در این رابطه مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در توضیح توقف طرح فروش مدتدار خودروهای ساخت داخل عنوان کرده است که این طرح از ابتدا با هدف تحریک تقاضا به منظور فروش موجودی محصولات ساخته شده شرکتهای تولیدی آغاز شد.
علی اصغر میرمحمد صادقی در توضیح بیشتر افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در 22 مهرماه امسال موجودی خودروهای انباشتشده را به میزان 51 هزار دستگاه اعلام کرد و در جریان مذاکرات بعدی در مجموع قرار شد این تعداد به 100 هزار دستگاه افزایش یابد. به گفته وی با توجه به استقبال قابل توجه مردم در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در پایان روز سه شنبه در جلسه شورای پول و اعتبار مراتب حضور آقای نعمتزاده اعلام شد که با توجه به سرعت نام نویسی باید دستورات لازم را به نحوی صادر کند که از سقف تعیین شده فراتر نرود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی یادآور شد: آنچه مسلم است شرکتهای خودروساز علاوه بر فروش موجودیها شروع به پیشفروش محصولات آتی کردند که به هیچ وجه از ابتدا مدنظر نبوده است. میرمحمدصادقی ادامه داد: با توجه به ادامه فروش در نمایندگیهای فروش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مراتب به صورت کتبی به مدیران ذیربط در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شد اما با کمال تعجب حتی روز جمعه نیز به عنوان فروش فوق العاده در نظر گرفتند که به هیچ وجه با قراردادهای قبلی تطبیق نداشت.
بنابر گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در مراحل بعدی تعداد 10 هزار دستگاه دیگر نیز اضافه شد و در نهایت سقف کلی طرح به میزان 110 هزار دستگاه از محل منابع تخصیص داده شده میتواند تامین مالی شود. آن طور که میرمحمد صادقی عنوان کرده است شرکت های خودروساز می توانند از محل منابع داخلی خودشان نسبت به فروش با همین روش و با شیوههای دیگری که مصلحت میدانند اقدام کنند ولی نظام بانکی حداکثر همان 110 هزار دستگاه اعلام شده قبلی را می تواند تامین مالی کند.