به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۷۴۱۳۹

ایران به هند پیشنهاد تجارت ترجیحی داد

گروه اقتصادی: منابع هندی با اشاره به انتظار ایران برای برداشته شدن تحریم‌های غربی، خبر دادند ایران برای افزایش تجارت دو جانبه و سرمایه گذاری، به هند توافق تجارت ترجیحی را پیشنهاد داده است.
ایران به هند پیشنهاد تجارت ترجیحی داد
خبرگزاری پی تی آی هند گزارش داد این پیشنهاد در جریان سفر اخیر راجیو کر وزیر بازرگانی به تهران مطرح شد. وی برای نخستین نشست گروه کاری مشترک میان دو کشور به تهران سفر کرده بود. وزیر بازرگانی هند به پی تی آی گفت: ایران برای افزایش روابط تجاری با هند اشتیاق زیادی نشان داد و خواهان افزایش سهم خود در تجارت جهانی بوده و اعلام کرده است هند می‌تواند برای دستیابی ایران به این منظور نقش مهمی ایفا کند. وی در ادامه افزود: ایران برای مذاکره درباره یک توافق تجارت ترجیحی به ما پیشنهاد داده است و ما هم پاسخ دادیم هند این پیشنهاد را به شکل بسیار مثبتی مورد ملاحظه قرار می‌دهد و بزودی پاسخ خواهیم داد.

کر گفت: این پیمان به نفع هند خواهد بود زیرا این کشور بواسطه ایران می‌تواند به بعضی از بنادر اروپا و آفریقا دسترسی پیدا کند. وزیر بازرگانی هند گفت: با همتای ایرانی اش و اعضای چند اتاق صنعتی در ایران دیدار کرده و اکنون گروه کاری مشترک هر سال نشست خواهد داشت. بر اساس این گزارش، ایران سرگرم مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 است که ممکن است برداشته شدن تحریم‌های تجاری را بدنبال داشته باشد. چنین رویدادی به ایران کمک خواهد کرد روابط تجاری با شرکای تجاری خود از جمله هند را افزایش دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار میان مقامات دو کشور، صادرات برنج باسماتی به ایران بود و کر مسئله تعرفه بالای واردات، کاهش واردات این کالا از هند و استانداردهای دقیق را مطرح کرد. وزیر بازرگانی هند گفت: ما در مورد همه مسائل مربوط به برنج باسماتی گفت و گو کردیم و ایران اعلام کرد استاندارد کدکس را بکار گرفته و انتظار دارد همه تامین کنندگانش از جمله صادرکنندگان هندی مطابق این استاندارد عمل کنند. کدکس یک استاندارد بین المللی مربوط به تجارت غذا برای سلامت و کیفیت محصولات است.

کر در ادامه خاطرنشان کرد: با اینهمه ایران اطمینان داده است واردات برنج باسماتی از هند را افزایش خواهد داد زیرا دهلی نو شریک منتخب ابران برای برنج باسماتی است. صادرات برنج باسماتی هند به ایران از 1.4 میلیارد دلار در سال به 600 میلیون دلار کاهش یافته است و ایران از اکتبر سال 2014 به این سو مجوز واردات جدیدی صادر نکرده است. مجموع صادرات برنج باسماتی هند در فاصله آوریل تا دسامبر سال 2014 به میزان شش درصد کاهش یافت و به 2.57 میلیون تن در مقایسه با 2.74 میلیون تن در مدت مشابه سال پیش از آن رسید.

ایران بزرگترین واردکننده برنج باسماتی هند به شمار می‌رود و حدود 60 تا 65 درصد از کل صادرات برنج باسماتی هند به ایران انجام می‌گیرد. برنج باسماتی پس از گوشت بوفالو دومین کالای بزرگ صادراتی هند به ایران است. کر خاطرنشان کرد برداشته شدن تحریم‌های تجاری به ایران کمک خواهد کرد صادرات نفت به هند را افزایش دهد. هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است که تحت فشارهای آمریکا میزان وارداتش را از بیش از 18 میلیون تن به 11 میلیون تن در سال مالی 2014-2013 کاهش داد. در بخش چای و دارو هم قرار است ایران گروهی از کارشناسان را به منظور مطالعه این بخش‌ها به هند اعزام کند. هر دو طرف در خصوص نیاز به تحکیم خدمات بانکی در هر یک از دو کشور تاکید کردند. تجارت دو جانبه ایران و هند در سال مالی 2014-2013 به 15.27 میلیارد دلار در مقایسه با 14.94 میلیارد دلار در سال مالی پیش افزایش یافت.
مرجع : ایسنا