گروه سياسي: يك فعال سياسي و رسانهاي اصلاحطلب گفت: اگر امیدوار باشیم که سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دست به آموزش و گسترش مبانی فرهنگ اسلامی و دینی نزند از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود تا تداوم این گونه برنامه ها که از نظر سیاسی نیز کاملاً جانبدارانه است.
فیاض زاهد در گفتگو با سايت انتخاب خبر با بیان این که کاش سازمان صدا و سیما بلندگوی جناح اصول گرای سنتی که وجه انقلابی گذشته را داشت، می بود، گفت: در حال حاضر طی سال های اخیر صدا و سیما یکی از فعالان نیروهای وقت افراطی و بنیادگرا است که نه تنها در رویکردهای خبری و سیاسی آن به چشم می خورد، بلکه در آموزش های مذهبی و سخنرانان انتخابی نیز دیده می شود که این سازمان رویکرد بنیادگرا دارد که از این منظر آثار بسیار مخربی را درپی دارد.
این تحلیل گر مسایل سیاسی و نویسنده کتاب مدیریت رسانه در بحران های بین المللی با تأکید بر این که همیشه روندهای غلط را می توان اصلاح کرد، اظهار داشت: البته این امر منوط به یک اراده بالادستی است و باید متوجه باشیم که رسانه در دنیای امروز محدود به دستوری بودن نیست؛ کما این که در شوروی سابق رادیو و تلویزیون به همین شکل تک مونولوگی بودند و سرنوشت شان چیزی جز فروپاشی شوروی نبود.
فیاض زاهد تصریح کرد: باید توجه داشت که برنامه ها به آسانی از طریق رسانه های اجتماعی، ماهواره ها و شبکه های مجازی در اختیار مردم قرار می گیرد و نمی توان هیچ خبر و برنامه ای را محصور کرد؛ در حال حاضر نیز تنها کاری که صدا و سیمای ایران با این روش در حال انجام است بدبین کردن مخاطب و سوق دادن آنها به شبکه های برون مرزی است. وی اضافه کرد: این در حالی است که با کمال تأسف تلویزیون بی بی سی پر بیننده ترین شبکه خبری ایرانی است و پس از آن نیز شبکه های خبری برون مرزی دیگر قرار دارند و در بخش فرهنگی نیز گروه شبکه های تلویزیونی رقیب مانند جم تی وی و شبکه های وابسته به آن که معلوم نیست از طرف کدام کشور تغذیه و حمایت می شوند کاملاً جای تلویزیون ایران را گرفته اند.
این استاد دانشگاه، با اشاره به این که مسؤولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نباید مانند کبک سر خود را در برف فرو کنند، یادآورشد: مسوولان صدا و سیما باید عیناً با واقعیت ها روبرو شوند و بدانند که امروزه فقط از طریق رقابت خردمندانه و مسؤولانه و البته از طریق سیستم تبلیغی اقناعی می توان مخاطب را جذب کرد نه این که در اتاق در بسته ای بنشینند و با توصیه ها و آموزش های مستقیم و آمرانه انتظار داشته باشند که افکار عمومی به آنها جواب دهد؛ چنین چیزی در دنیای امروز ناممکن است. متأسفانه سازمان صدا و سیما در شبکه های برون مرزی خود همچون جام جم، اصول رسانه ای را تا حدی رعایت می کند، اما چرا وقتی به داخل کشور می رسد مردم ایران را کاملاً نامحرم، ناآگاه و فریب خورده تلقی می کند.
وی افزود: در دنیای امروز تجربه های بشری از جمله در کشورهای کمونیستی که آموزش های رسانه ای یک سویه می دادند نشان داد که اگر واقعاً کشورها به همان روش قدیمی و نخ نمای خود ادامه دهند و به جای تبلیغ و مشخص کردن یک استراتژی راهبردی برای ملت، برای خوشامد عده خاصی چنین روش هایی را در اداره صدا و سیما به خرج دهند، به ضرر منافع ملی خواهند بود؛ کما این که در حال حاضر رفتار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به زیان منافع ملی کشور تمام می شود.