گروه علمی: رئیس شورای راهبری جویشگر ملی گفت: هدف از طراحی جویشگر بومی رقابت با جویشگرهای جهانی مانند گوگل نیست، بلکه باید مدل کسبوکار را براساس خدماتی که برای گوگل سودی ندارد مانند خدمات محلی، ترسیم کنیم.
خسرو سلجوقی در نشست شورای راهبری جویشگر بومی در سازمان فناوری اطلاعات ایران، بر یکپارچگی طرحهای کلان پروژههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد و گفت: شورای راهبری، قصد ترسیم مدل مفهومی کلان از جمله طرح جویشگر، نرمافزارهای بومی و یادگیری الکترونیکی را دارد.
رئیس شورای راهبری جویشگر ملی گفت: مدل مفهومی جویشگر بومی به هفت دسته اقلام، فضای کاربری، الزامها، مزایا، ذینفعان، توانمندی و انگیزه کاربر تقسیم میشود.
سلجوقی گفت: هدف از طراحی جویشگر بومی رقابت با جویشگرهای جهانی مانند گوگل نیست، بلکه باید مدل کسبوکار را بر اساس اینکه رقیب گوگل نیستیم، طراحی کنیم. رئیس شورای راهبری جویشگر ملی افزود: لازم است به سراغ خدمات و سرویسهایی برویم که گوگل یا به آنها نپرداخته و یا برای گوگل سودی ندارد که به آنها بپردازد؛ به ویژه خدمات محلی از جمله این خدمات خواهد بود. وی بر حمایت از جویشگرهای بومی تاکید کرد و یادآور شد: از این پس، این حمایت منوط به تهیه و ارائه مدل کسبوکار باشد. سلجوقی همچنین خواستار شد: مدلهای کسبوکار موتورهای جستجوی پارسیجو و یوز برای ادامه فعالیت به شورای راهبری ارائه شوند.