10 انتظاری که از خودروی بدون راننده دارید
جام جم آنلاین , 1 دی 1393 ساعت 15:29
گروه فناوری: تاکنون خبرهای زیادی درباره خودروهای بدون راننده شنیدهایم. به نظر میرسد گوگل در زمینه طراحی و ساخت خودروهایی با این ویژگی ایدههای بلندپروازانهای در سر میپروراند.
این شرکت پیش از این خودروهایی را معرفی کرده بود که میتوانست به کمک تجهیزات عجیب و غریبی که روی سقف آن نصب میشد، در حضور راننده به طور خودکار تحت کنترل قرار گیرد. گوگل اخیرا از خودروی جدیدی از مجموعه خودروهای بدون راننده ساخت این شرکت رونمایی کرده است که هیچ ردپا و نشانهای از سیستم های کنترل کننده ماشین های امروزی در آن یافت نمیشود که راننده بتواند در شرایط اضطراری کنترل خودرو را در دست گیرد.
در شرایطی که ایده خودروهای بدون راننده بیش از پیش به واقعیت نزدیک میشود شاید روزی مجبور شویم درباره بعضی امکانات داخلی خودروهای امروزی مانند فرمان خودرو برای نسل آینده ساعتها صحبت کنیم. چراکه به این ترتیب در هیچ یک از خودروهای بدون رانندهای که در آینده به بازار عرضه میشود، نشانی از آن وجود نخواهد داشت. شاید روزی برسد که برای نوه هایمان اتفاقات تلخ و شیرینی را بازگو کنیم که سالهای سال هنگام رانندگی با خودروهای بنزینی تجربه کردهایم؛تجربیاتی که شاید نسل آینده هرگز فرصت این را نداشته باشد در دنیای آینده با آنها آشنا شود.
نسل آینده زندگی در دنیایی را تجربه میکند که قطعا در مقایسه با دنیای امروز بسیار متفاوت خواهد بود. البته زندگی امروز ما باید فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر بگذارد تا بتواند مسیر زندگی آیندگان را مشخص کند. اکنون زمان آن رسیده که پیش از پایان مراحل طراحی و تولید انبوه خودروهای بدون راننده به افرادی که قرار است نسل جدیدی از اتومبیل را طراحی و به بازار عرضه کنند، اعلام کنیم به عنوان مصرف کننده انتظار داریم این خودرو ها از چه ویژگیها و امکاناتی برخوردار باشد. بخش خبری ویژه خودرو Howstuffworks بعضی از این امکانات و ویژگیها را که جای خالی آن در خودروهای بدون راننده احساس میشود مورد بررسی قرار داده است.
1 ـ از افسانه تا بازیگری در رُل اول یک فیلم!
رباتها نخستین بار به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی یک فیلم سینمایی علمی- تخیلی به زندگی بشر امروز قدم گذاشتند. گوشیهای هوشمندی که این روزها جای خود را در قلب کاربران تلفن همراه باز کردهاند، نخستین بار ایفای نقش شخصیت اصلی یک فیلم سینمایی را به عهده داشتند. حتی همین اتومبیلهای امروزی هم در فیلمی از ایزاک آسیموف که 60 سال پیش به نمایش درآمد نقش یکی از شخصیتهای داستان را به عهده داشتند. بنابراین اگر میخواهیم اتومبیلی را معرفی کنیم که قرار است از توانمندیهایی شبیه انسانها برخوردار باشد، شاید بهتر است این اتومبیل را هم به عنوان شخصیت نقش اول یکی فیلم سینمایی علمی تخیلی معرفی کنیم. بررسیهای انجام شده نشان میدهد نامگذاری این اتومبیل بدون راننده و حتی توانایی تکلم خودرو با سرنشینان می تواند در جلب اعتماد سرنشینان این خودرو نقش مهمی داشته باشد.
2 ـ رمزگذاری در برابر هکرها
یک خودروی بدون راننده در حقیقت یک رایانه پیچیده است. حتی ممکن است شبکه بی سیم (WiFi) خودرو در مقایسه با شبکه بی سیم خانگی از عملکرد بهتری برخوردار باشد. این رایانه میداند چه زمانی خواب و چه زمانی بیدار هستید؛ یا این که چه زمانی حال شما خوب یا بد است. اگر هنگامی که این خودرو در مسیر رسیدن به محل کارتان در حرکت است صورتحسابی را اینترنتی پرداخت کنید هکرها میتوانند به آسانی به اطلاعات حساب بانکی شما دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، گروهی که در انجام یک عملیات مجرمانه همکاری دارند میتوانند اتومبیل شما را تحت کنترل قرار داده و از آن در انجام این عملیات بهره گیرند. بنابراین حمایت از حریم خصوصی از دیگر خواستههای مشتریان خودروهای بدون راننده است.
3 ـ امکان رانندگی در جاده های برفی
معمولا رانندگی در مسیرهای برفی چندان خوشایند نیست. شاید نروژیها از معدود افرادی باشند که در رانندگی در مسیرهای برفی مهارت بالایی دارند، در حالی که بیشتر ما از رانندگی در مسیرهای برفی هراس داریم. اگر خودروهای بدون راننده بتوانند این کار را انجام دهند قطعا کمک بزرگی به ما میکنند. البته تاکنون طراحان این خودروها چنین قابلیتی را برای خودروهای بدون راننده در نظر نگرفتهاند. عملکرد این خودروها مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دوربینها و حسگرهایی است که محیط اطراف را تحت کنترل قرار میدهند. خط چینها و خطهای سفید کنار جاده از نشانههایی است که حسگرها آنها را تشخیص میدهند. در روزهای برفی امکان تشخیص این نشانهها وجود ندارد و بر این اساس عملکرد خودروهای بدون راننده در چنین شرایطی مختل میشود.
4 ـ پایین آمدن قیمت
فناوریهای جدید هزینه بالایی دار د. براساس خبرهای اعلام شده قیمت تجهیزات نصب شده روی سقف خودروهای بدون راننده گوگل حدود 75 هزار دلار (حدود 260 میلیون تومان) پیش بینی شده است که باید آن را به هزینه خودرو اضافه کنیم. بنابراین قیمت تمام شده خودروهای بدون راننده بسیار بالاست. این تجهیزات اکنون مراحل آزمایشی را پشت سر میگذارد و اگر قرار باشد به عنوان امکاناتی اختصاصی به خودروهای بدون راننده اضافه شود هنوز راهی طولانی در پیش است. فناوریهایی مانند دوربینهای هوشمند و دوربین های 360 درجه که به عنوان دستیار راننده در بعضی خودروهای پیشرفته امروزی تعبیه شده در مقایسه بسیار ارزان تر و تقریبا در دسترس است. در دسترس بودن چنین فناوریهایی در خودروهای امروزی میتواند مسیر رایج شدن خودروهای بدون راننده را هموار سازد.
5 ـ طراحی نوآورانه، بدون فرمان و پدال!
در بیشتر خودروهای بدون راننده که مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشته، فردی روی صندلی راننده مینشیند تا در شرایط اضطراری کنترل خودرو را در دست گیرد، اما در جدیدترین مدل خودروی بدون راننده گوگل، این خودرو با هدف این که اساسا بتواند بدون حضور راننده از عهده همه کارها برآید طراحی شده است. در این خودرو هیچ نشانی از فرمان یا پدالها دیده نمیشود. اگر قرار باشد این خودرو در حوزه حمل و نقل به شکل کاربردی مورد استفاده قرار گیرد شاید لازم باشد از این پس ساختار و شکل ظاهری خودرو های بدون راننده با توجه به چنین هدفی طراحی شود. در این صورت باید فضایی برای استراحت سرنشینان در داخل خودرو در نظر گرفته شود.
6 ـ توانایی برقراری ارتباط با خودروهای دیگر
فناوری ارتباطی بین خودروها که تحت عنوان V2V از آن نام برده میشود، ازجمله فناوریهایی است که به نظر میرسد در خودروهای بدون راننده به عنوان یک ابزار ارتباطی مورد استفاده قرار میگیرد. به کمک این فناوری هر خودرو میتواند وجود خودروهای دیگر را در مسیر حرکت خود تشخیص دهد و حتی با خودروهای دیگر در مسیر حرکت اطلاعاتی را رد و بدل کند تا به این ترتیب خودروها از وضع همدیگر آگاه شوند. به این ترتیب این خودروها نه تنها با خودروهای مجاور، بلکه با اتوبوسها و خودروهای امدادی و حتی زیرساختهایی مانند چراغهای هوشمند راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها در ارتباط خواهند بود که این ارتباط میتواند نقش مهمی در کنترل خودرو و پیشگیری از وقوع تصادفات رانندگی داشته باشد.
7 ـ قابلیت پارک خودکار
خودروهای بدون راننده مقوله جدیدی است، اما بعضی خودروهای پیشرفته امروزی نیز از قابلیت پارک شدن خودکار برخوردارند. بنابراین داشتن چنین قابلیتی برای خودروهای بدون راننده چندان دور از انتظار نخواهد بود. آیا یک خودرو بدون راننده میتواند مکان مناسب برای پارک خودرو را تشخیص دهد؟ گروهی از مهندسان کره ای بر مبنای اطلاعات دریافتی از دوربین ها، حسگرها و کیلومتر شمار خودرو روشی ارائه کردهاند که به یک خودروی بدون راننده این امکان را میدهد جای مناسبی برای پارک شدن پیدا کند. به این ترتیب خودرو میتواند فضای مناسب برای پارک را شناسایی کند و اگر در این فضا مانعی وجود نداشته باشد در آن مکان پارک میشود. البته این خودرو نخست باید بتواند نقاطی که مشخص کننده محل پارک خودروست را تشخیص دهد. بدیهی است در این صورت باید هنگام شب که این علائم بخوبی دیده نمیشود، پارک خودرو به راننده واگذار شود.
8 ـ قابلیت استراحت و گفت وگو برای سرنشینان
در خودروهای رانندهای که تاکنون مراحل آزمایشی را پشت سر گذاشتهاند، راننده در شرایط اضطراری فرمان خودرو را در دست میگیرد یا حتی در صورت لزوم پای خود را روی پدال ترمز گذاشته و خودرو را متوقف میکند، اما اگر قرار باشد این خودروها مانند جدیدترین نسخه خودروهای بدون راننده گوگل به طور کامل خودکار باشد و نشانی از فرمان و پدالها در آن دیده نشود در این شرایط سرنشینان میتوانند تا زمان رسیدن به مقصد استراحت کوتاهی داشته باشند یا حتی صبحانه بخورند و از طریق امکانات گوشیهای تلفن همراه در دنیای خبرها گشت کوتاهی بزنند و از حال دوستان باخبر شوند. گوگل پیش بینی کرده تا سه سال دیگر این خودروها آماده ورود به بازار خواهد بود.
9 ـ خداحافظی با پمپ بنزین
حالا که قرار است از رانندگی خلاص شویم شاید بهتر باشد همزمان تجربه معطلی در جایگاههای سوختگیری و بنزین زدن را هم به فراموشی بسپاریم. اگرچه ایستگاههای سوخت رباتیک امروزه به واقعیت تبدیل شده است، اما باید قدم فراتر از این بگذاریم و خودروهای بدون راننده را به خودروهای تمام الکتریکی تبدیل کنیم. اگر در خودروهای بدون راننده آینده از پدال و فرمان خودرو نشانی نیست، بهتر است در شکل موتور و سوخت مصرفی این خودروها هم تغییراتی اساسی ایجاد شود. بسیاری از کارشناسان و متخصصانی که در این حوزه فعالیت میکنند بر این باورند که بهترین گزینه برای انتخاب سوخت مناسب خودرو های بدون راننده انرژی خورشیدی است.
10 ـ داشتن دنده هوایی!
رقابت در دنیای خودروسازی بی وقفه ادامه دارد. به نظر میرسد یکی از مهم ترین این رقابت ها تلاش برای ساخت خودروهای پرنده است. بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که آیندهای نه چندان دور در خودروهای بدون راننده، امکانی برای تبدیل خودرو به یک خودرو پرنده در نظر گرفته شود. بدون تردید چالشهای زیادی وجود دارد که خودروهای بدون راننده هنوز از عهده انجام آن برنیامدهاند. بنابراین زمانی طولانی لازم است تا روزی بتوانید با آسودگی کنترل همه امور را به خود خودرو بسپارید و تا رسیدن به مقصد استراحت کنید. ورود خودروهای بدون راننده به حوزه حمل و نقل میتواند تصادفات جادهای و مرگ و میر ناشی از آن را که نتیجه خطاهای انسانی است به حداقل برساند. اما این خودرو ها هنوز نمیتوانند موانعی ساده مانند برف را پشت سر بگذارند. بنابراین تا زمانی که این خودروهای هوشمند بتوانند با پیچیدگیهای دنیای واقعی از عابران پیاده تا محل مناسب برای پارک خودرو یا عبور از مسیرهای برفی کنار بیایند، ظاهرا باید همچنان خودمان پشت فرمان خودرو بنشینیم تا کنترل همه امور را در دست داشته باشیم.
کد مطلب: 64068