دریافت لینک صفحه با کد QR
مزیتهاي حضور در شبکه اجتماعی
چرا محمدجواد ظریف فیسبوک را برگزید؟
30 مهر 1392 ساعت 8:25
گروه سياسي: چند ماه پیش روزنامه فایننشال تایمز نوشت: “ظریف که نماینده سابق ایران در سازمان ملل بوده، چهار سال پیش به فیس بوک ملحق شد و هنوز تعداد هواداران او به اندازه ۸۰ هزار نفری که فیس بوک خاتمی را لایک کرده اند یا ۳۰۰ هزار طرفدار میرحسین موسوی در فیس بوک نیست. ” از دیروز که جمع آوری اطلاعات برای نگارش این مطالب را آغاز کردم ۵ هزار نفر به طرفداران صفحه “جواد ظریف” در فیس بوک اضافه شده اند و در حال حاضر وزیر امور خارجه کشورمان با ۵۰۰ هزار لایک، صاحب پرطرفدارترین صفحه ایرانیان است.
حمید توکلی
مشاور و مدرس برندسازی اینترنتی
دلیل اهتمام دکتر ظریف در برندسازی شخصی چیست؟
دکتر محمدجواد ظریف وزیر هستند، وزیر به رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس نیاز دارد نه به آرای مردم. پس چرا ظریف با ظرافتهایش در برندسازی شخصی در حال ساختن یک چهره مردمی و پرطرفدار از خودش است؟ این سوال زمانی پررنگ تر ميشود که بدانیم ایشان با نوشتن در فیس بوک تعدادی از نمایندگان مجلس را دل آزرده کرده و عملا محبوبیت مردمی را نسبت به محبوبیت مجلسی در الویت قرار داده است.
یکی از نمایندگان مجلس بیان داشته که: ورود به صفحه فیس بوک آن هم از سوی مقامات امنیتی کشور، مغایر با موازین اسلامی و خلاف مقررات و اصول اسلامی است؛ از آقای ظریف به عنوان وزیرخارجه انتظار نداشتم که چنین عملی را مرتکب شود و خیلی از نمایندگان مجلس نسبت به این حرکات غیرمنطقی دکتر ظریف واکنش نشان دادند و خواستار دلایل انجام این کارها از سوی ایشان شدند. شاید اولین چیزی که به ذهنتان خطور ميکند این است که “دکتر ظریف ميخواهد رئیس جمهور شود”.
البته اینگونه قضاوتها برای ایشان تازگی ندارد. روزنامه هرالدتریبون نوشته است: محمد جواد ظریف به اندازهای در دانشگاهها، محافل عمومی سیاسی و اجتماعی حضور پیدا میکند که لیزا اندرسون، رئیس دانشکده امور بینالملل دانشگاه کلمبیا از وی پرسیده است که آیا قصد شرکت در رقابتهای انتخاباتی آمریکا را دارد؟ ظریف در دانشگاه “روابط بین الملل” خوانده است، فقط به بین المللش نگاه نکنید؛ ایشان استاد روابط هستند. اگر از این منظر به مساله نگاه کنیم دیگر نیازی ندارد فکر کنیم که تنها انگیزهي یک وزیر برای کسب محبوبیت مردمی، انگیزهي رسیدن به ریاست جمهوری است.
ظریف در حال بهبود روابط ایران با دنیاست و ظاهرا اینطور ميپندارد که بهبود رابطه با مردم، پیش نیاز بهبود رابطه با کشورهای دنیاست. دکتر جواد ظریف با محبوبیت فیس بوکی خودشان توجه رسانههاي بین المللی را جلب کرده و بدون آنکه کلامی به زبان بیاورد به روشنی حامل این پیام است که مردم ایران، پشتیبان مواضع دولت ایران در عرصه بین المللی هستند. اینکه یک مقام سیاسی بلند پایه، محبوب ترین شخصیت فیس بوکی ایران است، پیامهاي زیادی برای مردم دنیا دارد.
چرا فیس بوک به عنوان ابزار برندسازی شخصی در اینترنت انتخاب شد؟
از زمانی که اینترنت به خانههاي مردم راه پیدا کرده، گزارش نویسی به یکی از مهمترین ابزارهای برندسازی شخصی تبدیل شده است. زمانی وبلاگها به عنوان مهمترین ابزار گزارش نویسی قلمداد ميشدند و حالا شبکههاي اجتماعی به خصوص فیس بوک رقیب سرسخت وبلاگها شده اند. دکتر ظریف ميتوانستند در شبکههاي اجتماعی ایرانی بنویسند یا یک وبلاگ شخصی برای خودشان دست و پا کنند، لااقل با نوشتن در گوگل پلاس زمینه ساز مخالفتهاي کمتری ميشدند، اما چرا دکتر ظریف فیس بوک را به عنوان ابزار محوری برندسازی شخصی در اینترنت انتخاب کردند؟
مزیتهاي حضور در شبکه اجتماعی نسبت به نگارش در وبلاگ شخصی چیست؟
نشان دادن دقیق میزان محبوبیت با بهره گیری از تعداد هواداران؛ البته در وبلاگ هم ميتوان با تعداد نظرات بالا، بازدید بالا و … میزان محبوبیت را نشان داد اما تعداد لایک امکان رتبه بندی افراد مختلف را نیز به مخاطبان ميدهد، همانطور که مشاهده کردید رسانهها گاهی تعداد هواداران شخصیتهاي مختلف در فیس بوک را با هم مقایسه ميکنند. اما ابزار شفافی برای مقایسه محبوبیت دو وبلاگ وجود ندارد. وبلاگ شخصی متعلق به یک شخص است اما امکانات شبکه اجتماعی به طور مساوی در اختیار همه قرار دارد. بنابراین روابط افراد در شبکههاي اجتماعی به طور معمول گرم تر از روابط نظردهندگان با نویسنده وبلاگ است.
مزیتهاي حضور در فیس بوک نسبت به فعالیت در سایر شبکههاي اجتماعی چیست؟
فیس بوک فیلتر است و برخی نمایندگان محترم مجلس ورود به آن را مخالف مقررات ميدانند. به نظر ميرسد دکتر ظریف ميخواهد به صورت عملی و آشکارا نسبت به فیلتر بی دلیل سایتهاي اینترنتی اعتراض نماید و حضور در فیس بوک این امکان را به ایشان داده است. فیس بوک پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان است. دکتر ظریف ترجیح داد به جای فعالیت در گوگل پلاس یا … در محیطی فعالیت نماید که مردم آن را انتخاب کرده و بیشتر ميپسندند. حضور ایشان در فیس بوک مثل آن است که در میان جمعیت مردم حضور یافته باشند.
اگر دکتر ظریف در یک شبکه اجتماعی ایرانی ۵۰۰ هزار لایک داشت، تعداد لایک هایش با کدام شخصیتها مقایسه میشد؟ مهمتر آنکه آیا در مورد واقعی بودن تعداد لایکها در شبکه اجتماعی ایرانی شبهه به وجود نميآمد؟ ایشان در سایتی گزارش نویسی ميکنند که مورد اعتماد مردم دنیاست. ظریف با حضور در فیس بوک به کاهش فاصله مردم و مسئولین کمک بزرگی ميکند.
کد مطلب: 18581
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir