کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطر جدی دیابت و افسردگی برای این افراد

5 آبان 1403 ساعت 11:37


گروه علمی: نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که علاقه به خوردن شیرینی دارند یا به اصطلاح «دندان شیرین» دارند، ممکن است با خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲ و افسردگی مواجه شوند.
 

به گزارش همشهری آنلاین ، دندان شیرین اصطلاحا به فردی گفته می‌شود که علاقه به خوردن شیرینی دارد. کسی که دندان شیرین دارد احتمالا به جای تخم مرغ آب پز ، نیمرو، املت یا نان و پنیر و سبزی، نان و کره و عسل یا مربا یا یک رول دارچین برای صبحانه میل می‌کند.

 قندهای تصیه شده قندهایی هستند که توسط تولیدکنندگان، آشپزها یا مصرف کنندگان به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند. آب میوه‌ها، عسل و شربت‌ها همگی قندهای تصفیه شده یا آزاد محسوب می‌شوند.برخلاف قندهای طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی، قندهای آزاد به سرعت توسط بدن جذب می‌شوند و در صورت مصرف بیش از حد بر سلامت ما تاثیر منفی می‌گذارند. تحقیقات قبلی نشان داده که مصرف بیش از حد قندهای آزاد ممکن است به بیماری‌های مزمن مختلف از جمله چاقی، دیابت نوع ۲ و اختلالات خلقی کمک کند.

نتایج تحقیق چه می‌گوید؟
یک مطالعه جدید منتشر شده در«ژورنال آف ترانسلیشنال مدیسین»( Journal of Translational Medicine) از این یافته‌ها بیشتر پشتیبانی می‌کند.تیمی از دانشگاه ساری در گیلدفورد، انگلستان، داده‌های ۱۸۱.۷۳۸ شرکت‌کننده در بیوبانک بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. گروه مورد مطالعه به طور متوسط ۵۶ سال سن داشتند.

آن‌ها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، شرکت کنندگان را بر اساس ترجیحات غذایی خود به سه گروه دسته بندی کردند:
سلامتی: افرادی که میوه‌ها و سبزیجات را به شدت به غذاهای حیوانی و شیرین ترجیح می‌دهند.
همه چیزخوار: افرادی که از بیشتر غذاها از جمله گوشت، ماهی، برخی سبزیجات، دسرها و شیرینی‌ها لذت می‌برند.
دندان شیرین: افرادی که به شدت از غذاها و نوشیدنی های شیرین و با علاقه کمتر به میوه ها و سبزیجات استفاده می‌کنند.

در جریان این مطالعه، محققان تمایزات بیولوژیکی را در بین گروه‌های غذایی شناسایی کردند. آن‌ها خطرات نسبی بیماری‌های مزمن و شرایط سلامت روان را در هر گروه محاسبه کردند، با تنظیم برای متغیرهایی مانند سن، جنس، وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات، فعالیت بدنی، دریافت مواد مغذی، ترکیب بدن و چندین نشانگر سلامت.

هدف آن‌ها ارائه بینشی در مورد چگونگی تاثیر ترجیحات مرتبط با رژیم غذایی بر خطرات سلامتی بود. این مطالعه مشاهده‌ای نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را اثبات کند، اما نشان می‌دهد که ترجیحات غذایی چگونه بر خطر بیماری تأثیر می‌گذارد و اهمیت به حداقل رساندن مصرف قندهای آزاد برای نتایج بلندمدت سلامتی بهتر را نشان می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که در مقایسه با افراد آگاه یا همه چیزخوار، افرادی که تمایل زیادی به شیرینی جات دارند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی و عروقی مانند سکته باشند.

قند تصفیه شده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن
آلیسا سیمپسون، یک متخصص تغذیه سلامت دستگاه گوارش در فینیکس، آریزونا، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: گروه آگاه به سلامت خطر کمتری برای شرایط متابولیک نشان داد و تغییرات نشانگر زیستی آن‌ها مشابه کسانی بود که با روزه داری سعی دارند وزن خود را کم کنند، از جمله لپتین پایین، هورمون رشد بالاتر و افزایش سطح کتون در آن‌ها دیده می‌شد.

او گفت که این تغییرات مزایایی فراتر از کنترل اشتها را نشان می‌دهد، مانند بهبود متابولیسم انرژی و سازگاری با استرس.سیمپسون توضیح داد: این نشان می‌دهد که اتخاذ عادات غذایی سالم‌تر ممکن است برخی از مزایای سلامتی مانند روزه‌داری یا جراحی کاهش وزن را بدون نیاز به اقدامات شدید ارائه دهد.

با این حال، این مطالعه دارای محدودیت‌های متعددی است، از جمله خطر گزارش‌های ترجیحی غذایی مغرضانه، متغیرهای ناشناخته‌ای که می‌تواند بر نتایج تأثیر بگذارد، و عدم کاربرد بالقوه برای گروه‌های قومی مختلف.

سیمپسون گفت: قندهای آزاد، مانند قندهای موجود در نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای تصفیه‌شده، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را از طریق چندین مسیر به هم مرتبط افزایش دهند.دکتر توماس ام. هالنداستادیار کالج علوم بهداشت دانشگاه راش که در این مطالعه شرکت نداشت، نیز گفت: ارتباط بین مصرف زیاد قند آزاد(قند تصفیه شده) و افزایش خطر افسردگی به طور بالقوه به دلیل التهاب و تغییر مسیرهای سیگنال دهی مغز است که نشان دهنده مسیرهای به هم پیوسته ای است که باعث مشکلات جسمی، شناختی و سلامت روان می‌شود.


کد مطلب: 497786

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497786/خطر-جدی-دیابت-افسردگی-این-افراد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir