کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 بی‌ثباتی لبنان فاجعه‌بار خواهد بود

2 آبان 1403 ساعت 18:54


گروه بین الملل: آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان راهی لبنان شده است تا از نزدیک در جریان وضعیت کنونی قرار گیرد. او هنگام ورود به بیروت تصریح کرد، "بی‌ثباتی کامل لبنان پیامدهای فاجعه‌باری برای کل منطقه خواهد داشت".
وزیر خارجه آلمان از حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ در غزه تا کنون چندین بار به لبنان سفر کرده است. اما از زمان آخرین سفر او به این کشور اوضاع کاملا دگرگون شده و جنگ و درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان به شدت جریان دارد.
آنالنا بربوک راهی بیروت شد تا با مقامات لبنان دیدار و گفت‌وگو کند. سفر وزیر خارجه آلمان به لبنان به دلایل امنیتی، نخست محرمانه نگه داشته شده بود.
او هنگام ورود به فرودگاه بیروت مدعی شد: اسرائیل در هفته‌های گذشته موفق شد، سازمان حزب‌الله را به شدت تضعیف کند. اکنون وقت آن است که به همراه آمریکا، اروپا و کشورهای عربی یک راه حل پایدار دیپلماتیک حاصل شود که در آن مصالح امنیتی اسرائیل و همچنین لبنان مد نظر قرار گرفته شده‌ باشد.
به گفته بربوک "کلید صلح در اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد نهفته است" که در سال ۲۰۰۶ میلادی برای پایان دادن درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله صادر شد.
طبق این قطعنامه حزب‌الله باید خود را ۳۰ کیلومتر از مرز لبنان و اسرائیل به پشت رود لیتانی عقب بکشد. اسرائیل اجرای این گام را شرط این می‌داند که امنیت شهروندان این کشور که در شمال ساکن هستند، تأمین شود.
بربوک در این رابطه تأکید کرد که نیروهای ارتش رسمی لبنان در اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ نقشی کلیدی ایفا می‌کنند. ارتش لبنان در نزاع میان اسرائیل و حزب‌الله موضعی بی‌طرف دارد، اگر چه تا کنون مواردی نیز پیش آمده که سربازان لبنانی کشته یا زخمی شده‌اند.
وزیر خارجه آلمان در اظهارات خود همچنین تصریح کرد که باید هر چه سریع‌تر "درد و رنج مردم لبنان" تسکین داده شود.

حملات اسرائیل به لبنان همچنان ادامه دارد
اسرائیل اعلام کرد در جریان حملات و عملیات ارتش این کشور در دو روز گذشته حدود ۷۰ نیروی حزب‌الله لبنان، از جمله سه فرمانده این سازمان شهید شده‌اند. 
ارتش اسرائیل اعلام کرد که در روزهای آتی نیز حملات خود به جنوب لبنان را ادامه خواهد داد. در این راستا شهروندان شهر بندری "صور" به ویژه مناطق مرکزی این شهر به تخلیه فراخوانده شدند.
تا کنون دست کم ۱،۲ میلیون شهروند لبنان در پی حملات و عملیات ارتش اسرائیل آواره شده‌اند. دولت لبنان در هیمن ارتباط اعلام کرد که تا کنون ۲۵۳۰ نفر در این کشور در پی این حملات جان خود را از دست داده‌اند. 
در این بین ارتش اسرائیل رسما تأیید کرد که هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله لبنان در حمله‌ای هوایی که سه هفته پیش انجام گرفت،شهید شده است. حزب‌الله تا کنون به این خبر واکنش نشان نداده است.
هرزی هالوی، فرمانده ارتش اسرائیل تهدید کرد: «ما به هر کسی که امنیت اسرائیل و مردم کشورمان را به خطر اندازد، دست خواهیم یافت.»
 


کد مطلب: 497432

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497432/بی-ثباتی-لبنان-فاجعه-بار-خواهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir