کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختلاف میان حوثی‌ها و صالح بر سر مذاکرات

24 خرداد 1394 ساعت 9:17

گروه بين‌الملل: شبکه «العربیه» مدعي شد: بروز اختلاف میان حوثی ها و علی عبد الله صالح رئیس‌جمهور برکنار شده یمن بر سرموضوعات گفت و گوهای صلح در ژنو باعث شد تا هیئت های نمایندگی حوثی‌ها و صالح به ژنو نروند.


گفته مي شود، هواپیمای سازمان ملل متحد بدون هیئت حوثی ها و صالح، صنعا پایتخت یمن را ترک کرده است. منابع آگاه می گویند که آغاز اختلاف میان رهبران حوثی و حزب صالح بر سر نسبت مشارکت هر کدامشان در کنفرانس ژنو بود. حوثی ها خواستار سهم بیشتری شدند. در مقابل حزب صالح خود را محق در داشتن سهم بزرگتر دانست. منابع می گویند که دو طرف بر سر محورهای مذاکرات و موضعشان در برابر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. ايندر حاليست كه، هیئت دولت یمن و طرف های سیاسی دیگر به ژنو رسیدند. علاوه بر آن ها سفرای 16 کشور شرکت کننده در مذاکرات یمن نیز وارد ژنو شدند.

سخنگوی رسمی عملیات توفان قاطعیت اعلام کرد که هواپیمایی از جیبوتی به صنعا رسید تا شرکت کنندگان در کنفرانس را به ژنو ببرد. انتظار می رود که شرکت کنندگان 19 ژوئن ژنو را ترک کنند. پیش از این سرلشگر احمد عسیری، سخنگوی نیروهای ائتلاف عربی در بیانیه ای اعلام کرده بود که اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن از نیروهای ائتلاف خواسته است تا یک هواپیمای غیرنظامی را برای بردن رهبران احزاب یمنی به کنفرانس ژنو در روز دوشنبه آینده در اختیار این سازمان قرار دهد.

عسیری گفت: «نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن درخواست کرده تا روز یکشنبه 14 ژوئن یک هواپیما به یمن اعزام شود تا هیاتهای شرکت کننده در کنفرانس ژنو را به این شهر منتقل کند.»
بر اساس بیاینه سازمان ملل متحد، این سازمان به دلیل تاخیر ورود هیاتهای مذاکره کننده به ژنو، این اجلاس را تا روز دوشنبه 15 ژوئن به تعویق انداخته است. وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج روز جمعه در ریاض، پایتخت پادشاهی سعودی گرد آمدند تا در باره اوضاع یمن رایزنی کنند. در این گردهمایی از تلاشهای سازمان ملل متحد برای برگزاری کنفرانس ژنو پشتیبانی شد، و اهمیت پایبندی به اعلامیه ریاض و قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل برای حل بحران یمن مورد تاکید قرار گرفت.


کد مطلب: 80863

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/80863/اختلاف-میان-حوثی-ها-صالح-سر-مذاکرات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir