کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راه‌حلی برای کاهش گرمایش جهانی

28 مهر 1403 ساعت 17:38


گروه جامعه: کارشناسان تغییرات اقلیمی می‌گویند تزریق سالانه پنج میلیون تُن گرد الماس به استراتوسفر می‌تواند دمای زمین را ۱.۶ درجه کاهش داده و به طور بالقوه از گرمایش جهانی بکاهد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان از نمونه های گذشته الهام گرفتند که دود و ذرات آتشفشانی با پوشاندن جو، زمین را خنک می کردند.

آنها معتقدند گرد الماس در استراتوسفر می تواند نور خورشید را منعکس کند و گرما را کاهش دهد.
در مبارزه با گرمایش جهانی، دانشمندان راه‌حل‌های بحث‌برانگیز ژئومهندسی از جمله ریختن آهن به اقیانوس‌ها و پرتاب آینه‌ها به فضا برای خنک کردن سیاره را بررسی کردند.

یکی از پیشنهادات، یک روش مهندسی زمین خورشیدی است که به تزریق آئروسل استراتوسفری معروف است که شامل اسپری کردن ذرات معلق در هوا به داخل استراتوسفر برای ایجاد یک اثر خنک کننده شبیه به زمستان آتشفشانی برای کاهش اثر خورشید است.

در گذشته، فوران‌های آتشفشانی میلیون‌ها تن دی‌اکسید گوگرد را در استراتوسفر آزاد می‌کردند، جایی که آئروسل‌های سولفات از طریق واکنش با بخار آب و سایر گازها تشکیل می‌شدند.آئروسل‌ها، نور خورشید را به فضا بازتاب دادند و زمستان های آتشفشانی ایجاد کردند.

به گزارش آناتولی، دانشمندان با الهام از آن رویداد، تزریق آئروسل‌های سولفات را به جو در نظر گرفتند.
با این حال آنها دریافتند که تزریق گوگرد مصنوعی می تواند منجر به باران اسید سولفوریک شود، به لایه ازن آسیب برساند و الگوهای آب و هوا را در پایین اتمسفر مختل کند. از این رو هفت ماده دیگر را مورد آزمایش قرار دادند که گرد الماس هم یکی از آنها بود.نتایج نشان داد که ذرات الماس در انعکاس تشعشعات بسیار موثر هستند و می‌توانند برای مدت طولانی‌تری بدون تجمع در هوا باقی بمانند.جزئیات این تحقیق در Geophysical Research Letters منتشر شده است.


کد مطلب: 496701

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496701/راه-حلی-کاهش-گرمایش-جهانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir