گروه اقتصادی: صنعت هوایی این روزها آسیبهای زیادی را تحمل میکند، از کنسل شدن پروازها تا زیان مردم از این مسأله و تحریم ایران ایر که همگی باعث افزایش هزینههای سفر شده است. شهروند ایرانی برای سفر به اروپا ناچار به سفر به یکی از کشورهای منطقه است تا از آنجا و با مدت زمان بیشتر و هزینه گزافتری به مقاصد اروپایی سفر کند.
به گزارش انتخاب؛امیرپویان رفیعی شاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری، درباره افزایش کنسلی پروازهای داخلی گفت: کنسلی پروازها و مشکلات فنی مسأله جدیدی نیست. این زنگ خطر از قبل وجود داشت. افزایش نقص فنی و فرسودگی ناوگان مربوط به چندین سال اخیر است. میتوان گفت که انبوهی از نقصها و کمبودها، در کنار تحریمها باعث افزایش موارد کنسلی در پروازها شده است.
وی درباره تأثیر تحریم ایران ایر در صنعت هوایی اظهار داشت: تحریمها بدون شک اثرگذار است. برخی از پروازهای خارجی الان به پروازهای داخلی اختصاص مییابند و برای پرواز داخلی خوب است اما برای پروزهای خارجی شرایط خوبی نداریم. الان ایرلاینهای غیرایرانی مشغول کار برای پرواز خارجی هستند و این اتفاق باعث افزایش مدت پرواز و افزایش هزینه میشود. ما به عراق و ترکیه و امارات و عمان به طور مسقیم پرواز داریم. مسافرها ادامه پروازشان را از یکی از این مقاصد انتخاب میکنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری، درباره سن بالای ناوگان هوایی گفت: ما بارها گفتهایم که تعداد پروازها، افزایش فعالیت هواپیما را در بر دارد. عمر ناوگان هوایی ما حدود 27 سال است، در صورتیکه در استاندارد جهانی هواپیمای 20 سال را فرسوده نام میبرند. حدود 160 هواپیمای فعال در کشور داریم که میتوان گفت حداقل باید تعداد آن 4 برابر شود تا ظرفیت مسافر و عرضه و تقاضا را پاسخگو باشد.
رفیعی شاد درباره ناهماهنگی در کنسل شدن پروازها در شرایط خاص گفت: یکی از مشکلات بزرگ ما در چند روز اخیر با توجه به حمله اسراییل داشتیم و یک سری از ایرلاینها پرواز را کنسل کردند. در این شرایط مسافر نتوانست پرواز جایگزین را برود، سازمان هواپیمایی در این بین باید بخشنامه مشخصی بدهد تا مردم ضرر نکنند. در مقابل این اتفاق پول مردم را هم ندادهاند.