کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جمعیت اوکراین ۸ میلیون نفر کاهش یافت

2 آبان 1403 ساعت 9:55


گروه بین الملل: سازمان ملل می‌گوید جمعیت اوکراین از شروع تهاجم نظامی روسیه در اسفند ۱۴۰۰ تاکنون به دلیل مهاجرت گسترده و افت شدید نرخ تولد، حدود هشت میلیون نفر کاهش یافته است.
صندوق جمعیت سازمان ملل گفت که در این مدت سرشماری جمعیتی انجام نشده ولی شاخص‌های متعدد نشان می‌دهند که جمعیت اوکراین در حد قابل ملاحظه‌ای کم‌تر شده است.
فلورنس بائر، مدیر بخش اروپای شرقی و آسیای میانه صندوق جمیعت سازمان ملل، گفت: «ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که جمعیت اوکراین در مقایسه با سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ میلیون و از زمان تهاجم نظامی روسیه حدود ۸ میلیون کاهش یافته است.»
در سال ۲۰۱۴ که روسیه شبه جزیره کریمه را به قلمرو خود ملحق کرد جمعیت اوکراین حدود ۴۵ میلیون نفر بود.
صندوق جمعیت سازمان ملل با استناد به پژوهش‌های خود و آمارهای رسمی در اوکراین خاطر نشان کرد که در آستانه شروع تهاجم نظامی روسیه جمعیت اوکراین به ۴۳ میلیون و امروزه به حدود ۳۵ میلیون کاهش یافته است.
فلورنس بائر، در نشستی خبری در شهر ژنو گفت این کاهش چشمگیر جمعیت محصول «مجموعه‌ای از عوامل گوناگون» است. او افزود که حتی قبل از شروع جنگ، نرخ تولد در اوکراین بسیار پائین بود و بسیاری از جوانان اوکراینی در جستجوی زندگی بهتر مهاجرت می‌کردند. بائر افزود که از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه حدود ۶.۷ میلیون نفر از اوکراین گریخته و به کشورهای دیگر پناه برده‌اند و همزمان نرخ تولد نیز به یک کودک به ازای هر زن کاهش یافته است.
او تأکید کرد که این رقم یکی از نازل‌ترین شاخص‌های نرخ تولد در جهان است و با رقم فرضی و مطلوب برای حفظ جمعیت یعنی ۲.۱ تولد به ازای هر زن فاصله بسیار زیادی دارد.
مدیر بخش اروپای شرقی و آسیای میانه در صندوق جمعیت سازمان ملل خاطر نشان کرد که چندین ده هزار تلفات جنگ را نیز باید به مجموعه عوامل کاهش جمعیت اوکراین افزود.
 


کد مطلب: 497333

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497333/جمعیت-اوکراین-۸-میلیون-نفر-کاهش-یافت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir