کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افراد دیابتی زودتر ناشنوا میشوند

1 آبان 1403 ساعت 19:29

گروه سلامت: در دنیایی که دیابت به طور فزاینده‌ای شیوع پیدا کرده است، عوارض بی‌شمار مرتبط با این بیماری مزمن اغلب از نظر سلامت قلب، بینایی و عملکرد عصبی افراد مورد بحث قرار می‌گیرد. براساس اطلاعات به دست آمده یکی از پیامدهای هشداردهنده و در عین حال کمتر برجسته شده، افزایش خطر ناشنوایی در بیماران دیابتی است. از آنجایی که دیابت به طور تقریبی 463 میلیون بزرگسال را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد، تلاقی دیابت و سلامت شنوایی به توجه و درمان فوری نیاز دارد.


مطالعات اخیر نشان می‌دهد که افراد مبتلا به دیابت ممکن است زودتر و شدیدتر از سایر افراد غیردیابت کم شنوایی را تجربه کنند. برای اینکه بیشتر در مورد ناشنوایی در بیماران دیابتی اطلاعات کسب کنید، می‌توانید این مطلب را تا انتها بخوانید.

درک رابطه میان دیابت و کاهش شنوایی افراد
شاید برایتان سوال شود که دیابت چگونه بر شنوایی تاثیر می‌گذارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش سطح قند خون می‌تواند منجر به تغییراتی در رگ‌های خونی و اعصاب سراسر بدن شود. در واقع این معضل می‌تواند بر روی رگ‌های گوش داخلی نیز تاثیر شدید بگذارد و باعث انواع کم شنوایی شود.  
حلزون گوش یکی از اجزای حیاتی سیستم شنوایی به شمار می‎آید. این جزء بدن به منبع غنی خون متکی است. از این رو هنگامی که فردی از دیابت رنج می‌کشد، این امکان وجود دارد که دیابت او منجر به آسیب عروقی شود و توانایی حلزون گوش برای انتقال سیگنال‌های صوتی به مغز را مختل کند.
این مسئله در نهایت می‌تواند منجر به کاهش شنوایی شود. به همین دلیل است که ناشنوایی در بیماران دیابتی بیشتر از سایر افراد قابل مشاهده خواهد بود.

تاثیر منفی دیابت بر روی نوروپاتی عصب گوش
دیابت به دلیل تاثیرات منفی که بر روی نوروپاتی اعصاب گوش دارد، ممکن است منجر به ناشنوایی شود. به عبارت دیگر بیماران مبتلا به دیابت از آسیب عصبی به نام نوروپاتی رنج می‌برند. این آسیب می‌تواند به اعصاب شنوایی که برای پردازش صداها حیاتی است نفوذ کند و حتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
هنگامی که این اعصاب شنوایی در معرض خطر قرار می‌گیرند، مغز ممکن است در تفسیر سیگنال‌های شنوایی دچار مشکل شود که همین مسئله نیز منجر به بروز مشکلاتی در سیستم شنوایی خواهد شد. بیشتر افرادی که از این آسیب عصبی رنج می‌برند، در محیط‌های پرسروصدا بیشتر کم شنوایی خود را احساس خواهند کرد.

آمارهای به دست آمده از میزان ناشنوایی در بیماران دیابتی
تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال کاهش شنوایی در افراد مبتلا به دیابت دوبرابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است. مطالعات گسترده در این زمینه نشان داده‌اند که به طور تقریبی 30 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار اختلال شنوایی هستند، در حالی که فقط 9 درصد از افراد بدون دیابت ممکن است ناشنوا شوند.
خطر ناشنوایی در بیماران دیابتی با افزایش سن بیشتر می‌شود و این امر باعث شده متخصصان بیشتر به سن و زمان ابتلا به دیابت توجه داشته باشند. البته با خرید سمعک این معضل در افراد مسن نیز به راحتی رفع می‌شود. به هر حال طول مدت دیابت نقش مهمی در خطر کم شنوایی یا ناشنوایی دارد.
مطالعات نشان می‌دهد که هر چه مدت طولانی‌تری دیابت داشته باشید، احتمال بروز مشکلات شنوایی بیشتر می‌شود. علاوه بر این موضوع، کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن که به عنوان پرسبیکوزیس یا پیرگوشی شناخته می‌شود، اثرات دیابت را تشدید می‌کند و منجر به کاهش شدیدتری توانایی شنوایی افراد می‌شود.

علائم کم شنوایی یا ناشنوایی در بیماران دیابتی
ناشنوایی در بیماران دیابتی نیز همانند هر بیماری دیگری با علائم اولیه همراه است که شما باید مراقب آن‌ها باشید. در ادامه برخی از علائم اولیه مربوط به کم شنوایی افراد دیابتی را نام می‌بریم:
•    مشکل در درک گفتار سایرین به خصوص در محیط‌های پر سروصدا
•    درخواست مکرر از سایرین به منظور تکرار حرف‌هایشان
•    احساس کردن صداهای خفه‌شده
•    وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش
تشخیص زودهنگام این علائم می‌تواند به مداخلات به موقع کمک کند. در نتیجه متخصصان هر چه زودتر می‌توانند سلامت مربوط به توانایی شنوایی افراد دیابتی را تحت کنترل و مدیریت خود داشته باشند.

معاینات شنوایی منظم را جدی بگیرید
افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید ارزیابی منظم شنوایی خود را بخشی از اصلی‌ترین و معمول‌ترین مراقبت‌ها در نظر بگیرند. متخصصان گوش و شنوایی توصیه می‌کنند که افراد دیابتی حداقل سالی یک بار تحت آزمایش شنوایی قرار گیرند. این آزمایش‌ها با افزایش سن مهم‌تر می‌شوند.
تشخیص زودهنگام مشکل کم شنوایی در بیماران دیابتی می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشد و امکان استفاده از وسایل یا ابزار کاربردی و مناسب همانند انواع سمعک یا دستگاه‌های شنیداری را فراهم کند.

بهترین نمایندگی خرید سمعک و کلینیک شنوایی سنج
سمعک اکسیر، تجربه‌ای فراتر از خرید یک سمعک معمولی را برای شما به ارمغان می‌آورد. با امکان پرداخت اقساط بدون سود، مشاوره رایگان جهت انتخاب بهترین مدل، و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله و گارانتی بین‌المللی، شما می‌توانید با اطمینان خاطر سمعک خود را انتخاب کنید. همچنین، سمعک اکسیر با همکاری بیمه‌های مختلف و ارائه خدمات ویزیت در منزل برای سالمندان، تجربه‌ای راحت و بی‌دردسر فراهم کرده است و سمعک‌های پیشرفته با تکنولوژی‌های روز دنیا در طرح‌های متنوع داخل گوشی و پشت گوشی در دسترس شماست.

پیشگیری از ناشنوایی در بیماران دیابتی
به هر حال برای همه مشکلات و بیماری‌ها راه‌های درمانی زیادی وجود دارد که مدیریت سطح قند خون می‌تواند یکی از روش‌های موثر در پیشگیری از همین معضل باشد. کنترل سطح قند خون برای به حداقل رساندن خطر عوارض از جمله کاهش شنوایی بسیار مهم است.
افراد مبتلا به دیابت باید به رژیم‌های دارویی تجویزشده خود پایبند باشند. رژیم غذایی متعادلی استفاده کنند و فعالیت بدنی منظم نیز به آن‌ها کمک می‌کند. نظارت بر سطح قند خون می‌تواند به جلوگیری از آسیب عروقی مرتبط با هیپوگلیسمی طولانی مدت کمک کند.
علاوه بر مسائل ذکر شده، انتخاب سبک زندگی سالم نیز می‌تواند یکی دیگر از روش‌ها برای پیشگیری از ناشنوایی در بیماران دیابتی باشد. ترک سیگار، کاهش مصرف الکل و محافظت از گوش در برابر صداهای بلند همگی می‌توانند به قابلیت شنوایی شما کمک کنند.

دیابت بر شنوایی شما تاثیر می‌گذارد
ارتباط بین دیابت و کم شنوایی یک موضوع مبرم است که شایسته توجه خواهد بود. از آنجایی که دیابت در سطح جهانی رو به افزایش است، درک پیامدهای آن برای سلامت شنوایی و بهبود کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر ضروری خواهد بود. شما نیز با شناخت خطرات این بیماری می‌توانید از آن جلوگیری کنید.
البته در صورتی که احساس کم شنوایی دارید، بهتر است برای خرید سمعک یا سایر دستگاه‌های کمک شنوایی اقدام کنید. هر چه سریع‌تر این وسایل را تهیه کرده و از آن‌ها کمک بگیرید تا شرایط شنوایی شما بیشتر دستخوش تغییرات حاصل از دیابت نشود. تهیه سمعک بهترین راه‌حل برای آغاز روند درمان کم شنوایی حاصل از دیابت به شمار می‌آید.
 


کد مطلب: 497282

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497282/افراد-دیابتی-زودتر-ناشنوا-میشوند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir