گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: این روزها هزینه های بالای تعمیرات و قیمت لوازم یدکی سبب شده تا شاهد کاهش ۳۵ درصدی مراجعات صاحبان خودروها برای تعمیر باشیم. در زمان مراجعه نیز به دلیل عرضه قطره چکانی قطعات اصلی از سوی شرکت های خودروساز، با نبود یا کمبود قطعه مواجه می شوند.
گروه اقتصادی: در شرایطی اولین ماه از فصل تابستان به روزهای آخر خود نزدیک میشود که گرمای این روزها تنور بازار خودرو را گرم نکرده و همچنان شاهد رکود معاملات در بازار هستیم.
گروه اقتصادی: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اعلام این که قرار بود با پرداخت تسهیلات ارزی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی، خودروهای ناقص تکمیل و راهی بازار شوند، گفت: علیرغم موافقتهای صورت گرفته هنوز ریالی به دست قطعه ساز نرسیده است.
گروه اقتصادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تکمیل و تحویل ده هزار خودروی ناقص کف کارخانه خودروسازان به مشتریان خبر داد و گفت: از این پس، هیچ خودروی ناقصی در خطوط کارخانجات تولید نخواهد شد.
گروه اقتصادی: محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، معتقد است: میگوییم قیمت خودرو باید بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، این حرف درستی است، اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که آیا حاشیه بازار دست دلالان است یا اوضاع بر اساس استراتژی پیش میرود؟
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه مکانیسینهای تهران با بیان اینکه عرضه لوازم یدکی از سوی کارخانهها به صورت قطرهچکانی انجام میشود، گفت: وضعیت موجودی کالا در بازار بهبود یافته، اما قیمت لوازم به شدت بالا بوده و این موضوع از مراجعه افراد به تعمیرگاهها کاسته است.
گروه اقتصادی: با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، عمده مشکل قطعه سازان در تولید خودرو پژو ۳۰۱، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. در این زمینه میتوان از صنایع دفاعی کشور که از زیرساختهای خوبی برای ساخت قطعات الکترونیکی دارند، بهره گرفت....
گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره روند واگذاری سهام دولت در خودروسازیها گفت: برای ارائه این سهام در برهه نخست اموال غیرتولیدی این شرکتها واگذار و در مرحله بعدی شرکتهای تابعه واگذار خواهد شد.
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو گفت: کاهش نسبی نرخ ارز و اخباری مبنی بر تکمیل خودروهای ناقص مانده کف کارخانجات و عرضه آنها به مشتریان، عوامل اصلی کاهش قیمت چند میلیون تومانی خودروهای داخلی است.
گروه اقتصادی: وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه نسبت به واگذاری دو خودروسازی به بخش خصوصی مصمم است، گفت:واگذاری در برنامه است و واگذاری این دو خودروساز از اموال غیردولتی آنها شروع شده است.
گروه اقتصادی: آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در فروردین و اردیبهشت ماه امسال و افت ۴۱.۹ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
گروه اقتصادی: ماجرای احتکار خودرو چند روزی است که مطرح میشود. برخیها خودروسازان را به این امر متهم کردند که آنها با هدف افزایش قیمت خودرو و کمبود قطعه، به صورت قطرهچکانی خودرو وارد بازار میکنند.
گروه اقتصادی: رئیس انجمن خودروسازان با بیان این که حدود ۹۰ درصد از قطعات الکترونیکی خودرو از جمله ECU وارداتی است، افزود: شاید برخی از قطعهسازان داخلی بتوانند این قطعات الکترونیکی را تولید کنند اما میزان تولید قطعات کفاف نیازمندی شرکتهای خودروساز را نمیدهد.
گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: به طور متوسط میزان خودکفایی ایران خودرو ۸۷ درصد است که البته به صفر نمیرسد، چرا که همچنان در تأمین برخی مواد اولیه خاص نیاز به خرید از خارج هستیم.
گروه اقتصادی: با توجه به اینکه وعده خودروسازان و وزیر صنعت برای ساماندهی بازار و کنترل قیمتها عملی نشد، مجلس در مصوبه جدیدی، قیمتگذاری خودروها را دوباره به شورای رقابت سپرد و به این ترتیب خودروسازان دیگر نباید تعیینکننده قیمت باشند.
گروه اقتصادی: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که در صورت پرهیز مردم از خرید خودرو، عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و قیمتها تا ۲۰ درصد کاهش می یابد.