به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۱۵۸۱۱۶

استخر درمانی!

هوشنگ عطاپور
نقل است که به امام محمد غزالی خبر دادند طلبه ای دزدی کرده است، گفتند: طلبه دزدی نمی‌کند، دزدی بوده است که لباس طلبه پوشیده است. افرادی که شعار تهدیدآمیز غرق شدن یا خفه کردن در استخر فرح را در گردهمایی طلبه‌ها در قم به نمایش گذاشتند، بعید است طلبه باشند، چون همان گونه که از معنای طلبه در فرهنگ شیعه بر می آید، طلبه فردی است که برای آگاهی خود و جامعه علوم دینی می خواند و با اتصال به چشمه جوشان فقه ناب، برای مدیریت اسلامی خود و جامعه می کوشد.

در هیچ جای منابع اسلامی و کتب دینی، طلبه علوم دینی محوز خروج علیه نظامات اداری دولت اسلامی را ندارد. در این مقوله هیچ شبهه ای در بین علمای شیعه در ایران وجود ندارد که حکومت فعلی ایران، جمهوری اسلامی ایران است و در راس آن ولی فقیه عادل، شجاع، آگاه و مدیر و مدیر قرار دارد و هماهنگی بین قوای سه گانه و نظارت بر عملکرد آنها بر عهده رهبری معظم است و نیروهای مسلح نیز مستقیما زیر نظر ایشان مدیریت می شود.

حال در کشوری با این ویژگی، اگر افرادی مخالفین خود را به مرگ تهدید بکنند، قاعدتا نباید در بین طلاب آنها را جستجو کرد. زیرا بر اساس همان قاعده کلی، انتظار می رود طلاب جوان و انقلابی مدافع ساختارهای اساسی نظام جمهوری اسلامی باشند.ساختارهای اساسی نظام جمهوری اسلامی، پایه های محکم دیوان سالاری مشروع آن است. یکی از دیوان سالاری های مشروع، نظام قضایی و رسیدگی عادلانه به جرائم شهروندان است.

هر شهروندی حق دارد فردی یا جمعی و با استفاده از رسانه های عمومی و استفاده از حق آزادی بیان خود، از مسوولین انتقاد بکند و از آنها در برابر اقدامات شان مسوولیت بخواهد‌.آزادی بیان جزو حقوق اساسی افراد است و هیچ مسوولی بر اساس قانون اساسی نمی‌تواند حق آزادی بیان را سلب بکند.

اما هیچ شهروندی هم جق ندارد، مخالفین خود را تهدید به مرگ طبیعی و غیر طبیعی نماید.بر اساس مواد متعددی از قانون مجازات اسلامی تهدید افراد به هر عنوانی جرم است. بدون توجه به ماهیت رفتاری که افراد در آن گردهمایی داشتند و این که مجوز قانونی داشتند یا نه، همان شعارهای مکتوب تهدید آمیز از جرائم مشهود است و عوامل آن از آمر تا مباشر قاعدتا توسط دادگاه صالحه رسیدگی شوند.

و الا هیچ کس مخالف این نیست که مخالفین و رقبای سیاسی دولت از حق اعتراض خود استفاده بکنند، و عملکردش را مورد نقد قرار دهند‌.نکته مهم این ماجرا تهدید به "استخر درمانی" مخالفین و یادآوری "قهوه قجری"و "پزشک احمدی" به رقبای سیاسی از سوی افراد "خودسر" است که تا حدود زیادی افکار عمومی را نگران می کند.امیدواریم یاد بگیریم مخالفین و رقبای سیاسی خود را نقد کنیم نه تهدید!