کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جدیدترین وضعیت پرداخت پول گندمکاران

2 آبان 1403 ساعت 17:23


گروه اقتصادی: مجری طرح گندم گفت: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، تمام نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور در سال جاری از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.سهراب سهرابی اظهار داشت: ۹۰ درصد پول گندمکاران پرداخت شد و مابقی مطالبات تا پایان هفته تسویه می‌شود.
 

به گزارش تسنیم، وی افزود: تاکنون ۱۸۶ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل داده‌اند، پرداخت شده و براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور، مابقی مطالبات گندمکاران تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود.
 
 اعلام کرد: میزان خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ۱۱ میلیون و ۹۹۳ هزار تن تا ۷ ساعت صبح روز چهارشنبه دوم آبان ماه رسیده که افزایش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته نشان می‌دهد.
 
وی افزود: براساس آخرین گزارش دریافتی از سامانه شرکت بازرگانی دولتی دولتی ایران، ارزش این میزان خرید تضمینی گندم بالغ بر ۲۱۱.۲۷ هزار میلیارد تومان می‌باشد.مجری طرح گندم اظهار داشت: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۴۰ میلیون تن رشد نشان می‌دهد.

وی گفت: استان‌های برتر خرید تضمینی گندم شامل خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۷۲ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۸ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۶ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۷۵ هزار تن، آذربایجان شرقی ۶۰۳ هزار تن، لرستان ۵۴۰ هزار تن، خراسان رضوی ۵۲۸ هزار تن هستند.

سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم، تمام نیاز گندم خبازی‌ها و صنف و صنعت کشور در سال جاری از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.

وی در مورد تولید بذر گندم نیز گفت: میزان خرید گندم بذری در طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده از ۵۰۰ هزار تن گذشت و بالغ بر ۹۷ درصد برنامه تولید بذر سال جاری محقق شده است.
مجری طرح گندم اذعان داشت: عملیات بوجاری و ضدعفونی بذور گندم از مردادماه در استان‌ها آغاز و بیش از ۴۰ درصد بذور تولیدی در میان کشاورزان توزیع شده است.

وی مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم را لطف و عنایت خداوند متعال، شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان، برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی با تاکید بر مصرف کود‌های فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبل‌دار و تنوع‌بخشی ارقام از طریق فعالیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و موسسه تحقیقات دیم و شرکت‌های خصوصی تولید بذر، مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از طریق مدیریت سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استان‌ها و رعایت تناوب به منظور پایداری تولید عنوان کرد.

سهرابی افزود: استفاده از ارقام جدید گندم آبی و دیم با مشورت کارشناسان مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، توسعه کشت‌های مکانیزه با همکاری سازندگان دستگاه‌های خطی‌کار و سایر ادوات دنباله‌بند و تلاش مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و روسای ادارات فناوری‌های مکانیزه استان‌ها از دیگر دلایل افزایش تولید گندم در کشور بوده است.


کد مطلب: 497405

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497405/جدیدترین-وضعیت-پرداخت-پول-گندمکاران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir