به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۱۵:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۶۴۴۴۷
لزوم افزایش تعداد ایستگاه‌های راه آهن تهران

سفر از جنوب به شمال بدون عبور از تهران

گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی گفت: در ادامه آزاد راه قم-گرمسار ارتقای سطح خدمات جاده‌ای به سمت فیروزکوه در دستور کار است که امیدواریم سال آینده این هدف نیز محقق شود تا کسانی که از جنوب به سمت شمال می روند بدون آنکه نیاز باشد وارد تهران شوند از مسیر آزاد راه قم-گرمسار تردد کنند.‌
سفر از جنوب به شمال بدون عبور از تهران
عباس آخوندی در سفر یک روزه خود به استان سمنان با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل ریلی در حوزه مسافری پیر است گفت: از حدود 2000 واگن مسافری باید ۴۰۰ واگن از ناوگان خارج شود. ضمن این‌که 2400 واگن جدید نیز باید به ناوگان حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی مسافر اضافه شود. وی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای گسترش حمل و نقل ریلی و افزایش ظرفیت ریلی تهران- مشهد به ۳۵ میلیون مسافر در سال و افتتاح آزادراه قم-گرمسار در نیمه دوم بهمن‌ماه با حضور رئیس جمهور، اعلام کرد: برای جذب سرمایه جدید در حوزه آزاد راه‌ها و راه‌آهن با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور هماهنگی‌هایی انجام دادیم در نخستین اقدام، روز دوشنبه هشتم دی‌ماه مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع می‌شود که امیدواریم با توجه به سود خوب و تضامینی که دارد مورد استقبال مردم قرار گیرد تا منابع جدیدی در جهت ساخت آزاد راه حاصل شود.

وی با اشاره به برنامه وزارتخانه برای جذب سرمایه بخش خصوصی در پروژه‌های حمل و نقل تصریح کرد: بند "ل" تبصره پنج لایحه بودجه 1394 این اجازه را اجازه می‌دهد که در تمامی بخش‌های حمل و نقل، هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی از خدمات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و هزینه سرمایه‌گذاری از محل حق دسترسی خدمات مستهلک شود. وی گفت: اگر این تبصره تصویب شود تا دو سال آینده فضای جدیدی برای ورود بخش خصوصی به حوزه حمل و نقل قراهم می‌شود.

افتتاح آزادراه قم-گرمسار در بهمن‌ماه امسال
وزیر راه و شهرسازی همچنین در حاشیه آیین گلنگ‌زنی تقاطع شرقی شهرستان گرمسار و بهره برداری از تقاطع غربی کنارگذر این شهرستان ، با اشاره به دو اقدام استراتژیک در مسیر تهران-مشهد توضیح داد: نخستین اقدام تکمیل آزادراه ۱۵۰ کیلومتری قم به گرمسار است که بهمن‌ماه با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. ساماندهی راه‌های موجود در مسیر تهران-مشهد و جنوب به مشهد دیگر برنامه‌ وزارت راه و شهرسازی است که احداث کنارگذر و تقاطع غیرهمسطح همچون کنارگذر و تقاطع غیرهمسطح گرمسار بخشی از این برنامه است؛ کنارگذر غربی تقاطع غیرهمسطح گرمسار افتتاح شد و مراحل احداث تقاطع شرقی نیز آغاز می‌شود.

آخوندی یادآور شد: برای ساخت این آزاد راه ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد. این پروژه حتی می‌توانست چند ماه پیش به بهره‌برداری برسد اما در نظر داشتیم تمام استانداردهای بین‌المللی برای ایمنی راه، نصب علائم و گاردریل و دوربین انجام شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه دیگر در نظر گرفته شده در شهرستان گرمسار اظهار کرد: برنامه بعدی احداث حدود ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه جدید در محورهای پرتردد بین تهران و مشهد است که به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: در کنار اقدامات یاد شده، برقی کردن قطار تهران - مشهد در دستور کار است که سرعت سیر قطار به بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و امیدواریم تا پایان سال مشکلات قرارداد این پروژه حل و ساخت آن آغاز شود تا بخشی از بار جابه‌جایی مسافران به حوزه ریلی انتقال یابد. وزیر راه و شهرسازی همچنین در مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح غربی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راه‌سازی شهرستان گرمسار که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، گفت: گرمسار از جهت موقعیت جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است، بنابراین فارغ از راه‌های دسترسی باید به لحاظ توسعه‌ای نگاه ویژه ای به این شهرستان داشت.

سه برابر شدن تردد خودروهای عبوری در جاده‌ها نسبت به دو دهه گذشته
وی افزود: تمام راه‌هایی که از جنوب به سمت شرق کشور امتداد دارند از مسیر گرمسار کانالیزه می‌شوند و بر همین اساس باید برای این شهر یک طرح توسعه‌ای در نظر گرفت. وی با اشاره به اهمیت توسعه راه آهن اظهار کرد: حجم خودروهای عبوری در جاده‌ها هم اکنون نسبت به دو دهه گذشته سه برابر شده و این روند صعودی همچنان ادامه دارد. از آنجایی‌که نزدیک به ۱۷ میلیون خودرو در راه‌های ایران تردد دارند نیاز به توسعه تمام راه‌های کشور احساس می‌شود. آخوندی گفت: برای تسهیل تردد خودروها در جاده‌ها دو برنامه می‌توان در نظر گرفت. نخست آنکه فقط توسعه حمل و نقل جاده‌ای مد نظر باشد که در این صورت هر چقدر در ساخت راه اقدام شود همچنان با کمبود مسیر و جاده مواجهیم. برنامه دوم می‌تواند آن باشد که ۲۰ تا ۳۰ درصد حمل و نقل باری و مسافری جاده به حوزه ریلی منتقل شود که در این زمینه یک طرح توسعه‌ای را برای تحقق این هدف در حوزه ریلی پیش بینی کردیم.

۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای انتقال 20 درصد ترافیک جاده به ریل

وی ادامه داد: البته طرح توسعه حوزه ریلی بسیار پرهزینه است. اگر بخواهیم ۲۰ درصد ترافیک حمل و نقل بار و مسافر جاده تا سال ۱۴۰۰ به حوزه ریل منتقل شود فقط در زیرساخت حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم اما این اقدام اجتناب ناپذیر است. آخوندی یادآور شد: ناوگان حمل و نقل ریلی در حوزه مسافری پیر است چون از حدود 2000 واگن مسافری باید ۴۰۰ واگن از ناوگان خارج شود و همچنین 2400 واگن جدید به ناوگان حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی مسافر اضافه شود. از آنجا که هزینه تامین هر واگن با کشنده چهار میلیارد تومان است بنابراین تامین اعتبار برای اضافه کردن 2400 واگن جدید به ناوگان ریلی در حوزه مسافری هشت تا 10 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. وی گفت: ضمن آنکه تعداد واگن‌های باری نیز باید به بیش از ۵۰ هزار واگن افزایش یابد که اجرای این برنامه‌ها نیازمند سرمایه گذاری وسیع است.

ظرفیت ریلی تهران- مشهد به ۳۵ میلیون مسافر افزایش یابد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به دیگر برنامه این وزارتخانه در جهت ارتقای حمل و نقل ریلی از جمله برقی کردن قطارهای مسیر-تهران مشهد اشاره کرد و افزود: هم اکنون ظرفیت مسافری این مسیر ۱۲ تا ۱۳ میلیون نفر است که سعی داریم این ظرفیت به ۳۵ میلیون مسافر افزایش یابد که در صورت محقق شدن این هدف مردم گرمسار نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

آخوندی ادامه داد: همزمان در پی اجرای خط سوم و چهارم راه آهن گرمسار هستیم و امیدواریم خط سوم این مسیر ریلی تا تابستان سال آینده فعال شود و متعاقب آن اجرای خط چهارم و فعال سازی آن را در برنامه داریم. این کار به ناوگان ریلی فرصت می‌دهد تا در مسیر تهران گرمسار حرکت قطارها متناوب و مناسب و سریع انجام شود. البته لازمه این کار توسعه ایستگاه گرمسار است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح توسعه ایستگاه گرمسار یادآور شد: نصب پله برقی و آسانسور برای متصل کردن سکوهای ایستگاه به یکدیگر و فراهم کردن فضای پارکینگ و رفع مشکل محوطه های مزاحم از برنامه‌های طرح توسعه ایستگاه گرمسار به شمار می‌آید.

لزوم افزایش تعداد ایستگاه‌های راه آهن تهران

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که هم اکنون در تهران فقط یک ایستگاه راه آهن وجود دارد اما باید تعداد ایستگاه‌های راه آهن تهران افزایش یابد افزود: بر همین اساس کسانی که از سمت جنوب شرق وارد تهران می‌شوند می‌توانند از طریق مترو در سطح شهر جابه‌جا شوند. آخوندی به بازدید خود از محل اجرای تقاطع غیرهمسطح راه اصلی آرادان اشاره کرد و گفت: با پیمانکار این پروژه صحبت شد تا کمتر از ۱۸ ماه زمان در نظر گرفته شده برای اجرای طرح کار آن به پایان برسد و تا پایان سال آینده این پروژه تکمیل شود.

پیشرفت ۸۵ درصدی بیمارستان ۱۶۴ تختخوابی گرمسار

وزیر راه و شهرسازی همچنین به بیمارستان ۱۶۴ تختخوابی گرمسار اشاره کرد و گفت: این بیمارستان با استاندارد و کیفیت خوب در حال ساخت است و پیشرفت ۸۵ درصدی دارد و هم اکنون در حال هماهنگی با بخش پزشکی هستیم تا تجهیز آن نیز انجام و آماده افتتاح شود.
مرجع : ایسنا