گروه حوادث: 11 روز از ناپدیدشدن هواپیمای پرواز ام.اچ 370 مالزی با 239 مسافر گذشت و اثری از این بویینگ غول پیکر برغم استفاده از تمام فناوری ها و اطلاعات ده ها ماهواره به دست نیامد.
به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر گمانه زنیهاي متفاوتی در خصوص چگونگی ناپدیدشدن هواپیما و عوامل دخیل در آن توسط مقامات و رسانهها مطرح شده است. باران شهاب سنگ ها، موشکها و توطئه نظامی، تئوری ورود بیگانان و یا بشقاب پرندهها از جمله مواردی است که این روزها به آن پرداخته شده است. برخی معتقدند این هواپیما با مسافرانش به یک چاله فضایی منتقل شده اند و بار دیگر مثلث برمودا در افکار عمومی زنده شد.
** هواپیماربایی
کارشناسان سه عامل را برای این سناریو در نظر ميگیرند: غیرفعال شدن تمام وسایل ارتباطی هواپیما، ارتباط هواپیما چند دقیقه پیش از ناپدیدشدن از دید رادارها و عدم توان بررسی توسط سیستم موقعیت یابی جهانی. این سناریو زمانی رنگ ميبازد که براساس آمارها تاکنون 370 هواپیماربایی انجام شده است، اما به هر شکل سوخت هواپیما پایان ميیابد و باید هواپیما در مکانی فرود آید و یا در اقیانوس هند سقوط کند که اثری از آن باقی خواهد ماند.
** کنترل از راه دور
یک کارشناس مبارزه با تروریسم گفته است این امکان وجود دارد که هواپیما با دستکاری سیگنالها از راه دور کنترل شده و نسبت به ربودن آن اقدام کرده باشند. براساس این نظریه هکرها امکان دارد به این توانایی دست یافته باشند. اما این هواپیما به کجا هدایت شده و یا در کجا ساقط شده است.
** هواپیماربایی برای فروش
اطلاعات رادارهای نظامی نشان داد که این هواپیما به سمت جزایر آندامان منطقهاي دور دست در اقیانوس هند تغییر مسیر داده است. برخی رسانهها فروش این هواپیما بویینگ 777 را پس از فرود در حدس و احتمالات خود بیان کرده اند که ارزش آن حدود 200 میلیون دلار است.
** آسیب دیدن سیستم ها
آسیب شدید سیستمهاي پرواز مانند هیدرولیک، ناوبری و ارتباطی و از کنترل خارج شدن هواپیما و سقوط آن از دیگر احتمالات مطرح شده در بین رسانهها طی چند روز گذشته در خصوص سرنوشت این هواپیمای مسافربری است اما بار دیگر در این احتمال بقایای هواپیما مطرح ميشود که تاکنون یافت نشده است.
** اکسیژه کابین خلبان
صدمه دیدن سیستم هوا و یا نشت هوای داخل کابین هواپیما و کاهش فشار از دیگر محورهایی است که این روزها به نقل از کارشناسان در رسانهها مطرح شد. در این حالت خلبان با کمبود اکسیژن مواجه شده و قادر به کنترل هواپیما نخواهد بود. این هواپیما ميتواند در این زمان در حالت اتوماتیک قرار داشته باشد ، اما پس از مدتی سقوط خواهد کرد.
** خطای انسانی
در ساخت و کنترل هواپیماهای مسافری از فناوریهاي پیشرفته و پیچیدهاي استفاده ميشود اما در سال 2007 خطای یک خلبان در خطوط هوایی مالزی به سقوط هواپیما منجر شد و گروهی کشته شدند.
** انفجار هواپیما
سوخت بالای هواپیما و احتمال انفجار آن نیز طی چند روز گذشته مطرح شد اما کارشناسان این سناریو را ضعیف دانسته اند. به عقیده کارشناسان هوانوردی تنها در صورتی انفجار ميتواند انجام شده باشد که دو هواپیما با یکدیگر در آسمان برخورد کنند و یا در آن بمب گذاری صورت گرفته شده باشد. در صورت انفجار نیز آثاری از هواپیما باقی خواهد ماند.
** خودکشی خلبان
سقوط هواپیما به دلیل خودکشی خلبان هواپیما نیز گزینهاي است که توسط مقامات مالایی در دست بررسی است، هر چند خلبانان متعهد ميشوند دست به این اقدام نزنند. این فرضیه شش روز پس از ناپدید شدن بویینگ 777 در دستور کار بازرسان سازمان سیا نیز قرار گرفت. آمریکا عامل نیم درصد از سوانح هوایی منجر به مرگ را خودکشی خلبان ميداند. براساس برخی آمارها طی 20 سال گذشته 24 خلبان آمریکایی در زمان پرواز اقدام به خودکشی کرده اند.
** اقدام کادر پرواز
اقدام کادر پرواز و خلبان و کمک خلبان برای هدایت هواپیما به نقطه مدنظر خود نیز از فرضیههاي قوی است که این روزها پیگیری ميشود. مقامات مالایی هم اکنون بحث روحی روانی کادر پرواز، خانواده ها، عقاید و مسایل دیگر را مطرح و در حال بررسی آن هستند. برخی رسانههاي مالزی برای خلبان هواپیما پرونده سیاسی بازکرده و محکوم شدن انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت مالزی به پنج سال زندان و هم حزبی بودن خلبان با انور را مدنظر قرار داده اند. در آخرین اطلاعات منتشر شده برخی رسانهها نیز از نسبت فامیلی خلبان هواپیما با ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی سخن گفته اند. این فرضیهها طی روزهای اخیر در محافل مختلف مطرح شد اما نتیجه یازده روز جستجو برای یافتن اثری از هواپیمای ناپدیدشده صفر بوده است.
کار جن هاست ...
آشکار کن بهار جان ، یه روزی ثابت میشه واستون که درست گفتم!
https://www.youtube.com/watch?v=K6coB2y6mMs&feature=youtu.be
http://www.aparat.com/v/yw2al (213380)