کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بایدن چگونه اسرائیل را تحت فشار قرار داد؟

7 آبان 1403 ساعت 14:53


گروه بین الملل: ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به اسرائیل در اول اکتبر، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیامی فوری به اسرائیل فرستاد: «صبر کن.»
استدلال واشنگتن این بود که اکنون اسرائیل هرچقدر بخواهد زمان در اختیار دارد تا درباره بهترین واکنش به حمله ایران، که به نظر ایالات متحده در صورت دفع نشدن می‌توانست هزاران کشته برجای بگذارد، تصمیم بگیرد.
مقامات از این نگران بودند که واکنش سریع اسرائیل به حمله ایران آن هم تنها چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، کل خاورمیانه را به یک درگیری بزرگ منطقه‌ای و همه‌جانبه نزدیکتر کند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی که به کمک مقامات فعلی و پیشین ایالات متحده تهیه شده، توضیح می‌دهد که چگونه ایالات متحده از زمان حمله دوم ایران به خاک اسرائیل تا هنگام واکنش تل‌آویو به این حملات در شامگاه جمعه، سعی کرده بر تصمیمات اسرائیل درباره چگونگی انجام این حمله تاثیر بگذارد.
به عبارت دیگر دو خواسته اصلی بایدن یعنی خودداری از حمله به سایت‌های هسته‌ای و زیرساخت‌های انرژی ایران برآورده شدند.
جاناتان پانیکوف، معاون پیشین سازمان اطلاعات ملی برای خاور نزدیک در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده در این باره می‌گوید: «فشار ایالات متحده بسیار مهم بود. اگر دولت بایدن وارد عمل نمی‎‌شد تا اسرائیل را از حمله به سایت‌های هسته‌ای یا انرژی ایران منصرف کند، تصمیم گیری اسرائیل بسیار متفاوت می‌بود.»
یکی از مقامات ارشد دولت بایدن نیز می‌گوید که اولین اقدام دولت آمریکا، اذعان به این موضوع بود که ایران باید هزینه حمله ۱ اکتبر را بپردازد و به همین دلیل هم «در همان ساعات اولیه پس از حمله، ما اعلام کردیم که ایران با عواقب جدی چنین اقدامی روبرو خواهد شد».لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز از اول اکتبر ده‌ها تماس با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت داشت تا درباره پاسخ احتمالی اسرائیل گفتگو کنند.
یکی از مقامات آمریکایی درباره مکالمات آستین با گالانت می‌گوید: «ما می‌دانستیم که آنها برای انجام کاری آماده می‌شوند و آستین تلاش می‌کرد تا این پاسخ را "متناسب" کند.»
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز پس از حمله ۱ اکتبر ایران، مکالمات تلفنی بسیاری با متحدان اروپایی و عرب داشت و بر این نکته تاکید داشت که اگرچه اسرائیل باید به این حملات پاسخ دهد، اما واشنگتن در تلاش است تا این پاسخ را «تنظیم و متناسب» کند.
به گفتۀ جفری لوئیس، کارشناس منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری، در دومین حمله ایران به خاک اسرائیل، همه موشک‌های ایران رهگیری نشدند و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، دست‌کم ۳۰ ضربه به پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل را نشان می‌دهد.
به گفتۀ یکی از مقامات آمریکایی، زمانی که دولت بایدن برای اولین بار صحبت با اسرائیلی‌ها درباره حملات آنها به ایران را آغاز کرد، یکی از اهداف بالقوه اسرائیلی‌ها سایت‌های هسته‌ای و سایت‌های نفتی ایران بود؛ اگرچه اسرائیل هنوز بطور قطعی تصمیمی درباره این اهداف نگرفته بود.
اما مقامات ایالات متحده سعی به متقاعد کردن آنها برای حرکت به سمت یک گزینه جایگزین داشتند. واشنگتن گفت که تحریم‌های نفتی ایران را با هدف تضعیف ناوگان ارواح ایران تشدید خواهد کرد که یک اقدام جایگزین برای اسرائیلی‌هایی بود که می‌خواستند با حملاتشان به درآمدهای نفتی ایران آسیب بزنند.ایالات متحده در ۱۱ اکتبر نیز از گسترش تحریم‌هایش علیه بخش‌های نفت و پتروشیمی ایران خبر داد.
آمریکا همچنین پدافند هوایی اسرائیل را آن هم پیش از حمله روز شنبه به ایران تقویت کرد و بر همین اساس در اقدامی نادر سیستم دفاعی تاد را به همراه حدود ۱۰۰ نیروی آمریکایی در این کشور مستقر در کرد.
با این وجود قبل از استقرار این سیستم، ایالات متحده اصرار داشت که از نقشه‌های حمله اسرائیل مطلع شود و بر همین اساس، بایدن در ۹ اکتبر با نتانیاهو تماس گرفت و در جریان این مکالمه، ایالات متحده به اطلاعات قابل توجهی درباره واکنش اسرائیل دست یافت و به این ترتیب برنامه استقرار سیستم تاد نیز عملی شد.
ایران هشدار داده بود که در صورت حمله اسرائیل، حامیان تل‌آویو در منطقه ممکن است هدف قرار گیرند؛ به همین دلیل در گام بعدی کشورهای خلیج فارس بی‌طرفی خود را اعلام کردند.
استراتژی بایدن برای مهار اسرائیل، انتقادات بسیاری را در ایالات متحده بویژه در میان جمهوری‌خواهان در پی داشته است.
مایک ترنر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره که ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، به فاکس نیوز گفت: «آنها توانایی اسرائیل برای تأثیرگذاری واقعی بر ایران و توانایی آن برای ادامه تهدید اسرائیل را محدود کرده‌اند».آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی نیز معتقد است که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، اسرائیلی‌ها احتمالا در ماه‌های پیش‌رو به دنبال فرصت‌ی برای وارد کردن آسیب‌های بیشتر به ایران خواهند بود.

نتانیاهو به وزیران خود دستور سکوت داد
 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل،از وزیران خود خواسته از هر گونه اظهارنظر در مورد پاسخ نظامی اسرائیل به  ایران خودداری کنند.
 ارتش نیز که تصاویر و فیلم‌های پاسخ نظامی بامداد شنبه خود به ایران را دارد، از انتشار هر نوع تصویر و فیلمی باره جزئیات عملیات در ایران خودداری کرده است. 
بنیامین نتانیاهو در سخنرانی اخیر خود به عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران اشاره کرد و از موفقیت در تحقق اهداف این عملیات، به ویژه وارد کردن ضربات به توان دفاعی و تولید موشک‌های ایران سخن گفت. 

 قرارداد نیم میلیارد دلاری اسرائیل برای یک سامانه رهگیری لیزری
مدیر کل وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید که سامانه رهگیری لیزری پرقدرت اسرائیل که با نام «پرتو آهنین» شناخته می‌شود، قرار است تا یک سال آینده عملیاتی شود.
ایال زامیر طی مراسم امضای قرارداد ۲ میلیارد شِکِل (۵۳۵ میلیون دلار) با شرکت‌های سازنده رافائل و اِلبیت گفت: «انتظار می‌رود اولین قابلیت این سامانه لیزری زمینی… تا یک سال آینده وارد خدمت عملیاتی شود.»پرتو آهنین به گونه‌ای طراحی شده است که در کنار سامانه‌هایی مانند گنبد آهنین عمل کند و پرتابه‌های کوچک‌تر را سرنگون کند.شرکت رافائل در وب‌سایت خود، پرتو آهنین را به عنوان یک «سامانه تسلیحاتی لیزری پرانرژی رده ۱۰۰ کیلووات» توصیف می‌کند که پیش‌بینی می‌شود اولین سامانه در رده خود باشد.
طبق گفته این شرکت، این سامانه در هدف قرار دادن تهدیدها در فواصل چند صد متر تا چند کیلومتر مؤثر است.به نوشته تایمز اسرائیل، علاوه بر این، برخلاف سامانه گنبد آهنین که برای هر رهگیری ده‌ها هزار دلار هزینه دارد، سامانه پرتو آهنین حدود دو دلار برای هر بار استفاده هزینه دارد، همان‌طور که نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق، در بازدید سال ۲۰۲۲ از کارخانه رافائل اشاره کرد.اسرائیل با حمایت ایالات متحده یک سامانهٔ دفاعی چندلایه پیشرفته شامل سامانه‌های «تاد»، «اَرو۳»، «اَرو۲»، «فلاخن داوود» و «گنبد آهنین» دارد که برای رهگیری و نابودی انواع موشک‌ها و پهپادها طراحی شده است.سامانه «تاد» به‌تازگی با حضور ۱۰۰ سرباز آمریکایی در اسرائیل مستقر شده و قابلیت شناسایی و رهگیری موشک‌ها در فاصله‌های طولانی را دارد.


 


کد مطلب: 498296

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/498296/بایدن-چگونه-اسرائیل-تحت-فشار-قرار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir