به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۲۰۲۶۲
ضربات مهلکی كه اين پدیده شوم بر این مملکت زده

اين‌روزها همه مي‌خواهند دلال‌شوند؛شماچطور؟

گروه سياسي: روزهای اول انقلاب و آرمانهای والای جوانان دهه 60 و نقش پررنگ آنان در خلق حماسه‌هاي بی بدیل و در راس آن شکوه دفاع مقدس که از افتخارات ملت بزرگ ایران قرار گرفته است، هیچ تشابهی با حال و هوای اين روزها و سالهای اخیر ندارد...
اين‌روزها همه مي‌خواهند دلال‌شوند؛شماچطور؟
محمدرضا جعفریان

در آزمون بزرگ دهه اخیر بسیاری از مدعیان پاکی و صداقت در پیشگاه ملت شایسته ایران مردود و منفور گردیدند...
درآمد شگرف حاصل از فروش نفت در دولت مهرورزی مي‌توانست پایه گذار توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور عزیز ایران گردد. روزهای طلایی که ماحصل آن حدود 6000 میلیارد دلار فروش نفت بود به اندازه ای برای خروج از محرومیت‌ها و بحرانهای موجود کافی بود که حتی منبع ذخیره نسل آتی هم مي‌شد. افسوس که با سوء مدیریت و ضعف و ناکارآمدی دولتمردان قبلی این فرصت‌هاي طلایی از دست رفت و انبوهی از مشکلات و ویرانه ای از آنچه که طی سالها مرارت و سختی بدست آمده بود بر جای ماند.

عدم شفافیت و نبود گزارشهای آماری دقیق، ضعف نهادهای نظارتی ور در راس آنها دروغ پردازی و عوامفریبی مسئولان عمق فاجعه را نشان نمي‌داد و اگر نقدی دلسوزانه و مبتنی بر تجربه و تخصص بیان مي‌شد در نطفه خفه مي‌شد.
سرانجام کار قابل پیش بینی بود اما آنها که منافع شخصی و گروهی شان در گرو ضعف دولت بود سرمست و مغرور مي‌تاختند و اقتصاد کشور را به این روز کشاندند و مانع هرگونه اصلاح و تغییر بودند. اینکه بر ملت شریف ایران ظلمی بزرگ رفته قابل انکار نیست و اینکه مسببان این اوضاع و احوال بایستی پاسخگوی چنین عملکرد ناگواری باشند، حداقل خواسته ملت ایران از دولت تدبیر و امید است.

فساد مالی که در اکثر حوزه‌ها ریشه دوانیده با قدری تامل و تدبیر قابل خشکاندن و سوزاندن است. شایسته جوانان این مرز و بوم نیست که ارزشمندترین روزها و فرصت هایشان بدست افراد نالایق و ناپاک به هدر رود. در روزهائی که تهیه داروهای بیماران به کابوسی تبدیل شده بود این مافیای ثروت و دلالی به فکر اندوختن و انباشتن سرمایه‌هاي نا مشروع بودند. ایامی که افراد تنگدست و موجه
رشد سریع این پدیده شوم، ضربات مهلکی بر اقتصاد و حتی اخلاق این مملکت زد
از فرط مشکلات اعضای بدنشان را مي‌فروختند این مدعیان در پی خوشگذرانی و کسب و کار بودند.  دلالی به ساخت و ساز و پیمانکاری، خدمات، جذب نیروی انسانی و فرهنگ و هنر و... هم سرایت کرد. سریعترین راه برای پولدار شدن، بدون ریسک و بدون پاسخگو بودن به نهادهای نظارتی و محاسباتی، همین راه بود.

رشد سریع این پدیده شوم، ضربات مهلکی بر اقتصاد و حتی اخلاق این مملکت زد. رواج بی اعتمادی، بی اعتقادی در نسل جوان و حتی نداشتن تعهد و مسئولیت‌هاي ناشی از عملکرد گروه‌هاي رانت خوار و خلافکار در جامعه بود. در آن فضای سنگین و پر از خفقان و بدلیل خاموش بودن رسانه‌ها امکان شفاف کردن فضا نبود و این موج ناپاک و ناسالم به ریشه‌هاي اعتقادی، انسانی و اخلاقی جامعه مي‌تاخت. بخش خصوصی به قدری ضعیف و ناتوان گردیده که توان نجات خود را نیز ندارد چه برسد به کمک به رشد تولید و اشتغال. فرهنگ دلالی پیش از آنکه بیش از این قدرت نمائی کند بایستی محاکمه گردد.

دولت تدبیر و امید مي‌تواند با این راه و رسم نامیمون که سنخیتی با فرهنگ و شرع و ایمان این ملت ندارد، مقابله نماید.
گام نخست در انتخاب مدیران و وزیران سطح فوقانی با قاطعیت برداشته شده است و بایستی در سطوح و لایه‌هاي میانی و پائینی نیز پاکدستی و سلامت مالی از معیارهای اصلی انتخاب مسئولان قرار گیرد. شناسائی و برخورد با عواملی که در شرایط سخت و تحریم، ستم مضاعفی بر اقشار مختلف جامعه نمودند بعنوان قدمهای بعدی موجب جلب اعتماد عمومی به دولت خواهد شد. اتفاقات اين ساليان اخیر، در بخش‌هاي گونان اقتصادي، اجتماعی، فرهنگي و حتي ورزشي به ویژه ورزش پرطرفدار فوتبال و هنر سینما این مهم را برجسته نمود که جامعه بشدت خواستار مبارزه با این بحران و سالم سازی جامعه مي‌باشد. پشتوانه عظیم حامی دولت دکتر روحانی، آرای بالا، و حسن اتحاد مردم به تیم مدیریتی ایشان مي‌باشد. راه برای پیشرفت هموارست؛ اگر اراده‌ و عزمي باشد.

اقای ادامسیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۸:۴۷
من خودم تو کار خرید و فروش ادامس های فایو و تریدنت هستم-چند وقته رابطه با امریکا بد شده پدرم در اوومد-حیف اینکه این ادامس های امریکایی و خوب وارد ایران نشه بجاش این ریلکس ترکیه اومده (164394)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۱:۲۶
تو مترو کار می کنی؟ (164522)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۳۵
چند وقته رابطه با امریکابد شده؟؟؟؟ رابطه ما با امریکا همیشه اینجوری بوده (164683)
ش.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۲:۵۵
خلایق هر چه لایق (164696)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۸:۵۵
من دوست دارم ریاضیدان شوم و در المان تحصیل کنم (164402)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۳:۴۵
برو بشو (164600)
کوهدشت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۰۰:۲۸
من هم دوست دارم رئیس جمهور آمریکا بشم و مطمئن باشید نزدیکتر از احمدی نژاد به امام زمانم!!!!!!!!!!من و دوست ریاضی دان آلمانیمون چه کیفی تو فرنگ با ثروتی که دوره احمدی کسب کردیم میکنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (164616)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۹:۵۹
من بچم 5 سالشه میگه میخوام در آینده دلال بشم. (164452)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۱:۵۰
چرا به من منفی دادید من نگفتم در ایران کار کنم گفتم در المان (164545)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۰۹:۴۷
آفرین

دقیقا" پسرم 6 سالشه بهش گفتم

اگر می خواهد در ایران زندگی کنه و خوشبخت باشه

فقط دنبال شغل دلالی باشه! (164657)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۰:۰۴
وقتی داییه داران ساده زیستی و راستی و درستی زندگی آنچنانی برای خود فراهم می کنند آنهم نه با زحمت خویش بلکه با رانت و رابطه و داییه داران اخلاق و دین برای اثبات خویش به دروغ و تهمت و هاله نور متوسل می شوند بیش از این نمی توان انتظار داشت. (164460)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۳:۴۶
قبل هاله نور همه تو یه سطح بودن؟؟؟
شروع اشرافی گری و شروع قدرت زنجانی ها کجا بود؟؟؟؟
عکساش هست (164602)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۴:۴۵
بهتره بپرسید زنجانی این همه ثروت رو از کجا و کی به دست آورده!!!؟ مطمئن باشید برای به دست آوردن ثروت هایی این چنینی وابستگی به یک حزب یا دولت یا فرد خاصی کافی نیست بلکه یک نهاد پر قدرت که می تواند در تمام امور از جمله امور اقتصادی دخالت کند پشت این افراد باشد. (164749)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۰:۱۷
متاسفانه مشکل ما نبود قانون درست یا بهترش نبود نظارت درست بر امور کشوره و اینکه اقتصاد به شدت دولتیه که احوالش به این روز افتاده و مربوط به این چند سال هم نیست و تا وقتی که نخوایم خصوصی سازی(نه شخصی سازی)کنیم و دولت فقط ناظر البته با نظارت دقیق و نه زیر سیبیلی باشه وضع همینه و البته روابط خوب و دو طرفه جهان هم کاملا موثره و غیر قابل انکار.... (164472)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۱:۴۰
اگه تو کشور قانون بود هرکس نمی اومد تو کار رئیس جمهور دخالت کنه.
منجمله چهارتا مداح . (164538)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۰:۴۶
قانونش بی قانونیه (164669)
یه ایرونی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۲:۴۴
قانونش هست اما مجریه درستی نداره و هر دفعه بنا بر یه مصلحتی واسه از ما بهترون اجرا نمیشه و اگه قانون در مورد این مداحا هم درست اجرا میشد اینطوری دوباره حرافی نمیکردن..... (164688)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۰:۴۲
آره منم میخوام بشم فوق لیسانس مکانیکم ولی کاری جز دلالی برام نیست شما چی میگید از بیکاری و بی پولی بمیرم یا دلالی پمپ و پایپ بکنم؟ من میخوام دلال بشم به زودی (164483)
يك مهندس صنايع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۲:۲۶
من به عنوان كسى كه سالها در صنعت فعاليت ميكند از آقاى جعفريان بخاطر اين مقاله تشكر ميكنم. در اين سالهاى اخير بارها با برخى همكاران دلسوز در اين رابطه بحثها كرديم. اما چه سود كه دستمان به جايى بند نيست.. واقعاً بى مسووليتى در همه ابعاد بيداد ميكند. (164564)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۰۸:۲۹
من با توجه به ماهيت کاري ام، دو روز قبل يه سفر به بصره داشتم، اونجا توي بازار بنکداران مواد غذايي، چيزها و اجناسي ديدم که هرگز در هيچ جاي ايران، نه در تهران و نه در بنادر خودمون نديدم! انواع برنج هندي در اوزان مختلف 1 و 3 و5 و 20 و 50 کيلويي در بسته بندي هاي شيک، انواع خوراکي هاي فانتزي و ... ! علت اينکه در کشور ما اين اجناس وجود ندارند، آقايي آقازادگاني است که با انحصار واردات اقلام و اجناس وارداتي، چنگ خود را بر گلوي مردم فلک زده ما انداخته و با شدت هرچه تمام تر آن را ميفشرند. لذا همانطور که بارها گفته ام بازم ميگم، اگه روحاني راست ميگه و قصد خدمت به اين مردم رو داره، اولين اولويتش بايستي زدن گردن آقازادگاني باشد که با در اختيار گرفتن انواع انحصار اقتصادي، عرصه را بر مردم تنگ کرده اند. در اين راه شايد مشکلات و موانعي سخت و قوي بر سر راهش باشد، اما چون مسئوليت پذيرفته، فارغ از هرگونه تهديد و ترس يا بايستي شروع بکند و اگر نميتواند، کنار برود. مطمئن باشيد هيچ راه ديگري نيست! (164651)
سعید آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۰:۲۶
بی پولان از بهر پول خواهند که دلال شوند
و مایه داران شکم سیر از بهر الگو برداری غربی خواهند که پیتبال شوند
حال سوال اینست که آیا این بود آرمانهای امام ؟ (164663)
دبیرستان موسیقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۰:۲۷
من موسیقی می خونم آیا میتونم امیدوار باشم که مثل های اسکول موزیکال در غرب که کار و استخدامی زیاده اینجا هم کار هست
یا باید دلال بشم؟ (164665)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۰:۴۴
دوست عزیز که بچت می خواد دلال بشه ما بچه بودیم میخواستیم دکتر و خلبان مهندس شیم کاسب شدیم به بچت بگو هیچ چی نمیشی (164668)
جعفریان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۰:۵۹
باعرض پوزش درآمدنفتی دولت حدود 600 دلار بوده نه 6000 دلار...اشتباه تایپی شده. (164672)
دانشجوی مدیریت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۱۳
به قول رهبری اقای جعفریان با دستمال کثیف نمیشود شیشه را پاک کرد ابتدا اقای دکتر روحانی باید دست عاملان اصلی را از این دلال بازی ها و باند بازی ها کوتاه کند انشااله که این قدرت در اوباشد سپاس (164675)
یه نفر تو این شهر خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۱۶
بنظر شما کاری جز این میشه کرد تو این اوضاع نابسامان! (164677)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۲۵
اگه اطرافمونو نگاه کنیم می بینیم که متاسفانه خیلی از آدما و حتی دوستامون بیشتر از روی اجبار دلالی می کنن و اینا همه بخاطر اوضاع کنونی جامعه است
امیدواریم مسئولان هر چه زودتر از خواب بدار بشن (164678)
یه بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۲۸
چه میکنن این دلالها.این روزها دلال که باشی اوضات عالی میشه (164679)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۳۲
نمی تونیم همش بگیم که بی قانونی،
دلایل زیادی داره
بخشی از طرف دولت و مسئولان
بخشی هم مردم جامعه
و تأثیرات بعضی عوامل دیگه بصورت مستقیم و غیر مستقیم (164680)
خ-ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۳۲
نظارت که نباشه کار همه گیر میوفته و یه عده این وسط تا میتونن سوءاستفاده میکنن مخصوصا دلالها....... (164682)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۳۵
وقتی همه دستشون تو جیب خودشون نیست همین میشه دیگه (164684)
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۴۲
کسب و کار در رشته مداحی هم بد نیست! (164685)
کریمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۱:۵۱
جناب مهندس جعفریان مقاله بسیار مفید و به روز بود. انتظاری که از جناب دکتر روحانی داریم تحقق به وعده های انتخاباتی و اصلاح امور کشور است. هر چند باید قبول کنیم بهبود اوضاع نیازمند گذر زمان و صبر و تدبیر و امید است. اوقات به کام (164687)
عبدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۲:۵۲
آفرين به جسارت شما. به اميد روزي كه با تدبير آقاي روحاني و امثالهم جوانان ايران اسلامي با اميد به آينده اي روشن گام در مسير پيشرفت اين سرزمين بردارند. راه سخت و دشوار است، دلالان آرامش ندارند و بحران آفريني مي كنند اما مردم نبايد از آرمان هايشان كوتاه بيايند. (164694)
ش.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۰۱
انچه مسلم است نیاز جدی جامعه به صداقت وسالم زیستی است.شاید رهاورد صداقت، شناخت شرایط اقتصادی اجتماعی بحران زده کشور است که اگر دریافت نشود مصداق نه تو مانی ونه من.پس جدی بگیریم و بیاندیشیم. تا با کامنت های انارشیسمی خود همه شرایط را ساده انگارانه عبور کنیم.نویسنده عزیز استفاده بردم.ممنون (164697)
رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۰۴
منظور از دلالی در این مقاله انواع واقسام دلالی هاست...سیاسی،فرهنگی ،ورزشی وو..... (164698)
اکبری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۰۶
مقاله عالی و تکان دهنده ای بود.ممنون. (164701)
دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۰۶
دلالی در پزشکی رو هم اضافه کنین. (164702)
کرمی ایلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۰۷
موضوع نمایانگر اوج تبانی و فساد در سیستمهای اداری است.متشکرم. (164704)
یکی از نزدیکان ستادایلام ودوست مهندس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۱۱
میتونم این شعرو فقط بگم دروصف استاندارایلام:یک نفرصدایم کرد ورفت/باصدایش آشنایم کردو رفت/نوبت اوج رفاقت ما که رسید/ناگهان تنهایم کرد ورفت (164706)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۱۸
من مهندسی خوندم و شاغلم ولی حیف این همه وقت که گذاشتم واسه درس خوندن الان رفیقام که ترک تحصیل کردن و رفتن سراغ شغل ازاد همه توی رفاه ، من بدبختم گیر اجاره خونه و وامهای عقب افتاده هر چند شغلم رو دوست دارم ولی رفاه که نباشه هیچی نیست (164711)
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۴۴
تا وقتی که بعضی از مسئولان مملکت فاسد باشند مشخص هست که همچین چیزی پیش میاد (164721)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۳:۵۶
وای که چه کاسبی بی دردسر وپولسازیهه این دلالی...خیلیها یک شبه پولدار شدن (164731)
قیصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۴:۴۸
رواج دروغگویی، عدم شایسته سالاری، عدم نظارت کافی، رواج خرافه گویی، عدم مسولیت پذیری مسولان و ... همه باعث وضعیت امروز شده است. من با نظر نویسنده محترم موافقم باید در گزینش مدیران ضمن توجه به تخصص و تعهد به صداقت و شفافیت نیروی انسانی تاکید داشت تا خلاء مدیریت ناکارآمد جبران شود و به طبع آن ناهنجارها نیز از بین خواهد رفت. سپاس از مقاله زیباتون (164750)
رشنو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۵:۲۶
با تشکر از نویسنده.مشکل همه ی ما ایرانی ها اینه که زود خریدار می شیم و خیلی هم زود فروشنده،یعنی دلالی در ذات ما بلفعله.مردمه ما 8 سال پیش دولت مهرورزی رو سره کار آورد و خیلی زود به این نتیجه رسید که اشتباه کرده و دولتی که خودش آورده بود رو فروخت.مطمئنم که برای دولت تدبیر و امید هم همین اتفاق خواهد افتاد تنها و تنها به خاطره اینکه ما ایرانی ها دلالیم (164761)
علیمحمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۵:۲۷
پدیده زشت دلای فقط دلالیهای ساده نیست.واسطه گری برای پست ومقام توی شهرمابیداد میکنه.دلالی مدرک وپژوهش ونمره و...هم اضافه کنین.متشکرم. (164762)
محمدهادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۵:۲۹
مقاله جالبی بود راجعبه بزرگترین درد اقتصاد ما.اگه این درد و البته درد اختلاس های میلیاردی درمان بشه می تونیم با خیلی از کشورهای بزرگ اقتصادی رقابت کنیم. (164763)
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۵:۲۹
یادروزهای اول انقلاب بخیر.اینروزها همه به فکر جیبشون هستند.کاش دولت روحانی میتونست کاری برای رفع این بحران بکنه. (164764)
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۷:۲۳
ریشه تمام این بداخلاقیها تندروی بخش کوچکی از جامعه است که هیچ تعهدی به ملت بزرگ ایران ندارند.امیدکه باسربلندی ازاین دوران تلخ بگذریم.خدا به همه دلسوزان کمک کند. (164812)
ضد دلالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۷:۳۳
دلالی یعنی هزینه نکردن.وقت نگذاشتن.مالیات ندادن.تبانی.پولشویی.ونهایتا نابودی اقتصاد واقتدار ملی..نفرین براین بیداد. (164817)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۷:۳۴
این بحران ماحصل عدم شفافیت وصداقت است.فرصتی است گرانبها برای فرصت طلبان. (164818)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ۱۷:۳۵
دلالی یعنی زندگی بیدردسر وپاسخگونبودن. (164819)