کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدام استان ها پیشتاز ساخت مسکن هستند؟

30 مهر 1403 ساعت 13:17


گروه اقتصادی: بررسی نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در فصل زمستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد؛ شهرداری تهران ۲۱۰۸ پروانه‌ احداث ساختمان را در زمستان ۱۴۰۲ صادرشده که نسبت به فصل گذشته ۴.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، بررسی نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرداری‌های کشور در فصل زمستان ۱۴۰۲ نشان می‌دهد؛ در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۵۵۲۰ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در شهرداری تهران، پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته ۶.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۵.۸ درصد افزایش داشته است. ‌

 
همچنین، متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌های احداث ساختمان ۷.۴ واحد بوده است.در عین حال، تعداد ۲۱۰۸ پروانه‌ احداث ساختمان را شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۲ صادر کرده که نسبت به فصل گذشته ۴.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است.
 
بر اساس این گزارش، مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده در شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۲ بالغ ‌بر ۲۷۹۳ هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته ۸ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۸.۳ درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ مورد بررسی ۱۳۲۵ مترمربع بوده است.

از سویی دیگر، در زمستان سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۵۳۶۷۳ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به فصل گذشته ۱۷.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۰.۶ درصد افزایش داشته است. ‌همچنین، متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ احداث ساختمان ۳ واحد بوده است.

همچنین، تعداد ۵۱۳۴۲ پروانه‌ احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ۱۴۰۲ صادر شده که نسبت به فصل گذشته ۲۴.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است.گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان‌ در زمستان ۱۴۰۲ حدود ۲۷۴۶۷ هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته ۲۲.۴ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱۷.۲ درصد افزیش داشته است. متوسط مساحت زیربنا در این پروانه‌ها ۵۳۵ مترمربع بوده است.

سهم شهر تهران از تعداد واحدهای مسکونی پروانه‌های احداث ساختمان
بررسی نتایج طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور در فصل زمستان ۱۴۰۲ حاکی از آن است که سهم شهر تهران از تعداد پروانه‌های احداث ساختمان ۱۰.۱ درصد و سهم سایر شهرهای کشور ۸۹.۹ درصد بوده است.همچنین، سهم شهر تهران از مساحت زیربنای پروانه های احداث ساختمان ۱۰.۲ درصد و سهم سایر شهرهای کشور ۸۹.۸ درصد بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ تعداد پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در شهرداری تهران در زمستان ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است. همچنین، تعداد واحد مسکونی پیش‌بینی شده در زمستان ۱۴۰۲ بیشتر از زمستان ۱۴۰۱ بوده است.گزارش این مرکز نشان می‌دهد: تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری‌های کل کشور، در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تا حدودی افزایش داشته است. همچنین، تعداد واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده نیز در زمستان ۱۴۰۲ بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۱ بوده است.

مقایسه تعداد واحدهای مسکونی در پروانه های احداث ساختمان شهرهای کشور حاکی از آن است که بیشترین واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان متعلق به شهر تهران به ترتیب در زمستان و پاییز ۱۴۰۲ بوده است.پس از شهر تهران، بیشترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه های احداث ساختمان در زمستان ۱۴۰۲ متعلق به شهرهای فارس و اصفهان است.کمترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان اما متعلق به کهکیلویه و بویراحمد، سمنان و یزد است.
 
مقایسه تعداد واحدهای مسکونی در پروانه های احداث ساختمان شهر تهران به تفکیک منطقه
نگاهی به آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد؛ بیشترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران در زمستان ۱۴۰۲ به ترتیب مربوط به مناطق ۴ و ۱۵ بوده است. کمترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران اما مربوط به مناطق ۳ و ۹ بوده است.

همچنین، بیشترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران در پاییز ۱۴۰۲ به ترتیب مربوط به مناطق ۱۵ و ۴ بوده است. کمترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران اما مربوط به منطقه ۲۲ بوده است.افزون براین، بیشترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران در زمستان ۱۴۰۱، به ترتیب مربوط به مناطق ۱۵، ۵ و ۴ بوده است. کمترین تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های احداث ساختمان شهر تهران اما مربوط به منطقه ۶ بوده است.


کد مطلب: 497022

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497022/کدام-استان-پیشتاز-ساخت-مسکن-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir