کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تاثیر روی کار آمدن ترامپ بر اقتصاد ایران چیست؟

20 آبان 1403 ساعت 12:59


گروه اقتصادی: رئیس کل بانک مرکزی درباره روی کار آمدن ترامپ و اثرات آن بر اقتصاد ایران توضیحاتی ارائه داد.به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۹ آبان ماه، به تشریح برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و اصلاح نظام بانکی پرداخت و با اشاره به انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و اثر آن بر اقتصاد ایران گفت: انتخاب ترامپ در آمریکا تاثیر بزرگی بر روی بازارهای جهانی می‌گذارد و می‌توان آثار آن را از دو جنبه بررسی کرد. در مورد اول باید آثار آن بر اقتصاد ایران را در نظر گرفت که اقتصاد ایران نه تجارتی با ایالات متحده دارد و نه وابستگی آنچنانی به اقتصاد این کشور دارد؛ علاوه بر این ما در ایران تعاملات مالی و بازرگانی با آمریکا نداریم.
 

حلقه‌های وابستگی اقتصادی ایران به آمریکا و اروپا محدود است
وی ادامه داد: در مجموع حلقه‌های وابستگی اقتصاد ایران به آمریکا و حتی اروپا محدود است و روابط اقتصادی بالایی با آنها نداریم. بنابراین انتخابات آمریکا و ریاست جمهوری ترامپ به صورت مستقیم اثر زیادی بر اقتصاد ایران ندارد و همانطور که پس از انتخاب ترامپ شاهد بودیم نوسانات بازار ارز کمتر از یک درصد بود. با این حال، از نظر اثرات غیر مستقیم، اقتصاد آمریکا اقتصاد بزرگی است و بر اقتصاد تمام جهان اثرگذار است.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس از انتخاب ترامپ برخی از رمزارزها و ارزهای دیجیتال تا ۲۰ درصد نیز افزایش قیمت تجربه کردند و ارزش یورو کاهش نسبتا زیادی داشت و این در حالی بود که ارز ما کمتر از یک درصد کاهش ارزش را تجربه کرد که یکی از کم‌ترین واکنش‌ها را نسبت به ارزهای سایر کشورهای جهان را نشان می‌دهد.

فرزین خاطرنشان کرد: همزمان با انتخاب ترامپ بازارهایی مانند فلزات، رمزارزها و سایر بازارهای مالی جهان متلاطم شد و ترامپ اگر مطابق روش گذشته خود عمل کند و روابط خود با کشورهای خارجی را کاهش دهد، این مسئله می‌تواند فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای کشورهای دنیا به همراه داشته باشد. به طوری که ‌بخشی از هراس‌های به وجود آمده به این دلیل است که ترامپ در دوره ریاست جمهوری قبلی خود در چارچوب سیاست مرکانتیلیستی عمل کرد و از سیاست‌های جهانی‌سازی دور شد.
 
وی اظهار کرد: اعمال محدودیت تجارت با آمریکا و کاهش حضور تجاری در بازارهای دنیا توسط ترامپ، اثرات زیادی بر اقتصاد اروپا و چین خواهد داشته که برای ما هم تهدید و هم فرصت را به همراه دارد، اما مهم این است که کنش‌گری ایران در قبال این سیاست‌ها چه باشد.
 
اقتصاد ایران، اقتصاد ۸ سال پیش نیست
رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: اقتصاد ما در همان روز اول نشان داد که در برابر این اتفاق (روی کار آمدن ترامپ) تاب‌آوری بالایی دارد. اقتصاد ایران، اقتصاد ۸ سال پیش نیست که انتخاب ترامپ اثر زیادی بر آن داشته باشد. در حال حاضر تعامل اقتصادی ما با کشورهای منطقه و کشورهای عضو گروه بریکس افزایش یافته و با عضویت ایران در بریکس سیستم‌های مدیریت تحریم تقویت و از قدرت لازم برای مقابله با شوک‌های خارجی برخوردار است.
 
فرزین خاطرنشان کرد: ارزیابی می‌کنم اگر بتوانیم کنشگری لازم را در برابر تصمیمات ترامپ داشته باشیم، حتی فرصت‌هایی نیز برای ما وجود دارد و می‌توانیم با تهدیدها مقابله کنیم. ما  بیش از دو سال است که عضو بریکس هستیم و بسیاری از پیشنهاداتی که در دست اجرا است را خود ما پیشنهاد کرده‌ایم تا در بریکس اجرایی شود. در حال حاضر بخشی از همکاری‌ها با کشورهای عضو بریکس عملیاتی شده و استفاده از دلار را در تعاملات خود با بسیاری از کشورها حذف کرده‌ایم. علاوه بر این، از ذخایر ارزی مطمئنی برخوردار هستیم.

وی با اشاره به مزیت‌ها و فرصت‌های حضور ترامپ برای کشورهای عضو بریکس گفت: حضور ترامپ و رویکرد او می‌تواند باعث شود که همکاری‌ها در بریکس افزایش یافته و کشورهای عضو سعی می‌کنند که از فرصت تعامل با هم برای جلوگیری از اثرات سیاست‌های ترامپ استفاده کنند.

سیاست‌های بانک مرکزی و نظریه بازی‌ها
رئیس کل بانک مرکزی به اثر مستقیم ترامپ بر سیاست های بانک مرکزی ایران اشاره کرد و بیان داشت: باید ببینیم سیاست‌های ترامپ  چگونه است و بر رفتار کشورهای منطقه و اعضای بریکس چه تاثیری می‌گذارد. ایران با وجود تحریم‌ها، هنوز کشوری با اقتصاد باز است و ما امروز با بسیاری از کشورها تعامل داریم که بسیار کمک کننده است. این مسئله را در یک مدل نظریه بازی‌ها می‌توان تحلیل کرد.

فرزین ادامه داد: من برای روزهای اول در رابطه با نتیجه انتخابات آمریکا نگرانی داشتم، اما روز چهارشنبه که ترامپ انتخاب شد، نوسانات بازار ارز محدود بود و تاب‌آوری را در بازارها شاهد بودیم و به نظر می‌رسد که اقتصاد ایران، اثرپذیری بالایی از نتایج انتخابات آمریکا نداشت.

وی با اشاره به سیاست ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: بانک مرکزی در دو سال گذشته در رابطه با مسئله ارز سیاست تثبیت را اتخاد کرده و در چهارچوب این سیاست در پی آن هستیم که نوسانات نرخ ارز در بازارهای مختلف را به حداقل رسانده تا در یک نظام رسمی نیازهای تجاری و غیرتجاری کشور، تامین شود. با این حال اگر چه در دو سال گذشته این سیاست به کندی پیش رفت اما پیشرفت بسیار خوبی داشت و ما همچنان به این سیاست ادامه می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با سیاست توسعه مرکز مبادله خاطر نشان کرد: در طول یک هفته گذشته با برگزاری و تداوم حراج‌های سکه طلا، قیمت سکه حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. بنابراین از مرکز مبادله همچنان به عنوان تنظیم گر بازار طلا و ارز استفاده می‌کنیم و از ابزارهای مختلف نیز استفاده خواهیم کرد. ما در حال حاضر عرضه و حراج شمش و سکه طلا را در مرکز مبادله داریم و همچنین در تلاش هستیم تا در آینده با همکاری بورس کالا، یک قاعده‌مندی در خصوص بازارهای ثانویه طلا نیز ایجاد شود.

۱۰ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی تامین شده است
فرزین با اشاره به تخصیص ارز و تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و بازرگانی عنوان کرد: در حال حاضر نرخ ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص داده می‌شود و از ابتدای سال جاری تا امروز نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای دارو و کالاهای اساسی تخصیص یافته که بیشتر نیازهای کالایی وزارت جهاد کشاورزی است و علاوه بر آن شامل دارو و تجهیزات پزشکی است و بخش دیگر تامین ارز نیز با ارز نیما و نرخ حدود ۵۰ هزارتومانی تامین می‌شود که شامل ۵۰ درصد نیاز ارزی کشور است.

بازار ارز توافقی با هدف کشف نرخ واقعی
وی ادامه داد: یک بازر دیگر ارز به نام بازار ارز توافقی وجود دارد که نزدیک به یک و سال و نیم است در حال کار بر روی آن و سامانه‌های آن هستیم و اخیرا شروع به کار کرده و در حال انجام مبادله است. نیما، بازار نیست. یک سامانه است، چراکه نرخ آن در حراج شکل نمی‌گیرد و سیستم مچینگ ندارد. اما نرخ ارز توافقی یک بازار است و ما در تلاش هستیم که به سمتی برویم که کل عرضه و تقاضا در آن ایجاد شود و کشف نرخ صورت بگیرد و نرخ آن به نرخ حاکم در بازار ایران تبدیل شده و علاومت دهد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر نرخی که در حال علامت دهی در بازار و اقتصاد کشور است، نرخ ارز غیر رسمی و به اصطلاحی ارز بازار آزاد است. البته علامت دهی آن به گونه‌ای نیست که در برخی از تحلیل‌ها بزرگ نمایی می‌شود. بیشتر علامت دهی ارز بازار آزاد در بازار دارایی‌ها است. اما در بازار کالا، بیشتر نرخ سامانه نیما است که علامت دهی می‌کند.  تلاش ما این است که با شکل گیری بازار ارز توافقی، نرخی که در این بازار شکل می‌گیرد و هر روز اعلام خواهد شد به نرخ اصلی اقتصاد کشور بدل شود. 

نرخ بازار آزاد تحت تاثیر مبادلات قاچاق
فرزین گفت: نرخ بازار آزاد بیشتر تحت تاثیر مبادلات قاچاق است. از آنجایی که هم وردات قاچاق داریم و هم صادرات قاچاق داریم و هم فرار سرمایه شکل می‌گیرد و بیشتر ارز هرات، دوبی یا سلیمانیه است، بیشتر مبادلات کالاهای قاچاق در کشور و فرار سرمایه در این بازارها شکل می‌گیرد و تحت تاثیر این بازارها است. اما بازار ارز توافقی تحت تاثیر تجارت داخلی کشور است و بانک مرکزی نیز به عنوان عرضه کننده، مدام در این بازار، ارز عرضه می‌کند و پیش بینی ما در بانک مرکزی این است که با راه اندازی بازار ارز توافقی علامت دهی به بازار ارز غیر رسمی صورت می‌گرد و نرخ ارز بازار غیر رسمی را نیز کاهش می‌دهد.

بازار ارز توافقی متاثر از متغیرهای درونی اقتصاد کشور
وی با اشاره به رابطه بازار ارز توافقی با تجارت خارجی به میزان و حجم تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: در بازار ارز توافقی شاهد حجم گسترده‌ای از مبادلات خواهیم بود. ما در سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد دلار تجارت داشتیم و امسال در هفت ماهه امسال طبق اعلام گمرک، شاهد رشد ۱۵ درصدی در صادرات غیر نفتی، در قیاس با سال گذشته هستیم و حتی صادرات نفتی ما نیز افزایش داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بنابراین بازار ارز توافقی، بازاری برزگ‌تر نسبت به بازار آزار خواهد بود. با این حال، یک رابطه متقابل بین این دو بازار وجود خواهد داشت و ما به دنیال این هستیم که نرخ بازار ارز تجاری ما، متاثر از متغیرهای بنیادین اقتصادی ما شکل بگیرد و تحت تاثیر انتظارات، هراس‌ها و دلهره‌ها، فرار سرمایه و قاچاق نباشد و متاثر از متغیرهای درونی اقتصاد کشور باشد.

فرزین افزود: اقدام دیگری که در حوزه ارزی در حال انجام آن هستیم، تامین مالی است. ما امسال برای ۱۵ میلیارد دلار تامین مالی خارجی، خود را آماده کرده‌ایم که دو میلیارد دلار را به صورت اوراق و فروش اوراق ارزی سکوک در بازار به فروش رسانده تا بتوانیم تامین مالی شرکت‌های تولیدی را انجام دهیم. براین اساس در روزهای آینده یک تفاهم نامه دو میلیارد دلاری با صندوق توسعه ملی منعقد می‌شود.

وی بر گسترش بستر معاملاتی مرکز مبادله تاکید و بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که به دنبال آن هستیم، موضوع تامین مالی از بستر مرکز مبادله است تا آن را گسترش دهیم و امسال نیز این کار را ادامه می‌دهیم. شرکت‌های بسیاری آمده‌اند و تقاضای تامین مالی ارزی کرده‌اند و ما اوراق آنها را در این بازار به فروش می‌رسانیم.

تنوع بخشی به ذخایر طلا و ارز
رئیس کل بانک مرکزی گفت: از آنجایی که ما تحریم هستیم، باید نوع ذخایر خود را افزایش دهیم. ما در دو سال گذشته ذخایر طلای خود را افزایش داده و دارایی‌های ارزی خود را به طلا تبدیل کرده‌ایم و بیشتر به دنبال این هستیم تا منابع مطمئن ارزی را داشته تا هر زمان که بخواهیم از پول ملی استفاده کنیم، بتوانیم از منابع و ذخایر لازم، برخوردار باشیم و در نهایت امروز در حوزه ذخایر از اطمینان لازم برخوردار هستیم.

فرزین ادامه داد: ما منابع ارزی در سایر کشورها داریم که در برخی از این کشورها این منابع بلوکه و مسدود شده بود و قابل استفاده نبود که خوشبختانه توانستیم بخش زیادی از آن را آزاد کنیم و در حال حاضر نیز از آنها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: در سال گذشته در بانک مرکزی ۶۵ میلیارد دلار به فروش رسید و در حال حاضر پیش بینی ما این است که برای امسال بالای ۷۰ میلیارد دلار باشد. این منابع، ذخایر ارزی است که در کشور وجود دارد و همچنین بخشی از آن ارز حاصل از صادراتی است که صادرکنندگان ما کسب کرده و ما می‌توانیم آنها را به واردات اختصاص دهیم. به همین دلیل در حوزه تجاری و ارزهای خدماتی از منابع لازم برخوردار بوده و با توسعه‌ای که در تجارت کشور در حال انجام است، این منابع نیز بیشتر خواهد بود.

سهم ۵.۵ میلیارد دلاری ایران در صندوق بین المللی پول
رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: ایران در حال حاضر عضو صندوق بین‌المللی پول بوده و رئیس یک گروه متشکل از شش کشور است که مجموع سهام این گروه در صندوق ۲.۵ درصد است و سهم کشور ماه ۰.۷۵ درصد که شامل ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه کشور می‌شود. در سال گذشته صندوق بین المللی پول در اجلاس خود تصویب کرد که تمامی کشورها باید ۵۰ درصد سرمایه خود را افزایش دهند که ۷۵ درصد آن از طریق ارز محلی و ۲۵ درصد آن با دیگر ارزها مانند دلار یا یورو تامین می‌شود. همچنین، انتقال منابع ارزی کشور از سایر کشورها به صندوق بین المللی پول منجر به افزایش سرمایه ایران در این صندوق تا هفت میلیارد دلار می‌شود.

میزان تورم در شش سال اخیر افزایش یافت
فرزین با اینکه از سال ۱۳۵۲ به بعد عموما شاهد یک تورم دو رقمی در کشور بودیم گفت: میزان تورم از سال ۱۳۹۷ به بعد افزایش یافته، به طوری که حتی به کانال ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز رسیده بود؛ براین اساس ما در بانک مرکزی، سیاست تثبیت را اتخاذ کردیم تا سطح تورم را کاهش دهیم و از اردیبهشت سال گذشته تا امروز هر ماه میزان تورم در اقتصاد کشور کاهش یافته است.

وی افزود: به عنوان مثال، در مهر ماه امسال، تورم نقطه به نقطه به ۳۴.۵ درصد کاهش یافت که این عدد در دوره‌ای به بالای ۵۷ درصد نیز رسیده بود. تورم سالانه نیز به ۳۸ درصد رسیده، به این علت که تورم نقطه به نقطه کمتر است، تورم سالیانه نیز کاهش پیدا می‌کند و امیدواریم تا پایان سال تورم نقطه به نقطه به ۳۰ درصد نیز کاهش یابد.

کاهش تورم تولیدکننده و سیاست تثبیت
رئیس کل بانک مرکزی به ارائه آماری از تورم تولید کننده و مصرف کننده و رابطه این دو با یکدیگر گفت: تورم تولیدکننده در مهرماه به ۲۴.۵ درصد کاهش یافت. زمانی که تورم تولیدکننده کمتر از مصرف کننده باشد، احتمال کاهش تورم مصرف کننده نیز وجود دارد و یکی از دلایل کاهش تورم تولیدکننده، تثبیت نرخ ارز است؛ البته باید گفت که تثبیت به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست.

فرزین ادامه داد: سیاست تثبیت، به معنای آن است که ارز در یک نرخ قابل پیش بینی تامین شود و این موضوع به کاهش نرخ تورم کمک شایانی کرده است. همچنین در سمت نقدینگی، سال گذشته توانستیم نرخ آن را به ۲۴.۳ درصد برسانیم که هدف‌گذاری ما حدود ۲۵ درصد بود. امسال نیز در کانال ۲۵ درصد هدف‌گذاری شده اما در ماه‌های اخیر به علت تنگناهای ناشی از نقدینگی به ۲۸.۵ درصد رسیده و مجبور شدیم اقداماتی انجام دهیم که به برخی از بخش‌ها، نقدینگی بیشتری ارائه شود که باعث شده نرخ رشد نقدینگی تا حدودی افزایش داشته باشد.

تولیدکنندگان در تنگنای نقدینگی
وی افزود: امروز با روش کنترل ترازنامه، رشد نقدینگی را کنترل می‌کنیم. به عبارتی با کنترل ترازنامه بانک‌ها از ارائه تسهیلات بیشتر از یک محدوده معین جلوگیری می‌شود؛ چراکه یکی از متغیرهای عمده اثرگذار بر رشد نقدینگی به میزان تسهیلات بانک‌ها باز می‌گردد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در هفت ماهه گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ همت نقدینگی خلق شده که بخش بزرگی از آن برای اوراق دولتی هزینه شده و بخش دیگری از آن برای نیازهای مصرفی مانند وام ازدواج و موارد دیگر هزینه شده است. به عبارتی سهم تولیدکننده کمی کاهش یافته است و حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد از این نقدینگی به سمت تولید رفته است. به همین دلیل امروز ما شاهد تنگنای نقدینگی و تولید در میان تولیدگنندگان هستیم.

سیاست‌های تامین مالی بانک مرکزی
فرزین با اشاره به ابزارها و روش‌های تامین مالی از سوی بانک مرکزی گفت: ما امروز دو راه داریم. یا باید نقدینگی را افزایش دهیم که باعث افزایش تورم می‌شود یا باید با برخی از سیاست‌ها، تامین مالی را بدون افزایش نقدینگی انجام دهیم.وی گفت: یک سیاست مربوط به اوراق گام است که بر نقدینگی اثر زیادی ندارد و بنگاه‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. سال گذشته اوراق گام دچار مشکل شد و کارایی بالایی نداشت. امسال مشکلات مربوط بین این اوراق با بورس برطرف شده و می‌توانیم نزدیک به ۱۰۰ همت، اوراق گام به بنگاه‌ها بدهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با برخی بنگاه‌ها مانند بخش‌های خودرو، دارو، پتروشیمی و فولاد این زنجیره را تکمیل کرده‌ایم و اگر بنگاه‌های اقتصادی، زنجیره‌های خود را تکمیل کنند، می‌توانند از این اوراق گام استفاده کنند.

فرزین اظهار کرد: یک سیاست دیگر برای رفع تنگناهای نقدینگی، افزایش LC داخلی (اعتبار اسنادی داخلی) است. ما امسال برنامه ریزی کردیم که بانک‌ها تا ۸۰۰ همت در تامین مالی بنگاه‌ها از LC داخلی استفاده کنند. همچنین، بانک مرکزی ابزار دیگری تحت عنوان فکتورینگ یا مطالبات قراردادی را طراحی کرده و آیین نامه آن را به بانک‌ها ابلاغ کرده‌ایم که بیشتر مناسب پیمانکاران است.
وی ادامه داد: کار دیگری که سال گذشته انجام دادیم اما از آنجایی که مقداری نرخ آن بالا بود و اعتراضاتی به همراه داشت، تحت عنوان گواهی سپرده خاص بود که سال گذشته نرخ آن ۳۰ درصد بود اما امسال قول می‌دهیم تا ۲۵ درصد برسد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: یک طرح جدید دیگر هم که در حال کار بر روی آن هستیم این است که از ماده ۲۱ قانون رفع موانع تولید استفاده کردیم تا بتوانیم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را تامین مالی کنیم؛ یعنی به بنگاه‌ها یک حد اعتباری بدهیم. این کار را با همکاری وزارت صمت، وزارت جهاد، وزارت بهداشت انجام می‌دهیم که با دستگاه‌های تولیدی بیشتر در ارتباط هستند و از طریق بانک‌های توسعه‌ای انجام می‌شود. در حال حاضر بخش زیادی از تامین مالی بانک‌ها به سراغ سرمایه در گردش حرکت کرده و طرح‌های ایجادی به سختی تامین مالی می‌شوند و امیدواریم با این کار به عنوان بانک مرکزی در تامین مالی بنگاه‌ها موفق باشیم.

ابزارهای دلار زدایی
 فرزین با اشاره به سیاست های بانک مرکزی برای کاهش نقش دلار در اقتصاد ایران گفت: در حوزه بریکس و بین الملل با تمام کشورهایی که طرف تجاری ما هستند، الگوی توسعه مراودات بانکی و پولی را با توجه به اینکه در شرایط تحریم هستیم، طراحی کردیم. اولین محور این است که تحت عنوان دلار زدایی بتوانیم با ارزهای محلی‌ معامله کنیم و به همین جهت از چند ابزار استفاده می‌کنیم و اولین ابزار ما پیمان پولی است. دومین ابزار ما اتصال کارت‌های بانکی طرفین است و سومین ابزار ما حذف سوئیفت است که با پیام رسان‌های مشترک پولی در حال تحقق آن هستیم.

وی افزود: ما دیگر از طریق سوئیفت با کشورهای طرف معامله خود تجارت نمی‌کنیم و پیام رسان را به سپام که برای ایران است منتقل کرده‌ایم. در حال حاضر به طرفین تجاری خود می‌گوییم که پیام رسان‌های خود را به یکدیگر متصل کنیم و دیگر از سوئیفت استفاده نکنیم. برای مثال با روسیه پیام رسان‌های سپام و اس پی اف اس را به هم متصل کردیم و با دیگر کشورها نیز با همین روش اقدام می‌کنیم. همچنین با استفاده از ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی طرفین در حال حذف سوئیف هستیم.

این سیاست گذار پولی، خاطرنشان کرد: در بلوک بریکس طی یک سال گذشته، همه طرح‌های خود را مطرح کریم و بسیاری از آنها از سوی کشورهای عضو بریکس پذیرفته شده است. بریکس کلیر و بریکس پی که اخیرا مطرح شده، موضوعاتی است که ایران در آنها مشارکت داشته و تمام تلاش ما این است که در این قالب نیز بتوانیم با کشورهای منطقه و اعضای بریکس تعاملات خود را توسعه دهیم.

صندوق‌های قرض الحسنه شبکه مویرگی تامین مالی جامعه است
فرزین با اشاره به موضع بانک مرکزی در قبال صندوق‌های قرض الحسنه گفت: در رابطه با صندوق‌های قرض الحسنه، به دلیل مشکلاتی که در این صندوق‌ها وجود داشت،  ما در سال گذشته به بحث صندوق‌های قرض الحسنه ورود کردیم و امروز تقریبا تمام صندوق‌های قرض الحسنه موجود در کشور را شناسایی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مطابق اطلاعاتی که موجود است، سه هزار و ۵۰۰ صندوق قرض الحسنه وجود دارد که اطلاعات یک هزار و ۸۶۰ صندوق در سیستم بانکی موجود است. ۹۰۰ صندوق قرض الحسنه غیر فعال است و ۷۵۰ صندوق نیز حساب آنها به نام اعضای هیأت امنا مانند مساجد و خانواده‌ها تعلق دارد و آنها را به صندوق‌های کوچک، متوسط و بزرگ دسته بندی کرده‌ایم. برای مثال سطح تبادلات صندوق‌های قرض الحسنه کوچک در سال کمتر از چهار میلیارد تومان است و تبادلات بالای ۶۰ میلیارد تومان را به عنوان صندوق‌های قرض الحسنه بزرگ دسته بندی کرده‌ایم. 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از آنجایی که ممکن است اطلاع رسانی ما درست نبوده باشد، بسیاری از نمایندگان با ما تماس گرفته و نگرانی خود را در این رابطه ابراز کرده‌اند. اما قصد ما این است که صندوق‌های قرض الحسنه در کشور را توسعه دهیم و توسعه آنها را تسهیل کنیم و به دنبال ایجاد محدودیت در صندوق‌های قرض الحسنه نیستیم.

فرزین ادامه داد: ما نظارت بر این صندوق‌ها را برون سپاری می‌کنیم و به غیر از چند صندوق بزرگ که در شبکه بانکی هم هستند، بقیه را برون سپاری خواهیم کرد؛ چراکه صندوق‌های قرض الحسنه شبکه مویرگی تامین مالی طبقات مختلف عامه مردم است و این شبکه مویرگی یک فرصت است که به صورت قرض الحسنه و ارزان جامعه را تامین مالی می‌کند.
در حال اصلاح ناترازی هشت بانک هستیم
 
وی در پایان با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای اصلاح ناترازی بانک‌ها گفت: در رابطه با اصلاح نظام بانکی در دو سال گذشته اقداماتی صورت گرفته اما هنوز راضی نیستیم. به دلایلی مسائل و مشکلات و ناترازی زیادی وجود دارد. در حال حاضر برای اصلاح هشت بانک ورود کرده‌ایم و اصلاح ناترازی آنها را پیگیری می‌کنیم.


کد مطلب: 500454

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/500454/تاثیر-روی-کار-آمدن-ترامپ-اقتصاد-ایران-چیست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir