نبرد میلیاردرها بر سر اینترنت ماهوارهای هند
17 آبان 1403 ساعت 21:47
گروه گوناگون: رقابت بین ایلان ماسک و موکش آمبانی دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان، در حال افزایش است. آنها آماده میشوند تا در بازار اینترنت ماهوارهای هند با یکدیگر روبرو شوند.
پس از اینکه دولت هند اعلام کرد که طیف پهنای باند ماهوارهای برای دسترسی به اینترنت پرسرعت به صورت اداری تخصیص داده میشود نه از طریق مزایده، این نبرد جدی تر شد.
ماسک قبلاً از مدل مزایدهای که آمبانی از آن حمایت میکرد، انتقاد کرده بود.
اینترنت پرسرعت ماهوارهای دسترسی به اینترنت را در هر جایی که تحت پوشش ماهواره باشد فراهم میکند. این امر آن را به گزینهای قابل اعتماد برای مناطق دورافتاده یا روستایی تبدیل میکند که در آنها خدمات سنتی مانند خط اشتراک دیجیتال یا اتصالی که از خطوط تلفن برای وصل شدن به اینترنت استفاده میکند یا کابل در دسترس نیست. همچنین به کاهش شکاف دیجیتال در مناطق دورافتاده کمک میکند.هنوز رگولاتور مخابرات هند قیمت اینترنت ماهوارهای را اعلام نکرده و خدمات اینترنت ماهوارهای تجاری نیز هنوز آغاز نشده است.با این حال، طبق پیشبینی موسسه اعتبارسنجی ICRA، انتظار میرود تعداد مشترکان اینترنت ماهوارهای در هند تا سال ۲۰۲۵ به دو میلیون نفر برسد.این بازار رقابتی است و حدود نیم دوجین بازیگر اصلی، از جمله شرکت مخابراتی ریلاینس جیو که موکش آمبانی بنیانگذار آن است در آن حضور دارند.
این شرکت پس از سرمایهگذاری میلیاردها دلار در مزایدههای امواج برای تسلط بر بخش مخابرات، اکنون با شرکت SES Astra، یک اپراتور پیشرو ماهوارهای مستقر در لوکزامبورگ، شریک شده است.استارلینک ایلان ماسک از ماهوارههای مدار پایین زمین (LEO) که بین ۱۶۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارند و سرویس سریعتری ارائه میدهند، استفاده میکند، برخلاف آن شرکت SES از ماهوارههای مدار میانی زمین (MEO) در ارتفاع بسیار بالاتر استفاده میکند که سیستم مقرونبهصرفهتری است. دریافتکنندهها روی زمین سیگنالهای ماهواره را دریافت کرده و آن را به دادههای اینترنتی تبدیل میکنند.
استارلینک ایلان ماسک ۶هزار و ۴۱۹ ماهواره در مدار و چهار میلیون مشترک در ۱۰۰ کشور جهان دارد. او از سال ۲۰۲۱ قصد داشت خدمات اینترنتی خود را در هند راهاندازی کند، اما موانع نظارتی باعث تاخیر در این کار شدهاند.
بسیاری میگویند که اگر شرکت او این بار وارد هند شود، تلاشهای نارندرا مودی، نخستوزیر هند، برای جذب سرمایهگذاری خارجی تقویت خواهد شد.
همچنین به تلاشهای دولت او برای بهبود تصویر خود به عنوان طرفدار کسبوکار کمک میکند و ادعاهایی مانند این که سیاستهایش به نفع بازرگانان بزرگ هندی مانند موکش آمبانی است، را خنثی میکند.
در حالی که مزایدهها در گذشته برای دولت سودآور بودهاند، دولت هند از تصمیم خود برای تخصیص اداری طیف پهنای باند ماهوارهای دفاع میکند و میگوید که این تصمیم با هنجارهای بینالمللی مطابقت دارد.
گرت اوون، تحلیلگر فناوری در مرکز تحقیقات «کانتر پوینت» میگوید که طیف پهنای باند ماهوارهای معمولاً از طریق مزایده تخصیص داده نمیشود زیرا هزینههای مربوطه میتواند بر توجیه مالی یا سرمایهگذاری در کسبوکار تأثیر بگذارد. در مقابل، تخصیص اداری تضمین میکند که طیف به طور عادلانه بین بازیگران «واجد شرایط» توزیع شود و به استارلینک فرصتی برای ورود به رقابت داده شود.اما شرکت مخابراتی آمبانی میگوید که مزایده برای اطمینان از رقابت عادلانه ضروری است. او معتقد است قوانین در هند درباره چگونگی ارائه خدمات اینترنت پرسرعت ماهوارهای به مردم شفاف نیست.
شرکت ریلاینس که بنیانگذار آن موکش آمبانی است در نامههایی که اوایل اکتبر به رگولاتور مخابرات ارسال کرد و بیبیسی هم آنها را مشاهده کرده است، مکررا بر ایجاد «یک سطح بازی برابر بین خدمات ماهوارهای و دسترسی زمینی» تاکید کرده است.این شرکت همچنین گفته است: «پیشرفتهای اخیر در فناوریهای ماهوارهای مرزهای بین شبکههای ماهوارهای و زمینی را به طور قابل توجهی مخدوش کردهاند و خدمات ماهوارهای دیگر محدود به مناطق فاقد شبکههای زمینی نیستند.»
در یکی از نامهها آمده است که تخصیص طیف پهنای باند ماهوارهای از طریق مزایده طبق قوانین مخابرات هند انجام میشود و تخصیص اداری فقط در موارد «منافع عمومی، عملکردهای دولتی یا دلایل فنی یا اقتصادی که مانع از برگزاری مزایده میشوند»، مجاز است.
ایلان ماسک در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این طیف «مدتها توسط ITU یا اتحادیه بینالمللی مخابرات به عنوان طیف مشترک برای ماهوارهها تعیین شده بود.»
اتحادیه بینالمللی مخابرات، یک نهاد سازمان ملل متحد برای فناوری دیجیتال است که مقررات جهانی را تعیین میکند و هند نیز عضوی از این نهاد است.وقتی خبرگزاری رویترز گزارش داد که موکش آمبانی در حال لابیگری با دولت برای تجدید نظر در موضع خود است، ایلان ماسک در پاسخ به پستی در شبکه ایکس نوشت: «من با [ آمبانی] تماس خواهم گرفت و از او خواهم خواست که اگر خیلی زحمت نیست اجازه دهد استارلینک برای ارائه خدمات اینترنت به مردم هند رقابت کند.»
گرت اوون، تحلیلگر فناوری در مرکز تحقیقات «کانتر پوینت» میگوید: «مقاومت آمبانی در برابر روش قیمتگذاری اداری ممکن است ناشی از سود استراتژیک باشد. این میلیاردر میتواند آمادگی این را داشته باشد که در مزایده رقمی بالاتر از ایلان ماسک پیشنهاد دهد و با استفاده از مزایده، احتمالاً استارلینک را از بازار هند حذف کند.»
اما تنها آمبانی از مزایده حمایت نکرده است.سونیل میتال، رئیس شرکت مخابراتی بهارتی ایرتل، گفته است که شرکتهایی که قصد دارند به مشتریان شهری و ردهبالا خدمت کنند، باید مانند دیگران پروانههای مخابراتی بگیرند و طیف پهنای باند ماهوارهای بخرند.»
میتال - که دومین اپراتور بزرگ تلفن همراه در هند است - همراه با آمبانی ۸۰ درصد از بازار مخابرات این کشور را کنترل میکنند.
ماهش اوپال، کارشناس مخابرات میگوید: «این مقاومت یک حرکت دفاعی برای افزایش هزینهها برای بازیگران بینالمللی است که به عنوان تهدیدهای بلندمدت دیده میشوند.»
او میگوید: «در حالی که رقابت فوری وجود ندارد، فناوریهای ماهوارهای به سرعت در حال پیشرفت هستند. شرکتهای مخابراتی [در هند] با کسبوکارهای بزرگ زمینی از این میترسند که ماهوارهها به زودی رقابتیتر شده و تسلط آنها را به چالش بکشند.»واضح است که وعده بازار وسیع هند در خطر است. طبق برآورد شرکت ای پارتنون، شرکت مشاوره فناوری، تقریباً ۴۰ درصد از ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت هند هنوز به اینترنت دسترسی ندارند و بیشتر این افراد در مناطق روستایی هستند.
طبق دادههای شرکت «دیتا ریپورتال» که روندهای آنلاین را دنبال میکند، چین تقریباً ۱.۰۹ میلیارد کاربر اینترنت دارد که تقریباً ۳۴۰ میلیون بیشتر از ۷۵۱ میلیون کاربر هند است.
نرخ گسترش اینترنت در هند هنوز پایینتر از میانگین جهانی ۶۶.۲ درصد است، اما مطالعات اخیر نشان میدهد که این کشور در حال کم کردن این فاصله است.اگر قیمتگذاری مناسب باشد، اینترنت ماهوارهای میتواند به پر کردن بخشی از این شکاف کمک کند و حتی در اینترنت اشیا (IOT) نقش داشته باشد. اینترنت اشیا شبکهای است که اشیای مختلف مثل ماشین لباسشویی، یخچال، مایکرویوو و دیگر لوازم الکترونیکی را به اینترنت وصل میکند و به مصرفکننده امکاناتی ازجمله کنترل این اشیا از راه دور را میدهد.
قیمتگذاری در هند که دادههای تلفن همراه در آن یکی از ارزانترینها در جهان است - تنها ۱۲ سنت به ازای هر گیگابایت - حیاتی خواهد بود.
پراسنتو کی روی، تحلیلگر فناوری، میگوید: «جنگ قیمت با اپراتورهای هندی اجتنابناپذیر است. ایلان ماسک جیبهای عمیقی دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که نتواند در [برخی] مناطق یک سال خدمات رایگان ارائه دهد تا جای پایی در بازار داخلی هند پیدا کند.»استارلینک قبلاً قیمتها را در کنیا و آفریقای جنوبی کاهش داده است.
با این حال، ممکن است این کار آسان نباشد. شرکت ای پارتنون در گزارشی در سال ۲۰۲۳ گفته بود که هزینههای بالاتر استارلینک - تقریباً ۱۰ برابر بیشتر از ارائهدهندگان اصلی پهنباند در هند - ممکن است رقابت را بدون یارانههای دولتی دشوار کند.ماهوارههای مدار پایین زمین (LEO) که استارلینک از آنها استفاده میکند، برای پوشش جهانی به تعداد بیشتری ماهواره نیاز دارند و این امر باعث افزایش هزینههای پرتاب و نگهداری میشود.
برخی از نگرانیهای اپراتورهای هندی ممکن است بیاساس باشند.
گرت اوون، تحلیلگر فناوری در مرکز تحقیقات کانتر پوینت میگوید: «کسبوکارها هرگز به طور کامل به ماهواره منتقل نخواهند شد مگر اینکه گزینه زمینی وجود نداشته باشد. شبکههای زمینی همیشه ارزانتر از ماهواره خواهند بود، البته به جز در مناطق کم جمعیت.»او همچنین میگوید: «ایلان ماسک ممکن است از مزیت پیشگام بودن برخوردار باشد، اما بازارهای ماهوارهای به طرز کند توسعه پیدا میکنند.»
نبرد بین دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان بر سر اینترنت فضایی به طور واقعی آغاز شده است.
کد مطلب: 499982