کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مالیات شرکت های بازرگانی و نحوه محاسبه آن

2 آبان 1403 ساعت 13:26

گروه کسب و کار: طبق «ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم» کلیه اشخاصی حقیقی و حقوقی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. ازاین‌رو شرکت‌های بازرگانی باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) و مالیت بر حقوق کارمندان (اشخاص حقیقی)، اقدام کنند.


 بررسی نحوه محاسبه مالیات شرکت بازرگانی
طبق «ماده ۱ قانون مالیات‌های مستقیم» کلیه اشخاصی حقیقی و حقوقی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند. ازاین‌رو شرکت‌های بازرگانی باید نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد شرکت‌ها (اشخاص حقوقی) و مالیت بر حقوق کارمندان (اشخاص حقیقی)، اقدام کنند. همچنین شرکت‌های بازرگانی باید مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت کنند. از طرفی اگر شرکت بازرگانی فعالیت صادرات و واردات داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات کارت بازرگانی نیز خواهد شد. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه هر یک از این مالیات‌ها خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به مالیات شرکت های بازرگانی شما را به مطالعه ادامه مقاله دعوت می‌کنیم.

مالیات شرکت های بازرگانی شامل چه مواردی می‌شود؟
شرکت‌های بازرگانی مانند سایر شرکت‌های کشور، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد شرکت‌ها، مالیات ارزش افزوده و مالیات حقوق و دستمزد کارمندان، هستند. شرکت‌های بازرگانی که فعالیت صادرات و واردات دارند، علاوه‌بر این مالیات‌ها، باید برخی مالیات‌های دیگر برای گمرک و کارت بازرگانی خود پرداخت کنند.
برای اینکه محاسبه مالیات شرکت های بازرگانی به شکل دقیق و صحیح انجام و به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم شود؛ شرکت‌ها می‌توانند بهترین نرم افزار حسابداری بازرگانی را در اختیار بخش مالی و حسابداری مجموعه خود قرار دهند. در بخش بعدی نحوه محاسبه مالیات شرکت بازرگانی را به تفکیک انواع ذکر شده، بررسی خواهیم کرد.

معرفی مالیات شرکت های بازرگانی
معرفی مالیات شرکت های بازرگانی

بررسی نحوه محاسبه مالیات شرکت بازرگانی
برای اینکه بتوانید تخمینی از میزان مالیات پرداختی یک شرکت بازرگانی به‌دست بیاورید، باید آن را در بخش‌های جداگانه مالیات بر درآمد شرکت‌ها، مالیات حقوق و دستمزد پرسنل، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات کارت بازرگانی و گمرک، محاسبه کنید. در واقع فرمول محاسبه مالیات شرکت بازرگانی شبیه به فرمول زیر است:
مالیات کارت بازرگانی و گمرک (در صورت داشتن فعالیت صادرات و واردات) + مالیات حقوق و دستمزد + مالیات بر ارزش افزوده + مالیات بر درآمد شرکت = مالیات شرکت بازرگانی
در ادامه نحوه محاسبه هر کدام از مالیات‌های ذکر شده را شرح داده‌ایم.
محاسبه مالیات بر درآمد شرکت‌ها در شرکت بازرگانی
طبق «ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم» شرکت‌ها باید ۲۵ درصد از سود خالص حاصل از درآمد یک ساله خود را به‌عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی بپردازند. این سود خالص پس از کسر هزینه‌ها و زیان‌های وارد شده به شرکت از مجموع درآمد، به دست می‌آید. ازاین‌رو فرمول محاسبه مالیات بر درآمد شرکت‌های بازرگانی به این شکل است:
٪۲۵ × (کل هزینه‌های یک سال - کل درآمد یک سال) = مالیات بر درآمد شرکت بازرگانی
اگر می‌پرسید «اطلاعات مربوط به سود و زیان در حسابداری بازرگانی چیست»، باید بگوییم که این موارد شامل فروش خالص، مبلغ تمام شده کالای به فروش رسیده، سود یا زیان ناخالص، هزینه‌های عملیاتی و سود یا زیان خالص می‌شود.

محاسبه مالیات ارزش افزوده کالاهای شرکت بازرگانی
مالیات ارزش افزوده، یک نوع مالیات غیر مستقیم به شمار می‌رود که از شرکت‌های بازرگانی به‌صورت مابه‌التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش کالا، دریافت می‌شود. در واقع این مالیات هنگام خرید کالا، از مشتریان گرفته می‌شود و در نهایت توسط شرکت بازرگانی به سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد شد.
به موجب «بند (ر) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» در حال حاضر نرخ مالیات ارزش افزوده برابر با ۱۰ درصد برای عموم کالاها است. ازاین‌رو فرمول محاسبه مالیات بر ارزش افزوده کالاهای شرکت بازرگانی به این شرح خواهد بود:
(مبلغ کل خرید کالا - مبلغ کل فروش کالا) × ۱۰ درصد = مالیات بر ارزش افزوده
البته تجارت برخی از کالاها مانند فرش دست‌بافت، لبنیات، دام زنده و نان، مشمول معافیت از پرداخت مالیات ارزش افزوده شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مواد قانون مالیات بر ارزش افزوده مراجعه کنید.

محاسبه مالیات حقوق و دستمزد برای پرسنل شرکت بازرگانی
طبق «ماده ۸۲ قانون مالیات حقوق» کلیه اشخاص حقیقی که در ازای فعالیت اقتصادی حقوق دریافت می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد حقوق می‌شوند. از طرفی براساس «ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم»، مالیات حقوق کارمندان، جزو مالیات تکلیفی محسوب خواهد شد؛ ازاین‌رو شرکت بازرگانی مکلف به کسر این مالیات از حقوق کارمندان خود و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی کشور است. فرمول محاسبه حقوق کارمند به این شرح است:

(حقوق مشمول مالیات - سقف معافیت مالیاتی) × درصد مالیات = مالیات حقوق

در واقع نرخ مالیات حقوق کارمندان، براساس میزان درآمدی که دارند، تعیین می‌شود. ابتدا باید میزان حقوق معاف از مالیات در هر سال مشخص شود (این مبلغ در سال ۱۴۰۳ برابر با ۱۲ میلیون تومان است)، سپس هر چه درآمد کارمند از سقف معافیت تعیین شده، بیشتر باشد، نرخ مالیات حقوق او به‌صورت پلکانی محاسبه می‌شود و میزان مالیات پرداختی او بیشتر خواهد شد.
محاسبه مالیات گمرکی و کارت بازرگانی شرکت‌های فعال در حوزه واردات و صادرات
براساس قوانین گمرکی کشور، کلیه شرکت‌های بازرگانی که قصد فعالیت در زمینه واردات و صادرات کالا را دارند، ملزم به دریافت کارت بازرگانی هستند. ازاین‌رو این شرکت‌ها مشمول پرداخت مالیات کارت بازرگانی نیز خواهند شد. البته شرکت‌های بازرگانی فقط در مدت زمانی که به وسیله کارت بازرگانی، تجارت واردات و صادرات انجام می‌دهند، مکلف به پرداخت مالیات این کارت هستند.

میزان مالیات در نظر گرفته شده برای استفاده از کارت بازرگانی مانند مالیات بر درآمد شرکت‌ها است؛ شرکت‌ها باید ۲۵ درصد از سود حاصل از فعالیت خود با کارت بازرگانی را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. همچنین طبق بخشنامه گمرک کشور در سال ۱۳۹۵، اشخاص حقوقی که از طریق کارت بازرگانی به واردات کالا می‌پردازند، باید ۴ درصد از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی را به‌عنوان مالیات علی‌الحساب کارت بازرگانی، به اداره گمرک کشور پرداخت کنند.



محاسبه دقیق مالیات شرکت های بازرگانی با استفاده از نرم‌افزار حسابداری
شرکت‌های بازرگانی مانند سایر شرکت‌های کشور مشمول پرداخت مالیات بر درآمد شرکت‌ها، مالیات بر ارزش افزوده کالا عرضه شده و مالیات حقوق و دستمزد کارکنان خود هستند. از طرفی اگر این شرکت‌ها قصد ورود در زمینه واردات و صادرات را داشته باشند، ملزم به دریافت کارت بازرگانی هستند. ازاین‌رو باید مالیات‌های مربوط به این کارت و حق گمرک را نیز بپردازند. امروزه به‌دلیل پیچیدگی‌های مالی و حسابرسی، محاسبه دقیق و جزئی همه این مالیات‌ها به‌صورت دستی امکان‌پذیر نخواهد بود.

ازاین‌رو اگر قصد دارید فرایندهای مالی شرکت بازرگانی خود را بدون هیچ مشکل و اشتباهی انجام دهید، استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری، گزینه‌ای هوشمندانه خواهد بود. این نرم‌افزارها با آخرین قوانین مالیاتی کشور مطابقت دارند و امکان اتصال به سامانه مودیان را نیز خواهند داشت؛ ازاین‌رو به‌راحتی می‌توانید حسابرسی‌های مالیاتی شرکت خود را بدون دغدغه انجام دهید. شرکت سپیدار سیستم، تولیدکننده انواع نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و بازرگانی آماده عرضه خدمات پیشرفته خود به شما مدیران محترم است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.

 


کد مطلب: 497378

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497378/مالیات-شرکت-های-بازرگانی-نحوه-محاسبه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir