کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضربات مهلکی كه اين پدیده شوم بر این مملکت زده

اين‌روزها همه مي‌خواهند دلال‌شوند؛شماچطور؟

15 آبان 1392 ساعت 18:34

گروه سياسي: روزهای اول انقلاب و آرمانهای والای جوانان دهه 60 و نقش پررنگ آنان در خلق حماسه‌هاي بی بدیل و در راس آن شکوه دفاع مقدس که از افتخارات ملت بزرگ ایران قرار گرفته است، هیچ تشابهی با حال و هوای اين روزها و سالهای اخیر ندارد...


محمدرضا جعفریان


در آزمون بزرگ دهه اخیر بسیاری از مدعیان پاکی و صداقت در پیشگاه ملت شایسته ایران مردود و منفور گردیدند...
درآمد شگرف حاصل از فروش نفت در دولت مهرورزی مي‌توانست پایه گذار توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور عزیز ایران گردد. روزهای طلایی که ماحصل آن حدود 6000 میلیارد دلار فروش نفت بود به اندازه ای برای خروج از محرومیت‌ها و بحرانهای موجود کافی بود که حتی منبع ذخیره نسل آتی هم مي‌شد. افسوس که با سوء مدیریت و ضعف و ناکارآمدی دولتمردان قبلی این فرصت‌هاي طلایی از دست رفت و انبوهی از مشکلات و ویرانه ای از آنچه که طی سالها مرارت و سختی بدست آمده بود بر جای ماند.

عدم شفافیت و نبود گزارشهای آماری دقیق، ضعف نهادهای نظارتی ور در راس آنها دروغ پردازی و عوامفریبی مسئولان عمق فاجعه را نشان نمي‌داد و اگر نقدی دلسوزانه و مبتنی بر تجربه و تخصص بیان مي‌شد در نطفه خفه مي‌شد.
سرانجام کار قابل پیش بینی بود اما آنها که منافع شخصی و گروهی شان در گرو ضعف دولت بود سرمست و مغرور مي‌تاختند و اقتصاد کشور را به این روز کشاندند و مانع هرگونه اصلاح و تغییر بودند. اینکه بر ملت شریف ایران ظلمی بزرگ رفته قابل انکار نیست و اینکه مسببان این اوضاع و احوال بایستی پاسخگوی چنین عملکرد ناگواری باشند، حداقل خواسته ملت ایران از دولت تدبیر و امید است.

فساد مالی که در اکثر حوزه‌ها ریشه دوانیده با قدری تامل و تدبیر قابل خشکاندن و سوزاندن است. شایسته جوانان این مرز و بوم نیست که ارزشمندترین روزها و فرصت هایشان بدست افراد نالایق و ناپاک به هدر رود. در روزهائی که تهیه داروهای بیماران به کابوسی تبدیل شده بود این مافیای ثروت و دلالی به فکر اندوختن و انباشتن سرمایه‌هاي نا مشروع بودند. ایامی که افراد تنگدست و موجه از فرط مشکلات اعضای بدنشان را مي‌فروختند این مدعیان در پی خوشگذرانی و کسب و کار بودند.  دلالی به ساخت و ساز و پیمانکاری، خدمات، جذب نیروی انسانی و فرهنگ و هنر و... هم سرایت کرد. سریعترین راه برای پولدار شدن، بدون ریسک و بدون پاسخگو بودن به نهادهای نظارتی و محاسباتی، همین راه بود.

رشد سریع این پدیده شوم، ضربات مهلکی بر اقتصاد و حتی اخلاق این مملکت زد. رواج بی اعتمادی، بی اعتقادی در نسل جوان و حتی نداشتن تعهد و مسئولیت‌هاي ناشی از عملکرد گروه‌هاي رانت خوار و خلافکار در جامعه بود. در آن فضای سنگین و پر از خفقان و بدلیل خاموش بودن رسانه‌ها امکان شفاف کردن فضا نبود و این موج ناپاک و ناسالم به ریشه‌هاي اعتقادی، انسانی و اخلاقی جامعه مي‌تاخت. بخش خصوصی به قدری ضعیف و ناتوان گردیده که توان نجات خود را نیز ندارد چه برسد به کمک به رشد تولید و اشتغال. فرهنگ دلالی پیش از آنکه بیش از این قدرت نمائی کند بایستی محاکمه گردد.

دولت تدبیر و امید مي‌تواند با این راه و رسم نامیمون که سنخیتی با فرهنگ و شرع و ایمان این ملت ندارد، مقابله نماید.
گام نخست در انتخاب مدیران و وزیران سطح فوقانی با قاطعیت برداشته شده است و بایستی در سطوح و لایه‌هاي میانی و پائینی نیز پاکدستی و سلامت مالی از معیارهای اصلی انتخاب مسئولان قرار گیرد. شناسائی و برخورد با عواملی که در شرایط سخت و تحریم، ستم مضاعفی بر اقشار مختلف جامعه نمودند بعنوان قدمهای بعدی موجب جلب اعتماد عمومی به دولت خواهد شد. اتفاقات اين ساليان اخیر، در بخش‌هاي گونان اقتصادي، اجتماعی، فرهنگي و حتي ورزشي به ویژه ورزش پرطرفدار فوتبال و هنر سینما این مهم را برجسته نمود که جامعه بشدت خواستار مبارزه با این بحران و سالم سازی جامعه مي‌باشد. پشتوانه عظیم حامی دولت دکتر روحانی، آرای بالا، و حسن اتحاد مردم به تیم مدیریتی ایشان مي‌باشد. راه برای پیشرفت هموارست؛ اگر اراده‌ و عزمي باشد.


کد مطلب: 20262

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/article/20262/اين-روزها-همه-مي-خواهند-دلال-شوند-شماچطور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir