کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دلار تا ۳۳۷۰تومان و يورو تا ۴۳۰۰تومان افزايش يافت

علت افزايش مجدد و شديد ارز در بازار چيست؟!

4 دی 1391 ساعت 13:54

گروه اقتصادي: طي ۱۰ روز گذشته تاكنون، قيمت انواع ارز مجددا و با شيبي افزايشي درحال صعود و گران شدن است به گونه‌اي كه امروز در بازار، هر دلار تا ۳۳۷۰ تومان و هر يورو تا ۴۳۰۰ تومان افزايش يافته و به فروش مي‌رسد.


به گزارش گروه اقتصادي بهارنيوز، در حالي كه در آبان و اواسط آذرماه گذشته ثباتي تقريب و نسبي در قيمت ارزها حاكم شده بود، از ۱۰ روز گذشته تا به حال اين وضع تغيير كرده و در بازار آزاد ارز كه عمدتا در چهارراه استامبول (تقاطع جمهوري- فردوسي) و صرافي‌هاي اين محدوده نماد دارد، بار ديگر شاهد افزايش قيمت‌ها هستيم.
اين در حالي است كه قيمت آزاد ارز پس از اينكه دولت نرخ مبادله‌اي را در آبان ماه تعيين كرد نرخ دلار حتي تا ۲۶۵۰ تومان نيز كاهش يافته بود. در اوايل آذرماه قيمت دلار بين ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان بود ولي در اكثر روزها ثبات نسبي بر آن حاكم شده بود. گفتني اينكه در شوك شديد ارزي كه در مهرماه گذشته به وجود آمد و نرخ دلار ارز از ۱۲۰۰ تومان به يكباره تا ۳۵۰۰ تومان افزايش يافت كه با ورود نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي به محدوده بازار ارز و تعطيل كردن بسياري از صرافي‌ها و دستگيري برخي از واسطه‌ها براي مدتي كوتاه آرامش بر بازار حاكم شد؛ اما همان موقع نيز بسياري از كارشناسان اقتصادي رويكردهاي امنيتي- انتظامي را فقط در كوتاه‌مدت نتيجه‌بخش دانسته و افزايش قيمت ارزها را ناشي از برنامة‌ريزي در بين دست‌اندركاران ارزي- اقتصادي كشور ارزيابي نموده كه اگرتغييري در نگرش و سياست مذكور اتخاذ نشود اوضاع مجددا بحراني خواهد شد. در همان وانفسا برخي از نمايندگان وارد ماجرا شده و شخص رييس‌جمهور را به چالش كشيدند اما پس از حدود ۲ ماه بحث و جدل بر سر طرح سئوال تعدادي از نمايندگان مجلس از رئيس‌جمهور درباره علت افزايش ناگهاني ارز كه عملا ارزش پول كشور را به يك‌سوم كاهش داد، اين طرح در نهايت سرانجامي نيافت و پاسخ احمدي‌نژاد به نمايندگان منتفي شد. اين در حالي است كه رئيس‌جمهور در مصاحبه شنبه شب خود با سيما، نه تنها بحراني‌ بودن وضعيت حاكم بر بازار ارز را تاييد نكرد بلكه به صراحت گفت كه از نظر ما (دولت) نرخ دلار همچنان ۱۲۲۶ تومان است!

هفته پيش يكي از سايت هاي منتقد در گزارشي نوشته بود كه «عدم تزریق ارز مورد نیاز توسط دولت، دلار را بالاتر از سه هزار تومان نگه داشته است، در حالی که اگر علت این اقدام کمبود ارز به دلیل تحریمهاست، چرا قیمت ارز مبادله ای که مطابق قانون باید تنها دو درصد از قیمت آزاد ارز کمتر باشد، ۲۵ درصد کمتر از این قیمت است و عملا رانت ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی در حال حاضر و رانت هزار تا ۱۵۰۰ تومانی در ماه گذشته را برای دریافت کنندگان ارز مبادله ای فراهم می کند؟ اکنون پرسش اینجاست: چرا دولت قیمت ارز مبادله ای را مطابق قانون تعیین نمی کند و با توجه به آن که پولی که حاصل از فروش ارز به خزانه واریز می شود، به قیمت مبادله ای است، مابه التفاوت ارز مبادله ای و ارز آزاد که از طریق صرافی ها به بازار تزریق می شود، مبلغ هنگفتی می شود که تکلیف آن مشخص نیست.همان گونه که هیچ گاه معلوم نشد هزاران میلیارد تومان تفاوت قیمت ارز ۱۰۵۰ تومانی با قیمت ارز ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی در سال گذشته، به کجا رفت.»

اين نوع سئوالات و ابهامات در باره مابه‌التفاوت قيمت‌هاي رسمي ارز و وضعيت آشفته بازار ارز البته به رسانه‌ها خلاصه نشده و طي چند هفته گذشته تعدادي از نمايندگان مجلس خواستار شفافيت مسئولان اقتصادي كشور در اين باره شده و حتي موضوع را به انتخابات آينده رياست‌جمهوري نيز مرتبط دانسته و اينگونه ارزيابي كرده اند كه دولت مجددا نرخ ارز را در بازار افزايش مي‌دهد تا مابه التفاوت آن را براي اجراي فاز دوم هدفمندسازي و در نگاه بدبينانه‌تر هزينه كانديداي مورد حمايت خود بكند. برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند كه اين روند رشد مجدد قيمت‌ها در بازار ارز، با بحث‌هاي اخير در زمينه تغيير در روش اجراي قانون هدفمندسازي و عزم دولت براي اجراي فاز دوم اين قانون (در حالي كه مجلس با اجراي آن رسما مخالفت كرده است!) و زمزمه افزايش ۲تا۳ برابر يارانه‌هاي نقدي مي‌تواند ارتباط مستقيم داشته باشد.

همه اينها در حالي است كه تورم لجام‌گسيخته ناشي از ۳ برابر شدن نرخ ارز در بازار آزاد و ۲برابر شدن نرخ آن در بازار مبادله‌اي (نسبت به قيمت ۱۲۲۶ تومان) همچنان ادامه دارد و نرخ تورم را به اذعان بسياري از فعالان اقتصادي در ۶ ماهه اخير تا ۱۰۰درصد افزايش داده است كه اين امر زندگي بخش اكثريت جامعه شامل حقوق‌بگيران، بازنشستگان، جوانان و طبقه متوسط، كارگران و كارمندان را به شدت طاقت‌فرسا نموده است.
روند رو به رشد افزايش قيمت ارز از اواخر هفته گذشته تا امروز دوشنبه مجددا شيب تند و سريعتري گرفته به گونه‌اي كه قيمت يك دلار آمريكا امروز در تهران تا ۳۳۷۰ تومان افزايش يافت و يورو نيز به مرز ۴۳۰۰ تومان رسيد.
در زير قيمت‌هاي مقايسه‌اي امروز (۴ دي ماه) با  حدود يك ماه قبل  را مشاهده مي‌كنيد.

قيمت‌ها - امروز چهارم دي ماه


قيمت‌ها در تاريخ 9 آذرماه


کد مطلب: 7553

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/report/7553/علت-افزايش-مجدد-شديد-ارز-بازار-چيست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir