گروه فرهنگی: با شروع ماه مبارك رمضان مطابق چند سال گذشته شاهد پخش برنامه ماه عسل از شبكه سه سيما هستيم. تنها پس از پخش چند قسمت از اين مجموعه به دلايل متفاوتي همچون عدم نوآوري در موضوع و اجرا، بد آموزي براي قشر مخاطب جوان و ...انتقادات فراواني به آن صورت گرفته است، اما انتشار اسنادي از قرار دادهاي مالي اين برنامه تلويزيوني و نحوه اسپانسرينگ صورت گرفته، تهيه كننده و مجري اين برنامه احسان عليخاني را با چالشي جدي رو به رو خواهد كرد.
ميزان پرداختي سازمان صدا و سيما به تهيه كننده در برنامه هاي مشاركتي عظيم و با بيننده بالا در بهترين حالت به دقيقه اي ٥٠ هزار تومان ميرسد، كه اگر بخواهيم ماه عسل را از اين اصل مستثني كنيم و آن را جز برنامه هاي مناسبتي مانند ويژه برنامه شب عيد به حساب بياوريم دقيقه اي ١٠٠ هزار تومان براي آن در نظر ميگيريم كه با محاسبه اي سرانگشني در طول ٣٠ روز ماه مبارك رمضان مبلغ ٢٥٠ ميليون تومان عددي توجيه پذير براي تهيه كنندگي اين برنامه به نظر ميرسد .
جالب است كه بدانيد شنيده ها حاكي از آن است او مبلغ ١٢٠٠٠٠٠٠٠٠ يك ميليارد و دويست ميليون تومان را براي يك ماه طلب كرده است، كه علاوه بر اين مبلغ ١٠ درصد از دريافتي سازمان به عنوان حق آورندگي اسپانسر به آورنده حامي مالي تعلق ميگيرد.
گفته مي شود احسان عليخاني كه تهييه كنندگي ويژه برنامه نوروز را نيز بر عهده داشت علاوه بر مبالغ دريافتي براي تهيه و مجري گري، ٢٠٠ ميليون تومان نيز به عنوان حق آورندگي دريافت كرد.
آنطور كه شنيده ها حكايت ميكند درنهايت سازمان صدا و سيما مبلغ هشتصد ميليون تومان را براي برنامه ماه عسل تصويب كرده كه طبق محاسباتي كه صورت پذيرفت نزديك به چهار برابر بودجه برنامه هاي ويژه و مناسبتي و نزديك به هشت برابر برنامه هاي روتين و متداول در تلويزيون ملي است.
درحالي كه برنامه اي مانند خندوانه در شبكه تازه تاسيس نسيم با بودجه اي به مراتب كمتر توانسته در ساعات افطار جايش را درميان خانواده هاي ايراني باز كند و فرهنگ شادي و خنده ايراني اسلامي را در جامعه جا انداخته و لبخند بر لب هاي مردم بنشاند.