گروه اقتصادي: مدیرعامل شرکت سایپا با اعلام اینکه کاهش بیشتر قیمت خودرو تا پایان سال به هیچ عنوان در دستور کار این شرکت نیست، گفت: به شرط ثبات نرخ تورم قیمت خودرو را تا پایان سال تغییر نمیدهیم.
سعید مدنی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته که در مشهد درحال برگزاری است، با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سایپا قیمت محصولات خود را تا پایان سال کاهش خواهد داد یا خیر، گفت: فعلا برنامهای برای افزایش قیمت محصولات نداریم البته این نکته را نیز تأکید می کنم که کاهش قیمت خودرو به هیچ عنوان در دستور کار این شرکت نیست.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه اظهارات شما درباره عدم کاهش قیمت محصولات درحالی عنوان میشود که نمایندگان مجلس تلاش زیادی برکاهش قیمت خودرو دارند آیا علیرغم درخواست نمایندگان کاهش قیمت رخ نخواهد داد؟ گفت: طبق قول و قرارهای خودروسازان با شورای رقابت باید تورم بخشی در قیمت خودرو اجرا میشد اما بنا به شرایط خاص گاها خودروسازان محصولات خود را زیر نرخ تورم بخشی به فروش میرساندند. حال امیدواریم مابقی هزینههای تولید خودرو افزایش پیدا نکرده و ما بتوانیم قیمت خودرو را ثابت نگه داریم.
مدیرعامل شرکت سایپا گفت: دو درصد کاهش قیمت خودرو خیلی کمتر از نرخ تورم بخشی بانک مرکزی است که باید شورای رقابت براساس آن مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان میداد در واقع خودروسازان برای همراهی با مردم ایران و انجام یک سری از فعالیتها کاهش قیمت برخی از محصولات پرتیراژ خود را لحاظ نموده اند. او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا سایپا در زمان تحویل خودرو مبالغ اضافی دریافتی از مشتریان را براساس کاهش دو درصدی قیمتها پرداخت خواهد نمود، گفت: در زمان تحویل خودرو مابقی پولهای دریافتی از مردم براساس کاهش دو درصدی قیمت ها در دو محصول پرتیراژ پرداخت خواهد شد.
مدنی در رابطه با قیمت نهایی تیبا2 در شورای رقابت نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: قیمت تیبا2 با شورای رقابت نهایی شده است و طبق نظر این شورا در آینده اعلام خواهد شد.
او با اشاره به اینکه قیمت پایه تیبا2 ، 26 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: منتها در این خودرو برخی از هزینههای جنبی متوجه خودروسازان نیست بلکه متعلق به هزینههای عوارض دولتی است که به محض اعلام شورای رقابت و با احتساب هزینههای دولتی اعلام خواهد شد.مدیرعامل شرکت سایپا در رابطه با سرمایه گذاری شرکت چانگان در کشور و زمینه همکاری این شرکت خودروساز چینی با سایپا نیز گفت: چانگان یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است و در همین زمینه درصددیم با ارزیابی محصولات تولیدی این شرکت، با همکاری سایپا تنوع محصول را در سطح کشور افزایش دهیم.
مدنی در ادامه گفت: خط تولید سراتو نیز آماده شده است و مشغول تولید آزمایشی این خودرو هستیم به نحوی که در اواخر شهریورماه تولید انبوه این خودرو آغاز میشود. حتی قطعات مورد نیاز تولید این خودرو نیز وارد کشور شده اما هنوز قیمت نهایی آن مشخص نشده است. او در رابطه با توقف تولید پراید و زمان عملیاتی شدن خودروهای جایگزین این محصول در سطح بازار هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: به تدریج پلتفورم ایکس 200 که شامل محصولات تیبا، ساینا و تیبا2 است جایگزین پراید میشود اما باید قبول کنیم پراید محصول پرتیراژی است و نمیتوان به سرعت آن را با خودروی دیگری جایگزین کرد.
مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص زمان قطعی توقف تولید پراید نیز گفت: ظرف سه سال آینده امیدواریم محصولات مذکور جانشین پراید شود. در سال 96 تولید پراید را در سبد محصولات سایپا کم خواهیم کرد.به اعتقاد مدنی خودروهای جایگزین پراید تفاوت قیمتی چندانی با این محصول نخواهند داشت البته این شرکت در صدد است با کسب رضایت مشتریان خودروهای جایگزین پراید را با قیمت مناسبی به مشتریان ارائه نماید.
او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه شرکت سایپا برای توسعه محصولات خود و البته تنوع آنها تا چه میزان به شرکای بین المللی توجه میکند، گفت: حدود 70 درصد تولیدات این شرکت ملی است و 25 درصد هم تحت عنوان برندهای معروف همانند رنو، کیا و نیسان تولید میشود در این میان تنها 5 تا 10 درصد از محصولات این شرکت خودروهای چینی هستند که در صددیم با همکاری با طرف چینی محصولات آنها را ارزیابی کنیم و در صورت رضایت سطح همکاریهای خود را با آنها ارائه دهیم.