ناگفتههایی از بازار رایحههای میلیونی
روزنامه اعتماد , 9 دی 1393 ساعت 12:35
گروه جامعه: بازار عطر و ادکلن، بازار جذابی است و مشتریان خاص خود را دارد. معمولاً خریداران عطر و ادکلن از اقشار متوسط و بالای جامعه هستند و هر کدام بسته به توان مالی خود اقدام به خرید این کالا میکنند.
البته این روزها در هر کوچه و خیابانی که سر بچرخانید، به راحتی دستفروشانی که عطر و ادکلن میفروشند پیدا میکنید. کسانی که معمولاً مشتریانشان بالاشهری نیستند و به دنبال جنس ارزانقیمت هستند. اما اگر بخواهید به بازاری بروید که در آنجا فقط عطر و ادکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی ببینید، باید یا سمت بازار بروید و کوچه مروی یا خیابان وزرا. در واقع این دو جا بورس عطر و ادکلن در تهران هستند. بازار عطر و ادکلن نیز در سالهای اخیر به دلیل نوسان شدید قیمت ارز و همچنین ضعیف شدن توان خرید مردم، دیگر ثبات سابق را ندارد و پربیراه نیست اگر بگوییم بازار در این بخش هم درگیر رکود تورمی شده است.
خیابان خالد اسلامبولی یا همان وزرا یکی از اصلیترین بازارهایی است که خریداران عطر و ادکلن را به خود جلب میکند. مغازههای متعدد عطر فروشی، با دکوراسیون مدرن و فروشندگان آراسته از شاخصههای بارز مغازههای این خیابان است. کسانی که این منطقه را برای خرید عطر انتخاب میکنند، فکر میکنند در این محل میتوانند عطرهای اورجینال بخرند، زیرا اکثر فروشگاههای این منطقه، خود اقدام به وارد کردن عطر میکنند. در این منطقه عطرهایی با برند ایرانی تقریباً نایاب است و همه مدعی هستند که جنس آنها ساخته کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و آلمان است.
یکی از فعالان بازار عطر گفت: در این منطقه خریدار عطر ایرانی وجود ندارد و من تاکنون هیچ مشتری را ندیدم که به دنبال عطر ایرانی باشد. به همین خاطر مغازهداران هم ترجیح میدهند از تولیدات داخل استفاده نکنند. وی درباره تفاوت عطر و ادکلنهای اورجینال، تقلبی و اسانسهایی که در بازار وجود دارند، گفت: اسانسها، مشخصاً همان اسانس کارخانههای معروف نیست، زیرا فرمول اسانس کارخانهها جزو اسرار به حساب میآید و اگر قرار باشد هرکسی بتواند اسانس بهترین کارخانههای عطر جهان را تولید کند، آنها دیگر سودی نداشتند اما به هر حال این اسانسها تقریباً بویی مشابه عطرهای تولیدی کارخانهها را ساطع میکنند.
او افزود: تفاوت بین عطر اورجینال و تقلبی در بستهبندی و شکل شیشه به طور کلی خودنمایی میکند. در زمینه بو هم، بالطبع عطرهای تقلبی بوی ضعیفتر با ماندگاری کمتری دارند. همچنین لازم به ذکر است برخی از عطرهای تقلبی منجر به ایجاد آلرژیهای پوستی در مصرف کنندهها میشود. این فعال بازار عطر ادامه داد: در زمینه قیمت، مسأله به این بستگی دارد که از کجا عطر تقلبی را تهیه کنیم. اگر از مغازهها به ویژه مغازههای شمال تهران خرید کنیم، آنها عطرهای تقلبی را به عنوان اصل میفروشند به همین خاطر نهایتاً پنج الی 10 درصد ارزانتر از کالای اصلی به فروش میروند. اما فروشندگان خیابانی آنها را به قیمتی منصفانه میفروشند و عموماً قیمت آنها 10 درصد قیمت جنس اصلی است.
او پرفروشترین عطرهای بازار را از خانواده eau de parfum ها دانست و پرفروشترین سایز عطر و ادکلن در بازار را 100 میلی لیتر عنوان کرد. فعال بازار عطر، گرانترین عطرهای حاضر در بازار امروز را دو دسته دانست؛ آنهایی که به خاطر نوع عطر و اسانس گران هستند و عطرهایی که به دلیل شیشههای نگیندار گران هستند. وی در همین باره افزود: عطر ramon molvizar که عطر خاندان سلطنتی اسپانیا است به دلیل شیشه ویژهای که دارد به قیمت حدوداً پنج میلیون تومان به فروش میرود. عطرهای دیگری هم هستند که به دلیل اسانس خاص خود گران هستند، از جمله این عطرها 777 نام دارد که به قیمت دو میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرود.
30 میلی لیتر ادکلن: 900 هزار تومان
همچنین عطر خاصی از کشور ایتالیا هم در بازار وجود دارد به نام ناساموتو. این شرکت عطر خاصی دارد با نام black afgha. این ادکلن هم گرانقیمت است و شیشه 30 میلی لیتری آن 900 هزار تومان قیمت دارد. این فروشنده حرفهای در ادامه گفت: به طور میانگین در میان مغازههای لوکس و معروف فروشنده ادکلن، بیش از 15 میلیارد تومان جنس وجود دارد. فروش هر مغازه در روز به طور میانگین و البته وابسته به قدمت مغازه در این صنف بیش از 10 میلیون تومان در روز است. البته فروشگاههایی هم وجود دارند که به سختی فروش روزانهشان به سه میلیون تومان میرسد.
او درباره نحوه ورود اجناس به ایران نیز گفت: کسانی که واردکننده هستند، اجناس خود را بیشتر از کشورهای فرانسه و آلمان وارد میکنند. به دلیل اینکه این افراد میزان زیادی بار دارند، عمده بار خود را از طریق گمرک وارد میکنند و خیلی به ندرت پیش میآید که اجناس خود را از طریق مسافر بیاورند. این فعال بازار عطر در پایان اظهار کرد: وضعیت امروز بازار نسبت به سالهای 1391 و 1392 بهتر شده است؛ چراکه نوسان نرخ ارز تأثیر روزمره بر بازار نمیگذارد اما به هر روی، نوسانات اخیر نتایج خود را سه الی چهار ماه دیگر نشان خواهد داد.
کد مطلب: 64783