تشکیل ناوگروه «نگهبان بالتیک» ناتو
2 بهمن 1403 ساعت 8:47
گروه بین الملل: در پی تکرار چندبارۀ حوادث مشکوکی در بستر دریای بالتیک، پیمان ناتو با موافقت کشورهای این منطقه، تشکیل ناوگروهی برای گشتزنی در این دریا را تصویب کرد.
این توافق در نشستی در هلسینکی پایتخت فنلاند حاصل و بلافاصله وارد مرحله اجرایی شد.
یک ناوچه و یک کشتی تحقیقاتی هلندی و یک کشتی مینجمعکن آلمانی و یک مینجمعکن فرانسوی وارد آبهای تالین پایتخت استونی شدند.
بر اساس توافق قرار است ناوگروه موسوم به «نگهبان بالتیک»، در مجموع شامل شش یا هفت شناور باشد.
کشورهای غربی و حوزۀ بالتیک و اسکاندیناوی، تلویحاً روسیه را مسئول حوادث اخیر میدانند؛ هر چند مسکو این اتهام را به تندی رد میکند و تا کنون رد مستقیمی هم از کرملین در این حوادث بهدست نیامده است.از سوی دیگر، چند شناور مرتبط با چین مسئول مستقیم برخی از این حوادث شناخته شدهاند؛ اما برخی تحلیلگران امور امنیتی معتقدند این اتفاقات، تصادفی نبوده و دستکم با اطلاع و همفکری مسکو رخ دادهاند.
تازهترین حادثه در روز کریسمس، ۵ دیماه رخ داد و بر اثر آن، کابل ارتباطی برق بین استونی و فنلاند موسوم به «اِستلینک ۲» و چهار کابل فیبر نوری انتقال داده آسیب دیدند.
به گفتۀ مسئولان فنلاندی، نفتکشی به اسم «ایگِل اِس» که در مسیری به طول یکصد کیلومتر لنگر خود را جمع نکرده و آنرا روی بستر دریا میکشیده است، مسئول حادثه بوده است.
این نفتکش به دستور گارد ساحلی فنلاند به آبهای سرزمینی این کشور منتقل شد و همچنان در نزدیکی هلسینکی توقیف است. تعدادی از خدمۀ این نفتکش هم تا پایان تحقیقات از ترک فنلاند منع شدهاند.
نفتکش ۷۴ هزار تنی ساخت چین تاکنون سه بار تغییر نام داده و در حال حاضر با پرچم جزایر کوک تردد میکند. مالک این شناور، شرکتی مستقر در دبی است اما مدیریت آن بر عهدۀ یک شرکت هندی است. کاپیتان کشتی اما اهل گرجستان است.بر اساس مدارک، این شناور با ۳۵ هزار تن بنزین، از بندر «اوست-لوگای» روسیه عازم ترکیه بوده است. مقامات فنلاندی معتقدند این شناور یکی از کشتیهای «ناوگان اشباح» روسیه است که در زمینۀ جابهجایی نفت این کشور و دور زدن تحریمهای بینالمللی فعال هستند.
پلیس فنلاند معتقد است کشتیهایی که در زمینۀ دور زدن تحریمها فعال هستند، میتوانند برای خرابکاری هم به کار گرفته شوند.
مالک «ایگل اس» نقش کشتیاش در دور زدن تحریمها یا خرابکاری به نفع روسیه را رد میکند، اما مشخص شده که این شناور، حدود یک ماه پیش از حادثۀ اخیر درگیر اتفاق مشکوک دیگری در نزدیکی سواحل هلند بوده است. مقامهای هلندی تردد پیاپی این کشتی بر فراز کابل اطلاعاتی «اتلانتیک کراسینگ ۱» را که ایالات متحده را به بریتانیا، آلمان و هلند متصل میکند، ثبت کرده بودند.
حادثۀ روز کریسمس، سومین مورد از این دست حوادث در بستر دریای بالتیک طی ماههای اخیر محسوب میشود.
در آبانماه، خط لولۀ گاز موسوم به «بالتیک کانکتور» بین فنلاند و استونی بر اثر برخورد لنگر نفتکشی دیگر به نام «نیونیو پولار بر» آسیب دید. این کشتی با پرچم هنگکنگ تردد میکند و از اینرو دولت چین تحقیقاتی را انجام داد و در نهایت ضمن تأیید قصور کشتی، آنرا «صرفاً یک حادثه» اعلام کرد.
روز اول آذرماه یک کشتی فلهبر چینی به نام «یی پِنگ ۳» به کشیدن لنگر خود روی دو کابل فیبر نوری اطلاعاتی بین فنلاند و آلمان و همینطور بین لیتوانی و جزیرۀ گوتلند سوئد متهم شد. در این مورد هم دولت چین تحقیقات را در دست گرفت، اما حاضر به همکاری با مقامهای سوئدی نشد. کشتی هم در نهایت آبهای دریای بالتیک را ترک کرد.
تکرار حوادثی از این دست، آنهم در آستانۀ آغاز برنامۀ سه کشور حوزۀ بالتیک برای جدا کردن شبکۀ برقشان از روسیه و اتصال به شبکۀ برق اتحادیۀ اروپا تا کمتر از یک ماه دیگر، گمانۀزنیها دربارۀ نقش احتمالی مسکو را بیشتر کرده است.
در روز اعلام توافق برای ایجاد ناوگروه «نگهبان بالتیک»، مارک روته دبیر کل پیمان ناتو و نخستوزیر پیشین هلند، احتمال «خرابکارانه» بودن ماهیت حوادث اخیر را زیاد دانست؛ بخصوص آنکه یک میلیون و سیصدهزار کیلومتر کابل زیر دریایی، تراکنشهایی به ارزش روزانه ۱۰ هزار میلیارد دلار را تسهیل و میسر میکنند و هرگونه آسیبی به این کابلها، میتواند در نظام مالی اروپا و غرب، اختلال قابل توجهی ایجاد کند.دبیر کل ناتو هشدار داد که تهدید زیرساختهای اروپا، بدون عواقب و پاسخ نخواهد ماند. فرماندۀ بلژیکی ناوگروه «نگهبان بالتیک» هم با تأکید بر اینکه همۀ شناورهایی که با ترک بنادر روسیه وارد دریای بالتیک میشوند، تعقیب خواهند شد، به کشتیهایی که «احتمالاً قصد خرابکاری داشته باشند» توصیه کرد، ریسک چنین اقداماتی را در نظر بگیرند.
کد مطلب: 511386