به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۱۵:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۹۷۰۱۲

ارزش دلاری بازار سهام به سال ۱۳۹۰ رسیده است

ارزش دلاری بازار سهام به سال ۱۳۹۰ رسیده است
گروه اقتصادی: حال این روز‌های بازار سرمایه خوب نیست. قرار بود دولت چهاردهم با برنامه اجرایی خود رونق را به بازار بازگرداند، اما از زمانی که دولت پزشکیان مستقر شده است حال بازار جز در هفته‌های ابتدایی هر روز بدتر از روز گذشته بوده است.
 
به گزارش اقتصاد24، پزشکیان در حالی سکان قوه مجریه را برعهده گرفت که در یکی از بدترین شرایط سیاسی، کشور حالت جنگی در برابر اسرائیل به خود گرفته است، حالتی که در طول سال‌های پس از جنگ بی‌سابقه بوده است و همین مسئله ریسک بازار سرمایه را افزایش داد و بازار شروع به ریزش مداوم کرد. اما راهکار بهبود وضعیت بورس و نگهداشت سرمایه‌های مردم در این بازار چیست؟

مهدی رستمی، کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه بازار سهام ایران از دو منظر قابل تحلیل، بررسی و پیش‌بینی است، گفت: قدرت و راستی‌آزمایی بازار سرمایه وابستگی بسیاری به انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک دارد. تحلیل بنیادی هم بسیار متأثر از عوامل فوق‌الذکر است و عمق بازار را دستخوش تلاطم می‌کند. از این‌رو، فعالان بازار روی به تحلیل تکنیکال می‌آورند و این به خودی خود دیدگاه‌های متفاوتی را پیش‌روی مخاطبین قرار می‌دهد، چرا که دیدگاه تجربی و علمی در استفاده از ابزار‌های تحلیلی متفاوت بوده و با تأثیر از شخصیت تحلیلگر می‌تواند نتیجه‌ای مغایر با تحلیل دیگران و حتی واقعیت داشته باشد.

وی افزود: در راستای بررسی بنیادی در بازار سرمایه، با در نظر داشتن این مهم که حضور مدیران و تصمیم‌سازان با تجربه در رأس امور مرتبط در دولت چهاردهم تصویر و دورنمای مثبتی را نمایان می‌کند، تلاطم و تحمل پستی و بلندی در روند بازار نهایتاً نتیجه و بازخورد مثبتی را در پی خواهد داشت، چرا که عملاً شاهد تصمیم‌گیری‌های راهبردی و مؤثر در تقویت بازار به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور خواهیم بود.

راهکار‌هایی برای رونق بورس
این کارشناس بورس با ارائه راهکار‌هایی برای رونق بورس تاکید کرد: اگر ناترازی‌های مالی و تحریم‌ها که به خودی خود تأثیر مستقیمی در سودآوری و تداوم فعالیت شرکت‌ها دارد، کاسته و مرتفع شود و همچنین توجه ویژه به کم کردن فاصله میان نرخ ارز بازار و نیما در دستور کار قرار گیرد، دورنمای بازار سرمایه به میزان قابل توجهی روشن و قابل اتکا می‌شود. هر کدام از موارد مذکور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنایع و شرکت‌ها مؤثر بوده و اتکا به آینده را دستخوش تغییر می‌کند.

رستمی تصریح کرد: با نگاهی دقیق‌تر در کنار توجه به موارد کلان اقتصاد و با عنایت به قرارگیری ارزش شرکت‌ها و کل بازار در محدوده کف‌های تاریخی حمایتی از منظر تکنیکال و فاندامنتال، قرار گرفتن در مقطع زمانی حساسی را گوشزد می‌نماید. بازار وزن بالایی به EPS واقعی و عدد P/E شرکت‌ها و صنایع می‌دهد و در واقع این موضوع در کنار تحلیل تکنیکی، مبنای تصمیم‌گیری و معاملات است. ارائه گزارش‌ها در موعد زمانی مقرر و بدون تأخیر می‌تواند در تصمیم‌سازی فعالان بازار مؤثر باشد. تأکید و پیگیری مستمر سازمان بورس در دریافت گزارش‌های دوره‌ای تأثیر مهمی در روند بازار خواهد داشت.

دوران اصلاح بورس چه زمانی بسر می‌آید؟
وی در ادامه با بیان اینکه به‌منظور برون‌رفت و به‌صورت کلی جهت خاتمه دوران اصلاحی بازار سرمایه پس از تابستان سال ۹۹، نیاز به کاهش نرخ بهره بانکی و حذف آلترناتیو سودسازی بدون ریسک توسط بانک‌ها و ایجاد روند پایدار سودآوری شرکت‌ها با نرخ معقول داریم، گفت: طی چهار سال گذشته با رشد تورم و کاهش ارزش ریال در کنار بروز انواع ریسک‌های غیرسیستماتیک، هم‌پوشانی مؤثری با رشد نرخ سودسازی صورت نگرفته است. ارزش دلاری بازار سهام به ارزش در سال ۱۳۹۰ رسیده است که بیانگر عدم رشد بازار یا به نحوی رسیدن به کف قیمت در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همزمان با رفع نگرانی‌های سیاسی در منطقه، بازار نیازمند محرکی جهت آغاز دوره رشد بوده و محرک اولیه مورد نیاز می‌تواند تصویب کاهش نرخ سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بانک‌ها باشد که منجر به تزریق منابع به بازار سرمایه و یا خرید اوراق می‌شود که هر دو با ایجاد تقاضا و کاهش نرخ بهره اوراق، تأثیر به‌سزایی در رشد بازار خواهد داشت. ارائه گزارش‌های مطلوب فصل تابستان و رشد دلار نیمایی سبب کاسته شدن P/E و جلب توجه و ارزش‌گذاری بازار به منظور سرمایه‌گذاری می‌شود. با عنایت به شرایط موجود و رفع نگرانی‌های کوتاه‌مدت، آغاز دوره رشد مستمر و معقول در بازار بورس دور از انتظار نخواهد بود.
برچسب ها: بازار سرمایه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها