به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۸ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۶۷۷۳۶
گزارش عملکرد خط ملی اعتیاد

جزئیات آمار تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد

گروه جامعه: به گفته رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی به طور میانگین 80 درصد کسانی که با "خط ملی اعتیاد" تماس می‌گیرند زنانی هستند که مادر، همسر و یا یکی دیگر از مرتبطین مونث فرد معتاد هستند.
جزئیات آمار تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد
بر اساس آمار اعلام‌شده توسط "مجید رضازاده" این در حالیست که به طور میانگین 20 درصد مردان مبتلا خودشان با این سامانه تماس می‌گیرند.  بر اساس یکی دیگر از آمارهای اعلامی رضازاده از خط ملی اعتیاد، بیشترین مخدر مصرفی، هروئین و تریاک و بیشترین محرک مصرفی در بین معتادان نیز شیشه است.

گزارش عملکرد خط ملی اعتیاد
مجید رضازاده، رییس مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه "در سال 92 در خط ملی اعتیاد با 230 هزار نفر ، معادل 96 درصد پاسخگویی و امسال تا پایان 9 ماهه اول سال با ه معادل 96.4 درصد پاسخگویی داشته‌ایم"، افزود: بیشترین تماس‌های مرتبط با مواد مصرفی با خط ملی اعتیاد در ارتباط با مصرف شیشه است. رضازاده همچنین گفت که " بیشترین ماده مصرفی با توجه به آمارهای خط ملی اعتیاد همچنان شیشه است و بعد از آن به ترتیب تریاک، کراک، هروئین در اولویت هستند."

وی در ادامه با اعلام اینکه خط ملی اعتیاد با اشاره 09628، از تمام نقاط کشور بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از 8 صبح تا 8 شب پاسخگوست در ارتباط با خدمات این خط نیز گفت: در حوزه پیشگیری و راهنمایی به آن دسته از افرادی که مبتلا به اعتیاد نیستند اما نگرانی‌هایی در این باره دارند راهنمایی و خدمات ارائه می‌شود. رییس مرکز توسعه و پیگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی افزود: همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.

به گفته رضازاده " خط ملی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و... مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند." رییس مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره نحوه ارجاع خط ملی اعتیاد هم گفت: این ارجاع تنها شامل کلینیک‌های سرپایی نیست بلکه تمام خدمات سازمان بهزیستی مانند مراکز اقامتی میان‌مدت، بلندمدت، بستری و کلینیک‌های سرپایی را نیز پوشش می‌دهد.

رضازاده با بیان اینکه " هزینه این مراکز بر اساس تعرفه‌های مشخص‌شده آنها تعیین می‌شود" درباره اقشار کم‌برخوردار نیز گفت: برای قشر کم‌برخوردار در صورتی که تشخیص داده شود نمی‌توانند هزینه‌های درمان را پرداخت کنند شرایط برای دریافت رایانه مناسب است و مشمول یارانه‌های سازمان بهزیستی می‌شوند؛ چنانکه به اولین کلینیک تحت پوشش ارجاع می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه "وظیفه خط ملی اعتیاد، ارجاع صحیح است" گفت: بسیاری از افرادی که در حوزه پیشگیری تماس می‌گیرند کسانی هستند که در خانواده خود فرد معتادی دارند اما نحوه برخورد با او را نمی‌دانند که در این زمان وظیفه خط ملی اعتیاد ارجاع صحیح آنان است. رییس مرکز توسعه و پیشگیری درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین دیگر وظایف خط ملی اعتیاد را ایجاد پل ارتباطی میان مردم و مسئولان برای اجرای سیاست‌گذاری‌های صحیح دانست و افزود: در حال حاضر برای تماس‌هایی که ارجاع می‌شوند، پیگیری نداریم که علت عمده آن نیز این است که اکثر افرادی که با این خط تماس می‌گیرند، حاضر به دادن شماره تلفن و یا آدرس نیستند و حتی بسیاری از تماس‌گیرندگان در ارتباط با ثبت شماره تماس خود نیز نگرانی‌هایی دارند که مجموع این عوامل امکان‌ پیگیری‌های بعدی را فراهم نمی‌کند.

رضازاده در بخش دیگر سخنانش درباره دیگر مواد مخدر یا محرکی که در مورد آنها با خط اعتیاد تماس گرفته می‌شود به کوکائین، ریتالین، متادون، الکل، ترامادول و داروهایی مانند استامینوفن اشاره کرد و افزود: اما همچنان عمده سوالاتی که از این سامانه می‌شود در ارتباط با خطرات مصرف شیشه و چندمصرفی است. رضازاده در پایان گفت: با توجه به ازدیاد تماس‌های مرتبط با شیشه، کارزارهای مبارزه با مصرف این ماده را از دو سال پیش راه‌اندازی کرده‌ایم که پس از آن شاهد افزایش تماس‌های خط ملی اعتیاد هستیم.
مرجع : ايسنا