گروه جامعه: از سال ۱۹۸۲ روز ۲۹ آوریل به عنوان روز جهانی رقص در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و رقصندگان در جای جای دنیا این روز را جشن میگیرند. این رویداد هر ساله در ۲۹ آوریل، یعنی سالگرد تولد ژان ژرژ نووره (۱۸۱۰–۱۷۲۷)، خالق باله مدرن برگزار میشود. در این روز تلاش میشود تا از طریق رویدادها و جشنوارههایی که در سراسر جهان برگزار میشود مشارکت و آموزش رقص را تشویق کند. یونسکو رسماً ITI را به عنوان سازندگان و برگزار کننده این رویداد به رسمیت میشناسد. هدف از این نامگذاری ارج نهادن به رقص به عنوان زبانی جهانی است؛ زبانی که انسانها را در صلح و دوستی به هم نزدیک میکند.
این روز برای کسانی که میتوانند ارزش و اهمیت هنر رقص هنری را ببینند، جشن میگیرند و به عنوان یک بیدارکننده برای دولتها، سیاستمداران و نهادهایی عمل میکنند که هنوز ارزش آن را برای مردم نشناختهاند.
احمد زیدآبادی در كانالش نوشت: رفته بودم برای خرید از خانه بیرون که یکی شتابان خود را به من رساند و گفت؛ پرسشی دارم! گفتم بفرمایید!
پرسید: آقا شما قرآن را خواندهاید؟
گفتم: آره.
پرسید: آیا در قرآن حکمی در بارۀ رقص داده شده؟
گفتم: نه، اشارهای به این موضوع نشده.
پرسید: یعنی نگفته حرامه؟
گفتم: نه اصلاً در بارهاش هیچ چیز نگفته.
پرسید: نهجالبلاغه چطور؟ آن را هم خواندهای؟
گفتم: بله آن را هم خواندهام.
پرسید: در نهجالبلاغه در بارۀ رقص چی گفته شده؟
گفتم: در آنجا هم من چیزی در بارۀ رقص ندیدم.
پرسید: یعنی نگفته حرامه؟
گفتم: نه چیزی در این مورد نگفته.
پرسید: پس چرا فقیهان رقص را حرام کردهاند؟
گفتم: از خودشان بپرسید!
گفت: اگر میخواستم از خودشان بپرسم که از تو نمیپرسیدم!
گفتم: خب، حالا میگی من چه کار کنم؟
پرسید: رقص را بر اساس چه آیه و روایتی حرام کردهاند؟
گفتم: آیهای که در این مورد وجود نداره و تا آنجا که من اطلاع دارم از واژۀ رقص هم که عربی است در احادیث و روایات ذکری به میان نیامده فقط گویا حدیثی از امام صادق هست که "زَفن" را منع کرده است.
پرسید: زفن همان رقصه؟
گفتم: برخی اینطور تعبیر کردهاند.
پرسید: یعنی فقط بر اساس همین یک حدیث رقص را حرام کردهاند.
گفتم: نه، برخی فقیهان آن را عملی لغو و برخی دیگر لهو دانستهاند و نظرات در این باره هم یکسان نیست.
پرسید: دقیقاً چه نظراتی است؟
گفتم: عدهای به حرمت ذاتی رقص اعتقاد دارند و میگویند لهو و لعب است و یا مستلزم لهو و لعب است، اما عدهای دیگر به حرمت ذاتی آن باور ندارند و میگویند اگر رقص مستلزم مفسدهای نباشد، مشکلی ندارد.
پرسید: آیتالله خمینی نظرش چیست؟
گفتم: نظرش این است که رقص به خودی خود حرمتی ندارد مگر اینکه سبب مفسده شود.
گفت: به نظر تو این رقصی که خراسانیها یا کردها یا مردم دیگر نواحی و مناطق ایران انجام میدهند، مفسدهآمیز است؟
گفتم: نه، اصلاً.
پرسید: پس چرا هر وقت کسی میرقصه این همه بهش بدگویی میکنن. مثلاً رقصیدن محمود دولتآبادی در یک مراسم چه مفسدهای داشت که به او حمله کردند؟ یا چرا صدا و سیما یک سیر رقص محلی پخش نمیکنه که دلمون باز باشه؟
گفتم: اینها را چرا از من میپرسی؟ برو از خودشان بپرس!
گفت: میترسم بپرسم و بعد بگویند این دنبال آزادی فسق و فجوره یا حتی ممکن است بگویند ملحد شده!
گفتم: بعید است فقط به دلیل طرح پرسش، کسی را متهم کنند!
گفت: به هر صورت من میترسم. نمیشود شما به جای من این پرسشها را مطرح کنید؟
گفتم: باشه من میپرسم اما فکر نمیکنی که ممکن است مرا هم به فسق و فجور و الحاد متهم کنن؟
گفت: حالا تو را متهم کنند عیبی نداره! ما بدبخت بیچارهها را متهم نکنند!
ویدئوی زیر کاری از وبسایت کلیپو است که به دو رقص برتر تاریخ سینما اشاره کرده است:
...
...