کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برداشتن تحريم‌ها تنها به اراده سياسي وابسته است؛

ظریف: احتمال موفقيت در مذاکرات بيش از شکست است

ایرنا، ايسنا , 16 اسفند 1393 ساعت 17:47

گروه سیاسی: وزير امورخارجه کشورمان در پاسخ به اين سئوال که احتمال موفقيت و امضاي توافق جامع چند درصد است؟ گفت: من احتمال موفقيت را بيش از احتمال شکست مي‌دانم.


محمدجواد ظريف در گفت و گويي در پاسخ به اين سئوال که آخرين گزارش‌ها که چندين روزنامه آمريکايي هم روي آن مانور دادند حکايت از ان دارد که طرفين در مذاکرات هسته‌اي روي عدد شش هزار و 500 سانتريفيوژ با يکديگر به توافق رسيده‌اند، شما اين موضوع را تاييد مي‌کنيد؟ افزود: اين توافق مجموعه‌اي از قطعات است و تا اين قطعات کنار هم چيده نشود هيچ تصوير واقعي وجود ندارد. وي ادامه داد: به همين دليل هم در توافق ژنو گفته شد تا زماني که روي همه چيز توافق نشود روي هيچ چيز توافق نشده است.

وزير امورخارجه گفت: بحث غني سازي مجموعه‌اي از اقدامات مختلف است که در مقاطع گوناگون شکل مي‌گيرد؛ هيچ يک از قطعات اين مجموعه نمي‌تواند تعيين کننده شکل کلي مجموعه باشد لذا تا شکل کلي ترسيم نشود و توافقي صورت نگيرد که هنوز شکل نگرفته، شما نمي‌توانيد راجع به هيچ يک از جزيياتش سخن بگوييد يا در خصوص آن قسمت جزئي اظهارنظر کنيد.ظريف همچنين در بخش ديگري از اين گفت و گو در پاسخ به سئوالي مبني بر اينکه آيا قرار است توافق نهايي به صورت يک معاهده بين‌المللي ثبت شود که در آينده طرف غربي نتواند وعده‌هاي خود را زيرپا بگذارد؟ اظهارداشت: برداشتن تحريم‌هاي شوراي امنيت پيچيدگي ندارد و تنها به اراده سياسي وابسته است.

وي ادامه داد: پيچيدگي حقوقي هم وجود ندارد، پيچيدگي حقوقي در تحريم‌هاي گذشته هم توسط دولت‌هاي غربي ايجاد شده است يعني مثلا در مورد تحريم‌هاي عراق، آمريکايي‌ها تصميمي را گرفتند که حقوقي نبود اما براساس آن عمل کردند. رئيس دستگاه ديپلماسي گفت: اين توافقي است که در يک قطعنامه فصل هفتمي منشورملل متحد مورد تاييد قرار مي‌گيرد و در نتيجه به يک توافق بين‌المللي و الزام آور براي همه دولت‌ها تبديل مي‌شود.

رئيس تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان با بيان اينکه احتمال توافق بيش از 50 درصد است، گفت: احساس مي‌کنم هردو طرف اعتقاد دارند موفقيت و رسيدن به توافق مفيدتر از شکست مذاکرات است؛ نرسيدن تفاهم، پايان دنيا نيست اما هر دو طرف زمان و حيثيت سياسي خود را براي موفقيت اين گفت و گوها هزينه کرده اند.
ظريف درباره آخرين دوره مذاکرات ژنو با حضور صالحي و مونيتز نيز افزود: در اين دور پيشرفت‌هايي حاصل شده و اين پيشرفت هم از سوي دو طرف انجام شده است. در دو طرف تصميمات مثبتي در حوزه فني گرفته شد.

کاهش تنش بين ايران و آمريکا با دستيابي به توافق هسته‌اي
همچنين يك عضو پيشين تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي کشورمان گفت: حصول يک توافق هسته‌اي منجر به کاهش تنش‌ها ميان تهران و واشنگتن مي‌شود. سيد حسين موسويان در گفت‌وگو با خبرگزاري آناتولي ترکيه با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 گفت: حصول يک توافق مي‌تواند به همکاري ميان تهران و واشنگتن براي مقابله با داعش منجر شود. اين عضو سابق تيم مذاکره‌کننده کشورمان افزود: 18 ماه مذاکره بر سر برنامه هسته‌اي تهران نتايجي داشته است.

وي ادامه داد: شانس دستيابي به يک توافق هسته‌اي نهايي بالاست و مذاکره‌کنندگان ايران و قدرت‌هاي جهاني از سپتامبر 2013 تاکنون به پيشرفت‌هاي بي‌سابقه‌اي دست پيدا کرده‌اند. موسويان با تاکيد بر اين که توافق هسته‌اي مي‌تواند کاهش تنش ميان تهران و واشنگتن را در پي داشته باشد، اظهار کرد: بدون دستيابي به يک توافق هسته‌اي رايزني کردن بر سر ديگر مسائل غير ممکن است اما يک توافق راه را براي احتمال همکاري در مسائل ديگر شامل مقابله با داعش هموار مي‌کند.

به گزارش آناتولي موسويان پس از آن اين اظهارات را بيان کرده است که جان کري، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، همتاي ايراني‌اش هفته‌ گذشته در مونترو سوئيس 3 روز با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند تا بتوانند تا پايان ماه مارس به يک چارچوب سياسي براي توافق نهايي دست پيدا کنند.مذاکره کننده سابق هسته‌اي ايران تاکيد کرد: اگر چه مذاکره کنندگان بر سر اصول يک توافق جامع به درک مشترکي رسيده‌اند هنوز برخي اختلافات به قوت خود باقي است و بنابراين هيچ‌کس نمي‌تواند حصول توافق نهايي را تضمين کند.موسويان در پاسخ به اين که اگر توافقي حاصل نشود چه اتفاقي خواهد افتاد؟ گفت: من بر اين باورم که آنها تا زماني که به يک توافق نهايي دست پيدا کنند راهي را براي ادامه مذاکرات مي‌يابند چون بازگشت به گذشته براي تمام طرفهاي مذاکره کننده بسيار سخت است.


کد مطلب: 71515

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/71515/ظریف-احتمال-موفقيت-مذاکرات-بيش-شکست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir