به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۵۵۹۹۹
دفاع رضا کیانیان از سینمای ایران و مدیریت بهشتی؛

بودجه ​سینما یک ​بیستم گردش مالي میوه‌فروشان

گروه فرهنگ و هنر: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش؛ شب گذشته(جمعه؛ چهارم مهرماه) با حضور رضا کیانیان(بازیگر فیلم کیمیا) در برج میلاد تهران برگزار شد.
بودجه ​سینما یک ​بیستم گردش مالي میوه‌فروشان
کیانیان در این جلسه با اشاره به اینکه از تئا‌تر به سینما وارد شده؛ گفت: در تئا‌تر یک روز نقش پادشاه را بازی می‌کنیم و یک روز نقش گدا را. تنوع نقش زیاد در آن زیاد است. در سینما هم تلاش کردم تا این تنوع نقش‌ها و متفاوت بودن را بازی و حفظ کنم. وی ادامه داد: لذت من زمانی است که درحال بازیگری هستم و نقشی که بازی می‌کنم؛ برای لذت شخصی است و هیچ منتی سر تماشاگر ندارم. کیانیان افزود: کسانی که می‌گویند ما برای مردم کار می‌کنیم در ظاهر این حرف را می‌زنند اما در باطن از مردم طلبکار هستند.

کیانیان با اشاره به همبازی بودن خود در فیلم کیمیا با خسرو شکیبایی گفت: خسرو شکیبایی را قبل از انقلاب می‌شناختم و خیلی او را دوست داشتم. او در زمانی که من از مشهد به تهران آمدم؛ ستاره تئا‌تر بود و حضورش در تئا‌تر همزمان شده بود با حضور بازیگرانی همچون پرویز‌پور حسینی و مهدی هاشمی. امروز نبود شکیبایی ضایعه بزرگی برای بازیگری و سینمای ایران است. وی ادامه داد: قرار بود نقش مرا ابتدا عزت الله انتظامی بازی کند اما به دلیل اینکه انتظامی سر صحنه فیلم جنگ نفتکش‌ها بود؛ نقش به من پیشنهاد شد. من هم نظراتم را گفتم و درویش پذیرفت و بعد فیلم را بازی کردم.

بازیگر فیلم روبان قرمز ادامه داد: شکیبایی سابقه و تجربه زیادی در بازیگری داشت لذا در هنگام بازی در این فیلم مرا بسیار کمک کرد هرچند خصلت شکیبایی این بود که در همه فیلم‌ها به بازیگر نقش مقابلش کمک می‌کرد. وی ادامه داد: اگر بازیگر روبروی و مقابل من خوب بازی کند قطعا بازی من هم بهتر دیده می‌شود و این تفکر که باید در فیلم بگونه‌ای بازی کنیم که بازی بازیگر نقش روبروی دیده نشود؛ غلط است. هرچند بیش از ۸۵ درصد بازیگران ایرانی این تفکر را دارند.

کیانیان با اشاره به اینکه فیلمبردار و تدوینگر هم در بهتر شدن بازی بازیگران نقش دارند؛ افزود: اولین کسی که بازی بازیگر را می‌بیند فیلمبردار است لذا عکس‌العمل فیلمبردار بعداز آنکه کارگردان کات می‌دهد؛ بسیار مهم است. کیانیان افزود: در دوره‌ای با فیلمبردارهای مختلف و تدوینگران مختلف درباره بازیگری در سینما گفتگو کردم و مجموعه این گفتگو‌ها تبدیل به کتابی شد به نام بازیگری در قاب. کیانیان با تاکید بر اینکه سینمای ایران امروز یگانه سینمایی است که در مقابل هالیوود ایستاده؛ افزود: امروز گروهی یقه سینمای ایران را گرفته‌اند و از آن طلبکار هستند درحالیکه آنها و خیلی از ما‌ به سینمای ایران بدهکار هستیم.

وی ادامه داد: تا ۳۰ سال پیش سینمای ایتالیا، ژاپن، فرانسه، آلمان هرکدام برای خود دوره‌ای و سینمای خاصی داشتند اما سینمای آمریکا همه آن‌ها را نابود کرد. تنها سینمایی که توانست دربرابر سینمای هالیود و امریکا؛ به گفته خود اروپاییان؛ دوام بیاورد سینمای ایران است. وی ادامه داد: سینمای ایران از روابط انسان‌ها صحبت می‌کند به همین دلیل عمق دارد درحالیکه سینمای امریکا از عرض بزرگ است و فقط به نوعی شعبده‌بازی است البته فیلمهای خوبی هم ساخته شده که دارای مفاهمی عمیقی است.

کیانیان با تاکید بر فرمولی که باعث شد سینمای اروپا و شرق دور از بین برود؛ افزود: اروپایی‌ها با فرمول‌های غلط در دام سینمای هالیوود افتادند و در زمین آمریکا بازی کردند لذا بازنده شدند؛ گفت: سینمای ایران نیز اگر بدنبال فرمول‌هایی همچون ساخت فیلم‌های فاخر حرکت کند قطعا بازنده می‌شود. وی ادامه داد: امروز حتی در خود آمریکا نیز سینمای مکتب نیویورک با کمک سینمای ایران جلوی هالیوود قد علم می‌کند.

وی با اشاره به سینمای بعداز انقلاب افزود: سینمای ایران بعداز انقلاب یک شانس بزرگ آورد و آن این بود که سیدمحمد بهشتی در بنیاد سینمایی فارابی مسئول امور سینما شد و نگذاشت سینما نابود شود والا سینما هم مانند تئا‌تر بلاتکلیف مانده و نابود می‌شد. وی با اشاره به وضعیت مالی سینمای ایران گفت: بودجه فیلم‌هایی که در سینمای ایران ساخته می‌شود برابر با میزان بودجه‌ای است که در فیلم‌های آمریکایی صرف هزینه استراحت و پذیرایی یک فیلم سینمایی می‌شود.

وی ادامه داد: بودجه کل سینمای ایران و گردش مالی آن در سال برابر با یک بیستم گردش مالی کل میوه‌فروشان ایران است لذا نباید از سینمایی که از لحاظ بودجه بسیار ضعیف است؛ طلبکار بود بلکه باید برای موفقیت این سینما و جوایزی که در جشنواره‌های خارجی می‌گیرد و باعث سربلندی ایران در جهان شده؛ قدردان این سینما بود.
مرجع : ایلنا