به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۴۳۱۳۳

از وام‌های چند میلیاردی بدون وثیقه تا وام‌هاي چند میلیونی با چندین ضامن!

جامعه ایران نباید جامعه آرزوها باشد، باید کشوری ساخت که ورود به آن آرزوی هر انسانی باشد. کشوری توسعه‌یافته با اخلاق والای انسانی، که در آن کرامت و عزت انسان‌ها بیش از هر کالایی ارزش دارد.
از وام‌های چند میلیاردی بدون وثیقه تا وام‌هاي چند میلیونی با چندین ضامن!
عطا افشاریان

گروه اقتصادي: یکی از موانع جدی کارآفرینی و اشتغال و کار کمبود منابع مالی است. فردی که با یکی از مدارک دیپلم تا کارشناسی به بازار کار پیوسته است باید به نحوی به استخدام یک شرکت یا دولت درآید، که خود مثنوی هفتصد من است. چرا که فرصت استخدام برای همه رشته‌ها و همه افراد وجود ندارد و رانت در استخدام‌های دولتی حرف اول را مي‌زند.
افرادی نیز که تمایل به کار شخصی داشته باشند، در صورتی که از منابع مالی خانوادگی بی بهره باشند با مشکل تامین منابع و در نتیجه بیکاری مواجه هستند. در واقع متاسفانه تنها سه عامل در اشتغال مردم موثر هستند: وجود پشتوانه مالی، رانت برای استخدام دولتی، تخصص و دانش بالا.

دانش‌آموزی دبیرستانی را متصور شوید که از خانواده‌ای روستایی و با دیپلم فارغ التحصیل شده و در سن بیست سالگی پس از دوره خدمت به دنبال شغل مناسب برای خود است و البته سرمایه ای نیز ندارد. در صورتی که این فرد بخواهد در همان روستای خود به تولید بپردازد مسلما به منابع مالی نیاز دارد که با وام‌های خود اشتغالی ده تا بیست میلیونی کاری از پیش نخواهد برد، ضمن اینکه پرداخت همین وامهای اندک نیز با ضامن دولتی و گواهی کسر از حقوق امکان پذیر است.

این در حالیست که بر اساس قانون حجم دولت باید کوچک و کوچک تر شود، بدین ترتیب مي‌توان گفت هر دولتی باید ضامن چندین فرد گردد که در عمل غیر ممکن است و با مشکلات مالی امروزه تقریبا تمایل افراد برای ضمانت دیگران کاسته شده است. همین فرد در صورتی که بخواهد راننده شود و از این شغل کسب درآمد کند با توجه به قوانین کشور باید تا سن 23 و 25 سالگی منتظر اخذ گواهینامه رانندگی خودروهای سنگین بماند و بعد از آن نیز با توجه به نوع عرضه خودرو و میزان سرمایه مورد نیاز قادر به خرید نخواهد بود.

از طرف دیگر این روزها پشت سرهم اخبار اخذ وام‌های بالای ده میلیارد تومان آن هم بدون وثیقه های لازم به افرادی خاص در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. این افراد طی سه سال گذشته بدون نیاز به انجام هیچ کار تولیدی، و با وارد نمودن این حجم پول به بازار ارز و خودرو و سایر کالاها، اکنون صاحب میلیاردها تومان پول هستند بدون تفکر، خلاقیت و یا انجام کار تولیدی و زحمت بسیار. هر کدام از این افراد در صورتی که اقدام به خرید دلار کرده باشند در سال 1392 موفق به فروش 3800 تومانی شده‌اند یعنی 3.8 برابر قیمت اصلی و بدین ترتیب با احتساب سود 14 درصدی برای بانک به راحتی تا 200 درصد سود عاید خود نموده‌اند و البته در ازای این 200 درصد سود حجم بالایی تورم، بیکاری و تنش اجتماعی نصیب کشور شده است! مسلما ارائه وام به بنگاه‌های تولیدی از نظر عقلی کاری صحیح و در راستای توسعه کشور است ولی دور از ذهن است که این وام‌ها در جهت توسعه کشور و یا تولید مصرف شده باشند و عمده این مبالغ جهت واردات، خرید کالا و یا زمین و به عبارتی دلالی صرف شده اند که پیامدهای اقتصادی آن مشهود است.

سوال اینجاست که چرا مکانیزم صحیحی برای اخذ وام و استفاده از منابع مالی بانکها برای کلیه افراد وجود ندارد؟ توسعه سیستم‌های الکترونیکی راه حلی است برای متعادل نمودن این خدمات. در صورتیکه دولتمردان بخواهند و عزمی راسخ داشته باشند، با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی متمرکز و تجمیع کلیه اطلاعات و دارایی افراد، مي‌توان به بهترین شکل ممکن این بازار نابسامان وامهای بانکی را سامان داد. البته همه اینها منوط به اراده واقعی در مسئولین است، چرا که هستند بسیاری از افراد که از این عدم وجود سیستم و برنامه در کشور منتفع مي‌گردند.

با وجود این سامانه‌ها و در نظر گرفتن جرایم نقدی و محرومیت‌های اجتماعی برای متخلفین اقتصادی، کنترل تخلفات ساده مي‌شود و بدین ترتیب بانکها قادر به پرداخت وام به همه اقشار بدون ضمانت خواهند بود، چرا که بر اساس قوانین در صورتی که فردی بدحساب شود از کلیه مزایای اجتماعی شامل گواهینامه، گذرنامه، بیمه و... محروم مي‌گردد و در سوابق وی نیز درج خواهد شد.

با شرایط کنونی اخذ وام در کشور، توسعه و کارآفرینی مشکل و دور از ذهن است و متاسفانه مدیران بانکها را نیز در چاه رانت و فساد اقتصادی گرفتار مي‌نماید. برای کارآفرینی و ایجاد بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی باید سامانه های دولت الکترونیک را بیش از پیش تقویت نمود. ایجاد سامانه‌های متمرکز اطلاعاتی و پالایش مداوم آنها، تنها راه در جهت تحقق عدالت اجتماعی است. با وجود چنین سامانه‌هایی، مالیات‌ها به شکل صحیح اخذ خواهند شد و همچنین تورم و رکود محقق نخواهد گشت و از پولشویی، رشوه، اختلاس و ربا نیز تا حد بالایی جلوگیری به عمل خواهد آمد. جامعه ایران نباید جامعه آرزوها باشد، باید کشوری ساخت که ورود به آن آرزوی هر انسانی باشد. کشوری توسعه‌یافته با اخلاق والای انسانی، که در آن کرامت و عزت انسان‌ها بیش از هر کالایی ارزش دارد.

پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۶:۱۹
خدا رحمت کند روح بلند آیت الله طالقانی را.ایشان به بزرگان آن زمان که دست اندر کار تدوین قانوند اساسی بودند ,نصیحت کرد که:قانون اساسی قبل مجری خوبی نداشت چه تعهدی است که شما قانون را عوض کنید و آنرا را اجرایی کنید, هم اکنون ما قانون اساسی انقلاب را در دست دازیم اما باز هم مجریان خوبی نداشتیم .بنابراین تا قانون در مورد وزیر و و کیل یکسان نباشد و قوه قضاییه به قانون نوشته احترام و مردم را در مقابل قانون دسته بندی خودی و غیر خودی تکند به سرانجام نخواهد رسید. (230781)
انسان
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۶:۲۳
میگن وام 50 میلیون تومنی بدیم به جوونها تا ازداواج کنند اونوقت دوست من اردیبهشت92 ازدواج کرده و تا به امروز هم همون وام 3 میلیون تومنی رو بهش ندادند تازه اون با ضامن رسمی ........
من دیدم به بهانه وام میخوان سر جوونهای مردم رو شیره بمالن با وعده این وامها از خیر ازدواج گذشتم .. توی این مملکت هیچ مسئولی مسئولیت گردن نمیگیره. (230783)
محمد علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۶:۲۹
بهار جان خدمت به خلق خدا که ضامن و وثيقه نمي​خواد برادر من، مي​خواد؟؟؟!!!! تا حالا شده يک ريال از اين وام هاي چند ميلياردي خرج شخصي شده باشه؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! ضمنا اگه مشکلي در اين زمينه وجود داشت حتما برادر حسين مي​فهميد، لابد مانعي وجود نداره ديگه، شما هم دلتو صاف کن و گير الکي نده !! (230786)
ميثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۶:۴۴
يك جوري مطلب مينويسيد انگاردر كشور قانونمندي زندگي ميكنيم.اينجا ژاپن يا فرانسه نيست. اينجا كشوري ست كه حتي رئيس جمهورش،فرمانده نيروي انتظامي و حتي مداحايش قانوني كار نميكنند (230793)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۶:۵۰
نمي دونم مسئول كيه اما اميدوارم معرفي و محاكمه بشه
يك ساله منتظر استخدام هستيم با اينكه همه پروسه هاش تمام شده هنوز اعتبار تامين نشده مونديم بلاتكليف همه اين بلاتكليفيها بخاطر سوء مديريت و عدم پاسخگو بودن مسئولان هست (230797)
چشم انتظار
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۷:۲۲
ما که شش ماهه واسه وام ازدواج ثبت نام کردیم هیچ خبری نیست نفری 3 میلیون وام میدن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (230816)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۷:۲۴
مطالب آقای افشاریان عالیست و واقع بینانه . و

ولی آرزو بر جوانان عیب نیست . با این سیستم و روش ایرانی قانونمند سراب خیال است . (230820)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۷:۲۷
فقط یک خواهش دارم هیچ کس در این کشور بین مردمان غصه خور دم از عدالت نزند
چون عدالت نیست صحبت کردن باعث رنجش مردم میشود . (230826)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۷:۳۰
دلواپسان چرا روزه سکوت گرفتید پس کجایید مملکت غارت میشه نیستید اما یک نفر موزیک گوش میکند دلواپس می شوید (230828)
شهروند دهلرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۷:۳۵
درهم تنیدگی اقتصاد و سیاست مسئله ی پنهانی نیست . در یک سیستم ناسالم و معیوب ، بروز این چنین پدیده هایی کاملا عادی است. اگر بدنبال رفع این مشکلات هستیم باید بدنبال سالم سازی ساختارها باشیم . . . (230831)
farhad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۹:۵۴
من موندم چرایهو مه افرید اعدام شد؟چرا مردم نباید ازدفاعیات اون در دادگاه چیزی بدونن؟
غیر از اینه کسایی ترسیدن.
هرچند مردم ما اینقد ساده هستن که ساکت میمونن
تازگی هام که ۳‎هزار به توان دو اختلاس شده ‏‎ ‎
چرا مردم باید دفاعبات اون رو می شنیدن!! . اصن مردم چه حقی دارند که چیزی بشنوند. ... حواس جمع و عادلی داریم . یه نفر قربانی شد تا سر و صداها بخوابه و کسی از وقایع پشت پرده و دستهای درازی که تو کار بودن باخبر نشه
بچاپ جون من (230877)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۰:۳۵
من از یکی از موسسات ده میلیون وام گرفته ام بیست و یک میلیون تومان از من و بیست و یک میلیون تومان از ضامنم چک بدون تاریخ دریافت کرده.ضمنا چهار ساله حدود شانزده و نیم میلیون باید بازگردانم. تازه این موسسه مسئولیت خیلی بیشتری دارد چون اسم مقدسی دارد. (230883)
شروین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۰:۵۶
بانک ملت زنگ زده میگه دستگاه پوز شما کارکرد داشته بیاید وام بهتون میدیم.رفتیم وام بگیریم میگن برو یه فاکتور 37 میلیون تومنی از خرید وسایل مرتبط با کارت اونم یکجا بیار تا بررسی کنیم.
ما که کلا خیری تو این مملکت ندیدیم.عمرمونم که زوتر تموم نمیشه که راحت شیم. (230887)
اميد222
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۲:۳۴
مطلب مي خونيم و مطلب مي نويسيم که بگذره وگرنه محال با اين همه اختلاس و فساد چيزي درست بشه محاله (230915)
حاااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۳:۴۱
هر کی اومده خورده برده حالا 8 سال گذشته بیشتر (230931)
عبدالله....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۸ ۰۰:۴۶
خدمتتون عرض کنم که در سال 1381 مبلغ یک میلیون و پانصدهزارتومان وجه رایج مملکت اسلامی!!! وام بهسازی در یک روستای استان کرمان اخذنمودم با دو ضامن کارمند(تعهدحسابداری)و یک ضامن کاسب.با اقساط 10 ساله هرماه 12000 تومان!!! خدا نکند که قسط ماهانه من از سررسید ماهانه اش 3 روز بگذرد ضامنها تحدید میشوند و هزار مکافات که ..... البته اونها درست میگن اگه همین وامهای ریزه رو سخت نگیرن چطور میتونن وامهای نجومی بدون وثیقه به بندگان خدا بدن؟؟؟؟!!! (230938)
دلواپس جوانان ايران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۸ ۰۱:۵۴
آن مسئولي كه نتايج بيكفايتي ها و تاوان انحرافات عقيدتي خودش را به اين قشر عزيز جوان منتقل كرد مطمئنا در روز حساب كه اتفاقا در اين عالم هم مي تواند باشد حسابرسي سختي خواهند داشت مسئولي كه كياست آنرا نداشت تا در عرصه تعامل و دادو ستد ديپلماتيك بين المللي موضوع استفاده از يك تكنولوژي صلح آميز مانند انرژي هسته اي را از معادلات تعاملي اقتصادي با ممالك ديگر منفك نگهدارد و بلكه عامدانه بهانه بدست زورگويان مي داد، بايد جوابگو باشد!!!!!!! (230944)