گروه بین الملل: کارشناسان محیط زیست هشدار دادهاند که افراد ثروتمند از جتهای خصوصی مانند تاکسی استفاده میکنند. این کارشناسان با بررسی سفرهای هوایی و گازهای منتشرشده توسط موتورهای هواپیما به این نتیجه رسیدهاند که این پروازها تأثیر زیادی در افزایش گرمایش زمین دارند.
آنان محاسبه کردهاند که میزان انتشار دی اکسید کربن که از عوامل تغییرات آب و هوایی زمین است بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۶ درصد افزایش یافته است.
گروهی از پژوهشگران پرواز جتهای خصوصی را در سراسر جهان، از جمله سفرهای آخر هفته تابستان به ایبیزا، اسپانیا، و سفر برای تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال و شرکت در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در دبی را ردیابی کردند.به گفته این گروه، دی اکسید تولید شده در یک ساعت پرواز در یک جت شخصی میتواند بیش از کل دی اکسید تولیدی یک فرد در تمام طول سال باشد.
پروفسور استفان گاسلینگ، پژوهشگر دانشگاه لینائوس سوئد که رهبری این تحقیق را بر عهده داشته است، میگوید: «اشخاص زیادی از این هواپیماها به عنوان تاکسی استفاده میکنند و صرفا به دلیل اینکه سفر با این هواپیماها راحتتر است، آنها را برای پیمودن هر مسافتی به کار میگیرند.»
او میافزاید: «اگر توجه کنیم پرواز یک نفر در یک ساعت به اندازه یک انسان معمولی در یک سال گاز دی اکیسد کربن در جو رها میکند – مثلا فقط برای تماشای یک بازی فوتبال – این نشان میدهد که شاید این افراد فکر میکنند باید خارج از ضوابطی قرار گیرند که ما به عنوان جامعه جهانی باید آنها را رعایت کنیم.»
بر اساس این تحقیق، در سال ۲۰۲۳، پروازهای خصوصی حدود ۱۵/۶ میلیون تن دی اکسید کربن تولید کردند. این مقدار معادل تولید گاز دی اکسید کربن تولیدی ۳/۷ میلیون خودروی بنزینی در طول یک سال است.البته این مقدار گاز در مقایسه با کل گاز تولیدی در سطح جهانی کم است. این مقدار معادل حدود ۱/۸ درصد گاز تولید شده توسط سفرهایی هوایی در جهان است که آن هم شامل حدود ۴ درصد کل گاز تولیدی از منابع مختلف در جهان است.پروفسور گاسلینگ میگوید ممکن است میزان انتشار گازهای گلخانهای «زیاد به نظر نرسد، اما این افراد بخش کوچکی از جامعه انسانی هستند و هر کدام با سفر در جتهای شخصی بیش از یک شهر کوچک در آفریقا در سال گاز آلاینده تولید میکند.»
هر انسان به طور متوسط سالانه حدود ۴/۳ تن دی اکسید کربن تولید میکند اما این میزان برای ساکنان آفریقای مرکزی از ۰/۱ تن بیشتر نیست.
در حال حاضر افزایش ۴۶ درصدی انتشار گازهای گلخانهای توسط جتهای خصوصی احتمالا ناشی از افزایش تقاضا و محدودیتهای سفرهای تجاری به خاطر محدودیتهای ناشی از همه گیری کووید بوده است.افرادی که با جتهای شخصی پرواز میکنند، معمولا جزو ثروتمندترین اشخاص در جهان هستند.
پژوهشگران تخمین میزنند که شمار افراد مشمول این گروه حدود ۲۵۶۰۰۰ نفریعنی نزدیک به ۰/۰۰۳ درصد از جمعیت بزرگسال جهان است و به طور متوسط هرکدام ۱۲۳ میلیون دلار ثروت دارد.
گروه پژوهشی مسیرهای پرواز تعدادی از چهرههای شناخته شده بینالمللی را ترسیم کرد که در این گزارش از آنها تنها به عنوان «بازیگران، خوانندگان و مدیران مشهور» نام برده شده است.
تنها در سال ۲۰۲۳، یکی از آنها ۱۶۹ بار با جت شخصی سفر و حدود ۲۴۰۰ تن دی اکسید کربن منتشر کرد که معادل رانندگی با ۵۷۱ خودروی بنزینی در طول یک سال بود.
دست اندرکاران این پژوهش تصمیم گرفتند از این افراد نام نبرند و تصریح کردند که مایل نیستند انگشت اتهام را به سوی افراد به خصوصی نشانه بروند.
بیشترین تعداد هواپیماهای خصوص در ایالات متحده (۶۹ درصد) و پس از آن برزیل، کانادا، آلمان، مکزیک و بریتانیا ثبت شدهاند.به گفته پژوهشگران، بسیاری از این پروازها برای تفریح یا حضور در رویدادهایی مانند جشنوارههای فیلم و مسابقات فوتبال صورت گرفته است.و مسافت ۴۷/۴ درصد از این سفرها کمتر از ۵۰۰ کیلومتر بوده است.
پروازهای خصوصی به ایبیزا در اسپانیا و نیس در فرانسه در تابستان به اوج خود رسیدند و بیشتر این پروازها نیز در تعطیلات آخر هفته انجام شدند.در طول جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ این گروه ورود ۱۸۴۶ جت به قطر را ثبت کرد که در مجموع حدود ۱۴۷۰۰ تن دی اکسید کربن تولید کردند.
این گروه تحقیقاتی همچنین ۲۹۱ هواپیمای خصوصی را شناسایی کرد که در طول برگزاری کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد در دوبی در سال ۲۰۲۳ در امارات متحده عربی فرود آمدند و ۱۵۰۰ تن دی اکسید کربن تولید کردند.پروفسور گاسلینگ میگوید که این پروازها احتمالا حامل بازرگانان و صاحبان صنایع بسیار ثروتمندی بودند که برای شرکت در کنفرانس به دوبی سفر کردند.
این تحقیق شامل سفرهای سران کشورها یا سیاستمدارانی نمیشود که احتمال بیشتری دارد به جای هواپیماهای خصوصی با هواپیماهای اجارهای پرواز کنند.پژوهشگران میزان انتشار گاز ناشی از ۱۸۶۵۵۷۸۹ پرواز را با بررسی زمان پرواز و میانگین مصرف سوخت مدل هواپیماهای مورد استفاده محاسبه کردند.اطلاعات ردیابی هوایی در پورتال ردیابی پرواز ایدیاس-بی اکسچنج موجود است. پروفسور گاسلینگ آن را قابل اعتمادترین ردیاب برای این نوع دادهها میداند.پروفسور گاسلینگ میگوید: «در ۱۰ سال آینده مردم آرزو خواهند کرد که ای کاش امروز کارهای بیشتری برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی انجام داده بودیم.»او میافزاید: «ما باید فعالیتهای خاصی را کاهش دهیم و باید از بالا شروع کنیم تا بتوانیم بگوییم که همه مردم در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای نقش دارند.»گزارش اخیر سازمان ملل نشان میدهد که بدون اقدامات موثر، ممکن است هوای جهان تا پایان این قرن ۳/۱ درجه سانتیگراد گرمتر شود. دمای جهان در حال حاضر ۱/۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از انقلاب صنعتی است.و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰، انتشار گاز ناشی از سفرهای تجاری به بیش از ۲/۵ برابر میزان آن در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.
انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی متعهد شده است تا سال ۲۰۵۰ خالص تولید آلاینده در صنعت هوانوردی جهانی را به صفر برساند.