراقب باشید تا وقتی که ترندلاین نزولی شکسته نشده، از رفتن به سمت معاملات لانگ و یا سرمایه گذاری اسپات بپرهیزید؛ زیرا ممکن است قیمت واکنش منفی نشان داده و تا حمایت های ۶۰ و ۵۲ هزار دلار ریزش داشته باشد. محدوده ۶۸ هزار دلار محل تجمع فشار حجمی بوده و خروج قیمت از آن که منجر به شکست روند نزولی خواهد شد، ما را به ادامه روند صعودی امیدوار خواهد کرد؛ در غیر اینصورت، محدوده مناسب خرید و کم ریسک بیت کوین همان ۵۲ هزار دلار میباشد.

۲- همانطور که گفته شد، قیمت در بازه کوتاه مدت درگیر خط روند نزولی خود میباشد که در صورت شکست میتواند تا اهداف بالاتر رشد کند؛ در غیر اینصورت، اگر شکست موفقیت آمیز نباشد، ریزش تا حمایت های معتبر محتمل خواهد بود. اوسیلاتور rsi مقاومت استاتیک مینور خود را شکسته و همراه با ابر کومو به رشد بیشتر اشاره دارد اما ملاک صدور سیگنال فقط خط روند نزولی در محدوده تقریبا ۷۰ هزار دلار خواهد بود و تا وقتی که شکسته نشود، خبری از صعود تا اهداف بالا نیست!

قیمت در بازه کوتاه مدت درگیر خط روند نزولی خود میباشد که در صورت شکست میتواند تا اهداف بالاتر رشد کند؛ در غیر اینصورت، اگر شکست موفقیت آمیز نباشد، ریزش تا حمایت های معتبر محتمل خواهد بود. سرمایه گذاران از ترس تورم، جنگ و سایر تحولات ریز و درشت کشور ها به دارایی های ریسک گریز پناه بردند و همین موارد جذب سرمایه را برای بازار های ریسک پذیری مثل بورس و ارز های دیجیتال سخت میکند.

در حالت کلی، با توجه به فراکتال ها و شاخص ریسک به ریوارد قیمت، بنظر میرسد روند بیت کوین در بازه کوتاه مدت نزولی باشد و حمایت معتبر استاتیک و داینامیک ماژور ۴۸ هزار دلار لمس شود؛ سپس میتوان آماده انفجار و ثبت بازدهی قابل توجه شد. بهترین استراتژی این است که در اصلاحات عمیق به صورت پله ای اقدام به خرید کنیم و اجازه دهیم تا تقاضا افزایش یافته و به دنبال آن، رشد قابل توجهی که تمامی دیتا ها خبر میدهند اتفاق بیفتد.

۳- شاخص قدرت دلار (DXY) در کوتاه مدت از ابر کومو به سمت بالا خارج شده و اوسیلاتور rsi نشان میدهد قیمت هنوز کمی جا دارد تا دلار قدرت بیشتری پیدا کرده و سایر ارز های فیات و دیجیتال نزولی شوند؛ اما در بلند مدت rsi هر وقت به محدوده ۶۵ تا ۷۰ رسیده است، دلار قدرت خود را از دست داده و سایر بازار ها رشد کرده اند که در حال حاضر هم کم کم در حال نزدیک شدن به این مقاومت اساسی هستیم. شاخص تسلط تتر نیز، بر روی حمایت داینامیک خود قرار گرفته است که احتمال رشد تا اهداف ۶ و ۸ درصد وجود دارد؛ اما پس از آن، با سایر دیتا ها هم مسیر شده و منجر به رشد قیمت بیت کوین خواهد شد.

تحلیل اقتصاد کلان
۱- افزایش تنش ها در خاورمیانه ابهامات جدیدی را برای اقتصاد جهانی ایجاد میکند، حتی در شرایطی که سیاست گذاران جشن میگیرند که اقتصاد را از یک دوره تورم بالا بدون ایجاد رکود خارج کردند. تاثیر گذاری بسیار فراتر از منطقه خاورمیانه است و با اثرات بدی که به بازار های مالی میگذارد، سرمایه گذاران پرتفوی خود را با دارایی های امن پوشش میدهند. دلار آمریکا از زمان حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل سودمند بوده است : شاخص دلار (DXY) در برابر یورو، ین و چهار ارز برتر دیگر در اوج معامله میشود.

۲- شورای حکام، به عنوان مرجع صادرکننده یادداشت ‌های فدرال رزرو، دستور چاپ سال تقویمی ۲۰۲۵ خود را تصویب کرد و در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۴ به وزارت خزانه ‌داری ایالات متحده، دفتر حکاکی و چاپ (BEP) ارسال کرد. سفارش چاپ پول برای سال ۲۰۲۵ مبلغی بین ۸۳ و ۱۱۳ میلیارد دلار برآورد میشود که به ادعای وزارت خزانه داری و فدرال رزرو مطابق با تولید و تقاضا میباشد. میانگین نرخ تورم آمریکا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳ درصد و نرخ بهره بین بانکی این کشور ۵ درصد میباشد که برای سال ۲۰۲۵ نرخ بهره بانکی به میزان ۳.۵ درصد برآورد میشود.

۳- قیمت نفت در این هفته پس از اینکه اسرائیل اعلام کرد از حمله به تاسیسات نفت خام ایران اجتناب خواهد کرد، کاهش یافت. قیمت نفت طی شش ماه اخیر به میزان ۱۷ درصد کاهش یافته و از محدوده ۸۴ دلار به ۷۰ دلار رسیده است. البته با وجود چنین شرایطی، قیمت فعلی نفت خام که ۷۰ دلار است، همچنان بالاتر از میانگین قیمت ۱۰ ساله یعنی ۶۶ دلار قرار دارد؛ اما طبق پیش بینی کارشناسان بین المللی بنظر میرسد قیمت نفت تا آخر سال ۲۰۲۴ به محدوده ۷۴ دلار برسد.

۴- قیمت اونس طلا از کف عمیق ۱۶۰۰ دلار شروع کرد اما طی یک سال اخیر به میزان ۴۸ درصد افزایش یافت و از محدوده ۱۸۱۲ دلار به ۲۶۹۱ دلار رسیده است. صعود پی در پی اونس طلا نشان میدهد که تنش های نظامی در منطقه و جنگ بین روسیه-اوکراین، اثرات مثبت انباشت سنگین بانک های مرکزی را قوت بخشیده است. سرمایه گذاران از ترس تورم، جنگ و سایر تحولات ریز و درشت کشور ها به دارایی های ریسک گریز پناه بردند و همین موارد جذب سرمایه را برای بازار های ریسک پذیری مثل بورس و ارز های دیجیتال سخت میکند.

نتیجه تحلیل های اقتصاد کلان : همه ما خوب میدانیم که از قدیم الایام تا به الان، بین بازار های ریسک گریز و ریسک پذیر همبستگی وجود نداشته و نقدینگی در زمان خاصی به سمت بازاری هدایت میشود که این هدایت بستگی به اقتصاد کلان و ارزندگی دارایی دارد. در حال حاضر نفت کاهش میابد، طلا افزایشی است، بورس اکثر کشورها در رکود است، تورم هم کاهشی و قدرت دلار افزایشی میباشد که مانع جذب نقدینگی به بازار رمزارز میشود و ممکن است زمان آغاز بولران و آتش بازی بیت کوین و آلت کوین ها را به تاخیر بیندازد.


کد مطلب: 496626

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496626/قیمت-بیت-کوین-نقطه-حساس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir