گروه جامعه: مدیرعامل مرکز توسعه آموزش های نوین ایران گفت: براساس تحقیقات انجام شده، یک سوم دانشجویان مهندسی و 40 درصد دانشجویان پزشکی کشور علاقه ای به رشته اصلی خود ندارند.
حسین علیان در همایش استعدادیابی، استعدادپروری و اندیشه ورزی کودکان در تالار فرهنگ کاشان با تاکید بر اینکه در هنگام کشف استعدادها نباید سلیقه ای عمل کرد، افزود: گفت: هنگام شناسایی استعدادها باید توانایی های دیداری، شنیداری، جنبشی و آناتومی بدن فرد را نگاه کرد.
وی افزود: در حالی در کشور همچنان آموزش سنتی دنبال می شود که در بیشتر کشورها مباحث استعدادیابی را پیش از شروع مدارس کودکان پیگیری می کنند. وی گفت: در تعاریف استعداد، توانمندی های ذاتی فرد مهم است که در صورت کشف آنها می توان فرد را در یک مسیر مشخصی سوق داد تا به موفقیت های زیادی برسد.
وی افزود: بنابر شاخصه های جهانی، استعدادیابی برای افراد پنج تا 15 سال در سه شاخه عمومی، ورزشی و هنری تقسیم بندی می شود.
عضو انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه در ایران انتخاب رشته ها براساس استعدادهای دانش آموزان صورت نمی گیرد، افزود: براساس تحقیقات انجام شده، یک سوم دانشجویان مهندسی و 40 درصد دانشجویان پزشکی کشور علاقه ای به رشته اصلی خود ندارند.
وی با بیان اینکه در ایران استعدادیابی ها تک مرحله ای انجام می شود، گفت: شیوه های جدید استعدادیابی حداقل هفت مرحله نیاز دارد تا بتوان برای رسیدن به نتایج دلخواه تصمیم گیری کرد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید مهندسی تفکر را در فرزندان خود ارج نهیم، افزود: بسیاری از مشکلات امروز در سازمان ها بدلیل تربیت و انتخاب های اشتباه والدین در هنگام رشد یک فرد صورت می گیرد.
علیان خاطرنشان کرد: در کشور ژاپن استعدادیابی رایگان توسط صنعتگران و کارخانه داران بزرگ انجام می شود و آنها استعدادهای مورد نیاز خود را بورسیه کرده تا برای آینده شغلی شرکت های خود برنامه ریزی کنند.