کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انتقاد  از مغولستان به دلیل عدم بازداشت پوتین

5 آبان 1403 ساعت 12:37


گروه بین الملل: دادگاه کیفری بین‌المللی در بیانیه‌ای مغولستان را متهم کرده است که در سفر رئیس‌جمهور روسیه به این کشور از اجرای حکم بازداشت او امتناع کرده است. مغولستان دادگاه کیفری را به رسمیت می‌شناسد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اوایل سپتامبر به مغولستان سفر کرد و به‌رغم حکم بازداشت بین‌المللی از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC)، دستگیر نشد.
در بیانیه‌ این دادگاه آمده است: «کشورها و افرادی که صلاحیت دادگاه را پذیرفته‌اند، موظف به دستگیری و تحویل افرادی هستند که تحت حکم بازداشت ICC قرار دارند.» در این رابطه موقعیت یا ملیت افراد نباید ملاک باشد.
با توجه به شدت نقض تعهد همکاری مغولستان با این دادگاه، پرونده به مجمع کشورهای عضو ارجاع داده شد.
مغولستان دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) را به رسمیت می‌شناسد. این دادگاه در مارس ۲۰۲۳ حکم بازداشت بین‌المللی علیه پوتین صادر کرد، زیرا به نظر این دادگاه، او در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین مسئول ربودن کودکان اوکراینی و انتقال آن‌ها به روسیه بوده است.به گفته مقامات اوکراینی، هزاران کودک این کشور به روسیه یا مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین منتقل شده‌اند. ادعای روسیه این است که این کودکان را به منظور محافظت، از مناطق جنگی به مکان‌های امن منتقل کرده است.
دلیل سفر پوتین به اولان‌باتور، پایتخت مغولستان، هشتاد و پنجمین سالگرد پیروزی نیروهای شوروی و مغولستان بر ژاپن بود. این سفر اولین بازدید رهبر کرملین از یک کشور عضو دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) از زمان صدور حکم بازداشت علیه او به شمار می‌رفت.او تاکنون از سفر به دیگر کشورهای عضو این دادگاه خودداری کرده است. در همین رابطه سال گذشته آفریقای جنوبی که میزبان اجلاس سران بریکس بود پوتین را متقاعد کرد که از حضور شخصی در این اجلاس خودداری کند.
مغولستان بین روسیه و چین محصور است و در تلاش است مناسباتی متوازن با این دو همسایه و نیز با غرب داشته باشد. به دلیل وابستگی اقتصادی این کشور به روسیه و چین، دستگیری پوتین از ابتدا هم بعید به نظر می‌رسید.
مغولستان در حالی از بازداشت پوتین خودداری کرد که در آستانه سفر پوتین به این کشور بیش از ۵۰ شهروند تبعیدی روس در نامه‌ای سرگشاده از دولت مغولستان درخواست کرده بودند تا رئیس‌جمهور روسیه را به محض ورود به اولان‌باتور فورا بازداشت کند. سازمان عفو‌ بین‌الملل نیز خواستار پای‌بندی مغولستان به تعهدات بین‌المللی خود و بازداشت پوتین شده بود.
آلتانتویا باتدورج، مدیر این سازمان در مغولستان هشدار داده بود: «هر سفر به یکی از کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی که به بازداشت پوتین ختم نشود، منجر به تشویق او در مسیر فعلی‌اش می‌شود و باید آن را بخشی از تلاش‌های راهبردی برای تضعیف فعالیت این دیوان تلقی کرد.»

 


کد مطلب: 497806

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/497806/انتقاد-از-مغولستان-دلیل-عدم-بازداشت-پوتین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir