کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نجیب یا شارلاتان؛ نظر شما چیست آقای تاج؟

7 آبان 1403 ساعت 8:12


گروه ورزشی: روزنامه شرق نوشت: مارک ویلموتس بین اهالی فوتبال در سراسر دنیا به عنوان یک سرمربی شناخته می‌شود. او را بسیاری معمار عصر طلایی فوتبال بلژیک می‌دانند و تیم ملی این کشور هم با او دستاورد چندان بدی نداشت. برخلاف سایر نقاط دنیا، در ایران به محض اینکه اسم مارک ویلموتس به گوش می‌رسد، همگان به یاد مهدی تاج، رئیس کنونی فدراسیون فوتبال ایران، می‌افتند. دلیلش روشن است؛ تاج در دوره قبلی که عهده‌دار ریاست فدراسیون فوتبال بود، بعد از قطع همکاری با کارلوس کی‌روش، با مارک ویلموتس قراردادی ننگین امضا کرد که تا همین دو روز پیش، فوتبال ایران تاوان آن قرارداد را می‌داد.

ویلموتس سال ۱۳۹۸ با قراردادی سه‌ساله به ایران آمد. آن زمان نزدیکان مهدی تاج، به دروغ، از این می‌گفتند که قراردادی بسیار عالی با این مرد بلژیکی بسته شده که نه‌تن‌ها رقم قراردادش از قرارداد کارلوس کی‌روش پایین‌تر است، بلکه بند‌هایی در آن گنجانده شده تا بلایی که کی‌روش سر فوتبال ایران آورده، ویلموتس نتواند تکرارش کند. برای برملا‌شدن چنین دروغ بزرگی فقط به پنج ماه زمان نیاز بود. ویلموتس پس از همین مدت کوتاه، دو بازی مقابل بحرین و عراق را واگذار کرد و تیم ملی در آستانه حذف از همان دور اول انتخابی جام جهانی قرار گرفته بود. البته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، آن روز‌ها ویلموتس را یک مربی «نجیب» توصیف کرده که اصلا شباهتی به کی‌روش ندارد و شرایط را درک می‌کند.

 
برای اشتباهات تاج درباره شخصیت‌شناسی هم همان پنج ماه کافی بود. ویلموتس پس از آنکه گفته شد مطالباتش را در موعد مقرر دریافت نکرده، قراردادش را به صورت یک‌طرفه با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد و حاضر نشد به ایران بیاید تا روی نیمکت تیم ملی بنشیند. فدراسیون، اما با وعده‌و‌وعید و البته فراهم‌کردن قسط اول قراردادش، او را دوباره به ایران برگرداند ولی همان رفت‌و‌برگشت، آخرین حضور ویلموتس در فوتبال ایران شد. او به فیفا شکایت برد و از فدراسیون فوتبال طلب غرامت ۶.۲ میلیون یورویی کرد! تازه آن زمان بود که دروغ فدراسیونِ وقت مهدی تاج درباره رقم قرارداد ویلموتس فاش شد. برخلاف ادعای مطرح‌شده، نه‌تن‌ها رقم قرارداد او با فدراسیون فوتبال ایران کمتر از کی‌روش نبود، بلکه سالانه رقمی نزدیک به ۲.۳ میلیون یورو با فدراسیون مهدی تاج قرارداد امضا کرده بود.
 
شکایت ویلموتس به فیفا تازه دست فدراسیون‌نشین‌های وقت را رو کرد. آنها که تا آن زمان رقم چنین قراردادی را تکذیب می‌کردند، یک‌باره از این گفتند که ویلموتس زبان انگلیسی را بلد نیست و نخوانده که در صورت فسخ فقط باید «رقم مشخصی» پرداخت شود و نه کل رقم قرارداد. فیفا، اما خیلی سریع به فدراسیون فوتبال ایران فهماند که حق با ویلموتس است و غرامت سنگین ۶.۲ میلیون یورویی را برای فوتبال ایران صادر کرد.

در ایران، اما شرایط علیه مهدی تاج شده بود. مجلس می‌خواست هرطور شده جلوی چنین رویه‌ای را بگیرد. با ورود نهاد‌های قضائی و بازرسی، مشخص شد پای هیئت‌رئیسه وقت هم گیر است. همگی فراخوانده شدند ولی بند تهدید‌آمیزی که اگر دولت در این زمینه دخالت کند، فیفا فوتبال ایران را تعلیق می‌کند، باعث عقب‌نشینی نهاد‌های مربوطه شد.

این موضوع ولی باعث شد مهدی تاج از فدراسیون فوتبال ایران و سمت ریاست آن استعفا دهد. او گفته بود ناراحتی قلبی‌اش اجازه فعالیت بیشتر به او در این عرصه را نمی‌دهد. بسیاری این استعفای تاج را فرار از پذیرش جزای احتمالی نهاد‌های نظارتی می‌دانستند. تاج با این قرارداد ننگین و البته غرامتی که روی دست فدراسیون فوتبال گذاشته بود، از سمتش کنار رفت تا این فوتبال در آستانه ورشکستگی قرار بگیرد. اینها بخشی از اتفاقات وحشتناک این پرونده بود؛ چرا‌که فدراسیون برای تهیه همان رقم دو میلیون یورو اولیه‌ای که برای پرداخت قسط ویلموتس در نظر گرفته بود، از شستا این پول را قرض گرفت ولی، چون بعدا توان پرداخت آن در موعد مقرر را نداشت، ساختمان فدراسیون و سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس در اختیار شستا قرار گرفت.

بعد‌ها که تاج از فوتبال ایران فاصله گرفت، شایعه شد با دخالت دوباره وکلای ایرانی، بخشی از هزینه سنگین این غرامت تعدیل شده و ایران باید رقم کمتری را بپردازد. شرایط که با این خبر مهیا شده بود، یک‌باره خبر رسید که مهدی تاج دوباره آماده بازگشت به فدراسیون فوتبال آن‌هم به عنوان رئیس است. جالب آنکه بخشی از نهاد‌هایی که به دنبال محکوم‌کردن تاج در ماجرای قرارداد ننگین با مارک ویلموتس بودند، تبدیل به حامی او برای بازگشت به فدراسیون فوتبال شدند؛ دست‌کم این شایعه‌ای بود که در آن زمان نقل محافل شد.

 حالا، اما دوباره در عصر مهدی تاج، آ‌ن‌هم پس از گذر پنج سال، خبر رسیده که بالاخره پرونده این قرارداد ننگین بسته شده؛ آن‌هم با پرداخت غرامت چهار میلیون‌و ۷۰۰ هزار یورو! این یکی از آن دست موضوعاتی است که ظاهرا افراد حاضر در فدراسیون کنونی مهدی تاج از آن خوشحال هستند و آن را تبدیل به دستاوردی برای خود می‌کنند. علی تارقلی‌زاده، سرپرست دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون، در این زمینه می‌گوید: «اول آبان پرونده آقای ویلموس بسته شد. بعد از اتفاقی که افتاد، من یک سال و خرده‌ای است که به کادر فدراسیون فوتبال پیوسته‌ام. در زمان قرارداد ایشان و مربیگری تیم ملی و شرایطی که داشتند، من در کنفدراسیون فوتبال آسیا بودم، زمانی که این پرونده به عنوان مسئول بین‌الملل به من ارجاع داده شد. ایشان یک آدم سودجو است و همسرش هم وکیل شارلاتان است و مردم عزیزمان این را بدانند. دو وکیل خیلی خبره هم داشتند و مسئول تیم حقوقی‌شان خانمش است. سعی می‌کردند که این مسئله را کش بدهند و مبالغی که سود پول‌شان است را به عنوان بیکاری بگیرند. این جریان را پیگیری کردیم و با ارتباطاتی که وجود داشت جلوی آن را گرفتیم. نهایتا با مبلغ چهار میلیون‌و ۷۰۰هزار یورو بسته شد».

مشخص نیست که با توهین به مارک ویلموتس و شارلاتان خطاب‌کردن او، آیا مهدی تاج و قرارداد ننگینی که بسته تطهیر می‌شود یا خیر، ولی مورد مشخص این است که فدراسیون فوتبال ایران به لطف رئیس کنونی‌اش سنگین‌ترین غرامت تاریخ را پرداخته که البته هنوز نیاز به روشن‌شدن جزئیات بیشتری دارد. فدراسیون پیش از این دو میلیون یورو به مارک ویلموتس پرداخته و حالا با چهار میلیون‌و ۷۰۰ هزار یورو غرامت، این رقم به شش میلیون‌و ۷۰۰ هزار یورو رسیده. یعنی برای پنج ماه کار‌کردن این مرد بلژیکی در فوتبال ایران، فدراسیون کمی بیش از قرارداد سه‌ساله این مربی، یعنی ۶.۷ میلیون یورو پرداخت کرده و تازه از انجام چنین کاری راضی و خشنود هم هستند. اینها همگی در شرایطی رخ می‌دهد که به طرز شگفت‌آوری مهدی تاج و افراد نزدیکش همچنان قدرت را در فدراسیون فوتبال ایران به دست دارند و مشمول حمایت‌های بیرونی هم می‌شوند.

قسمت عجیب‌تر داستان مربوط به بخش دیگری از اظهارات تارقلی‌زاده است که از طرف مردم ایران با وکلای ویلموتس حرف زده. او گفته: «من مستقیما به وکلای‌شان گفتم که ما ۸۵ میلیون جمعیت داریم و یک نفر هم از یک ریال پولی که شما گرفتید راضی نیست». آیا تارقلی‌زاده و دیگر افراد حاضر در این چرخه از ۸۵ میلیون نفر ایرانی پرسیده‌اند از شرایط مدیریتی بر فدراسیون فوتبال ایران راضی هستند؟


کد مطلب: 498155

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/498155/نجیب-یا-شارلاتان-نظر-چیست-آقای-تاج

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir