به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۷۹۸۳۹
مقاله وارده

جام جم خود را به خواب زده است اما...!

جام جم خود را به خواب زده است اما...!
مهدی خلیلی

گروه مقالات: روز گذشته يك مقام مسئول كشور به صراحت اعلام كرد 90 درصد مردم ايران از شبكه هاي ماهواره اي استفاده مي‌كنند. صدا و سیما باید بعنوان رسانه ملی خواستار تحقق مطالبات ملی باشد و بتواند بعنوان سرمایه اجتماعی که محل و مورد اعتماد ملی قرار بگیرد و نقش شایسته و بایسته خویش را در تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامی و جامعه ای دموکراتیک ایفا نماید اما اين رسانه انحصاري که با دارابودن سه هزار ساختمان در سراسر کشور؛ سهمِ هزار و 100 میلیارد تومانی از بودجه سال 94؛ جذبِ هزار و 300 میلیارد تومان از محلِ تبلیغات و زیرمجموعه‌های درآمدزا و نهایتا در اختیار داشتنِ دو هزار و 400 میلیارد تومان بودجه در سال و نیرویِ انسانیِ متشکل از دو هزار مدیر و 45 هزار کارمندی که 800 میلیارد تومان از این بودجه را گرداندنِ 121 شبکه‌ رادیویی و تلویزیونی متاسفانه ثابت نموده است رابطه‌ی چندان خوبی با اصلِ "مشتری مداری" ندارند و این رسانه ملی در تحقق اهداف ملی در رضایتمندی حداقلی به سر مي‌برد.

تحلیل این امر به سواد رسانه ای و تخصص خارق العاده در ارتباطات نیازی ندارد.کافی است به بالای پشت بام‌ها رفته و دیش‌هاي ماهواره ای که برای استفاده از شبکه‌هاي غیر وطنی و گریز از برنامه وطنی را نظاره کنیم و به گفته مسوولان در شهر تهران حداقل 70 درصد از شبکه‌هاي ماهواره‌ای استفاده مي‌کنند؛ و در خوشبینانه ترین صورت صدا و سیما 30 درصد ضریب نفوذ دارد و شبکه‌هاي ماهواره ای از 70 درصد مخاطبان بهره‌مند است و برخی از این شبکه‌ها ادعا مي‌کنند که 40 تا 50 میلیون بیننده در ایران دارند.

متخصصان ارتباطات چهار کارکرد تعریف شده برای رسانه جمعی قائلند: اطلاع‌رسانی، همبستگی اجتماعی، آموزش و سرگرمی. متاسفانه رسانه ملی دغدغه ملی ندارد و ریزش مخاطب را مساله ای برای خود نمی‌داند و هزینه‌ای که از بیت المال صرف برنامه‌هاي بی هویت این رسانه مي‌گردد، پاسخگو نیت و در نتیجه در تحقق اهداف 4گانه فوق ناموفق عمل نموده است. مردم از اطلاع رسانی این رسانه ناراضی اند و برای آگاهی از اخبار و اطلاعات به شبكه هاي خارجي اعتماد بیشتری دارند. نکته تلخ داستان این است بسیاری از خبرهای صدا و سیما حالت رپرتاژ داشته و مردم مي‌گویند که صدا و سیما در بخش خبری نیز با تبلیغ شرکت‌ها به سود خود مي‌اندیشد.

صدا و سیما در تحقق همبستگی اجتماعی نیز موفق نبوده و مسوولانش در این باور غلط سیر مي‌کنند که همبستگی اجتماعی، یعنی همه ی آحاد ملت یکجور فکر کنند و یکجور بپرسند و یکجور بخواهند اما واقعیت و حقیقت این است که اگر ما شبیه هم فکر کنیم انگار هیچ کدام فکر نمی کنیم و مردم نمی خواهند چند نفر بعنوان قیم فکری و فرهنگی تصیم بگیرند و نتیجه تصیمیم گیری رضایت حداقلی مي‌باشد. رسانه ملی باید بداند که ایران کشوری است بزرگ با علایق و خواسته‌هاي متنوع و بايد برای توفیق خود به این تنوع اعتقاد داشته باشد.

صدا و سیما در بخش آموزش و سرگرمی کمترین توفیق را بدست آورده و با ساختن فیلم‌ها و سریال‌هاي پر هزینه اما کم مخاطب باعث رویگردانی مخاطبان از جام جم گردیده و این مخاطبان و تماشا گران به جم و شبکه‌هاي دیگری که با یک دفترِ کار و چند دوبلور و برنامه‌ساز؛ در قدمِ نخست؛ رگِ خوابِ مخاطبان ایرانی را به‌دست آوردند و فرهنگِ کشور را به سمتی که خواستند؛ و مي‌خواهند سوق مي‌دهند! ترکیه با ساختن سریال هایی چون خليفه سلطان توانست ترکیه را به جوامع دیگر بشناساند و میلیون‌ها گردشگر و توریست را جذب نماید.

یکی از مهمترین بازار مخاطب شناسی ترکیه، جامعه ایرانی است که در این راستا موفقیت مطلوبی را نیز بدست آورده است. درام و سریال‌هاي عشقی و خانوادگی سطحی و بی مایه که خانواده ایرانی را مورد هدف قرار داده است. چرا مسوولا صدا و سیما نمی خواهند به جبران اشتباهات خویش بپردازند و در برنامه سازی به اهداف ملی به مشتری مداری اهمیت ویژه ای قائل شوند؟

اما محتوای محدودِ تولیدات، عدم خلاقیت ِسوژه‌ها، چشم‌پوشی بر نیاز مخاطب، عدم وجودِ فضای انتقادپذیری، چمبره‌ی مدیران و کارمندانِ فاقد خلاقیت، وجودِ برخی خطوط قرمز، در کنار خواب بودنِ مسئولان در زمانی که باید هوشیار می‌بودند؛ برخی از دلایلِ رسیدن به نقطه‌ی فعلی‌ست. همچنین شعارزدگی، سیاست زدگی و سطحی نگری و بی برنامگی و اینکه این رسانه فاقد یک برنامه استراتژیک است، این رسانه را در انزوای بیشتر و ناکامی بیشتر مي‌برد. البته رسانه ای که خواب است مي‌توان بیدارش نمود اما رسانه ای که خود را به خواب مي‌زند هرگز!

یوسف
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۰۰
خیلی وقته رسانه ملی مردم عوض شده..
من و تو شده شبکه سرگرمی..
بی بی سی شده شبکه خبر..
جم شده شبکه سریال..
پی ام س شده شبکه موزیک..
صداوسیما هم بشینه برای دلواپس ها و افراطی ها خبررسانی کنه و واسه هم کف و سوت بزنن دور همی.. (306868)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۲:۴۵
صدا وسیما با پول ملت اداره میشه اما خلاف خواست اکثریت قاطع ملت حرکت می کند. (306935)
تمام درد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۸:۵۴
تمام درد آقایون اینه که ای مردم ایران همه ی دنیا دشمن ماست و همه میخوان مارو نابود کنن ،ولی یکی نیست به این آقایون بگه دشمن کیه؟میخواد چکار کنه؟..... (306991)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۰۲
مدیران رساه میلی مرغشان یکپا ه دارد (306869)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۰۳
متاسفم از اینکه نسیم اعتدال و میانه روی در سیما با مدیریت جدید هم نوزید! (306870)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۱۱
رسانه به اصطلاح ملی ایران صدایی ست که با سیمایش ۱۸۰ درجه تفاوت دارد، نه صدایش صدای ملت ایران است و نه سیمایش سیمای مردم ایران. رسانه ایست که دیروز را در فردا تکرار میکند بدون اینکه حتی ذره ای از امروز و نیازهای امروز شناخت داشته باشد.الگویش برای من جوان فرزاد حسنی و آزاده نامداریست و برای من مذهبی فرزاد جمشیدی و هزار الگوی از این دست که ماشاله صداسیما استاد پیدا کردنش است.جناب سرافراز اینها حرفهای من جوان ایرانیست که شما در ساختمان شیشه ایتان منو مخاطب تصور میکنید در حالی که من از صداسیمایتان که (306872)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۱۶
که هیچ شباهتی به من ندارد فراریم. شما متهمین به سوق نوجوانان و جوانان به سوی ماهواره که چیزی جز ابتذال و گمراهی ندارد(البته در اکثر برنامه های ماهواره نه همه) صدا و سیمای ملی من گناه و تقصیر تو در ابتذال جوانان این مرز و بوم اگر بیشتر از ماهواره نباشد مطمینا کمتر نیس.... (306873)
معتدل متعجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۵۱
خیلی خوب است تحلیل کردن
اما به نظر نزدیک 20 سال است حداقل که چنین تحلیل هایی می شود و نورد میخ آهنین درسنگ!چرا از دموکراسی تنهانقادی(آن هم با 100 و 1 خودسانسوری) و رای دادن را به مردم ایران نمایش می دهید؟
اگر 20 سال حرفی زدید و رایی دادید و هیچ نشد
آیا باید 20 سال دیگر هم بدین اکتفا کنید؟
چرا جامعه مدنی و اصل 27 قانون اساسی ج.ا.ا و فشار مردمی جهت منع حیف و میل بیت المال به دست 1 باند را پیگیری نمی کنید و آموزش نمی دهید؟
یعنی پایداری باید از ما در اصل 27 را استفاده کردن جلوتر باشد؟
فاین تذهبون؟! (306882)
رضا
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۰۹:۵۳
بخشی از اون 30 درصدی هم که ماهواره استفاده نمی کننن با اخبار و برنامه ها و سرگرمی های اینترنت و شبکه های اجتماعی خود را مشغول می سازند . (306883)
رامتین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۰:۳۵
ماهی یک بار هم فامیلان من که میشناسم نگاه نمیکنن (306890)
علی
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۰:۴۳
مگر سیاست گزاریها صدا و سیما دست مدیر صدا و سیما است که با تغییر آن سیاست حاکم بر آن عوض شود .وقتی سیما شعور یک ملت را به بازی میگیرد شما توقع دارید مردم صدا و سیما را تماشا کنند (306892)
بسیجی واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۰:۵۴
ما که از سال88 دیگه قید تلویزیون مبلی رو زدیم (306894)
--------------------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۰۱
واقعا هم صداوسیما خود را به خواب زده است شده فقط رسانه میلی افراطیون (306895)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۱۴
شما این آمارو از کجاتون در میارید؟!؟ 90 %؟!؟!؟ .... آدم دروغ گو. (306902)
آشو
United States
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۱۸
من تعجب ميكنم استفاده از ماهواره اينهمه بحث و حديث توى جامعه داره!!!!!
باباجون مردم دلشون ميخواد فقط ماهواره ببينن يا فقط تلويزيون سرافراز رو ببينن يا هردو يا هيچكداوم.!!
يعنى توى اين موضوع هم بايد نسخه پيچى كرد؟؟؟؟؟؟ (306903)
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۳۶
هدف رسانه ملی رضایت مردم نیست بلکه رضایت عده ای خاص است برای ادامه نشستن بر صندلی ریاست رسانه ملی (306910)
Urmia
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۴۶
تو خيابون داشتم رد ميشدم خبرنگار صدا و سيما درست جلوي دفتر نمايندگي پديده شانديز كه هنوزم تو اروميه فعاله جلومو گرفته ميگه نظرتون در مورد تاثيرات حجاب بر .. چيه؟ بهش ميگم چرا در مورد همين پديده شانديز كه تو شهرمون هنوز فعاله گزارش نمي گيري؟ ميگه موضوع گزارشها برامون از تهران ابلاغ ميشه! گفتم تو زمينه سوال شما هيچ تخصصي ندارم و جواب نمي تونم بدم. ميگه لازم نيست چيزي بدوني ما ميگيم تو فقط تكرار مي كني. گفتم مردك من هر چقدر هم در اين مورد چيزي ندونم از ضرغامي و رييس جديدت بيشتر مي دونم ولي چون ... (306912)
Urmia
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۵۰
.... مي دونم پخش نمي شه نمي خوام نظرمو بگم. حالا شما خودتون ببينيد يه گزارشگر ساده و بيسواد صدا و سيما مردمو چي حساب مي كنه . حالا شما سر همين رشته رو بگير تا برسي به رييسشون. اينا اصولا مردم رو اسكل حساب مي كنن و برنامه هاشونم بر اساس همين سطح از مردمه. مخاطب هاشونم همونن كه اينا براشون برنامه ريزي مي كنن. تو يه كشور ديگه خبرنگار بگه تو اون چيزايي رو كه من ميگم رو بگو مطمئنا به جرم تحقير و توهين به فرد دادگاهيش مي كنن (306916)
فرزند وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۱:۵۱
وقتی رسانه ملی قدرت تحمل کوچکترین صدای مخالفی را ندارد و حتی یک سریال انتقادی مثل در حاشیه،را که انتقاد آن نه سیاسی بلکه صنفی بیان میشود تحمل نکرده و با مسخره ترین دلایل و توجیه ها قطع میکند مردم باید هم جایگزینی مثل شبکه جم را ببینند که عواقب این مدیریت را در افزایش طلاق و بی بندوباری وکمرنگ شدن بنیان خانواده خواهد بود، همانطور که میبینیم.
اما در مورد BBC،وقتی یک نفر در انتخاباتی 20 میلیون رای ملت را می آورد و ممنوع التصوير میشود مردم باید برای دریافت اخبارش به چه شبکه ای مراجعه کنند. (306917)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۲:۱۹
برای صدا و سیمای میلی همین بس که در بعضی شهرستان ها وقتی به دلایلی اعلام تعطیلی یا تاخیر در مدارس پخش میشود همه یا بسیاری از دانش آموزان فردای آن روز به مدرسه میروند..نمونه اش در اصفهان که قریب به اتفاق بچه ها با اینکه شب قبل از تلویزیون اعلام شده بود مدرسه رفته بودند...خوابن یا خودشونو به خواب زدند..لابد خیال میکنن تفسیر های آبکی و جهت دار و تخریب چهره های با سابقه انقلابی بیننده داره... (306923)
پورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۲:۲۷
کارشناسان معتقدند که سیستم رسانه ملی چنانچه بخواهد برای منافع ملی بخوبی عمل کند سیستم ان باید اقناعی باشد ونیزرقابت خردمندانه ومسئولانه را برای جذب مخاطب بکارگیرد و بنا بر فرمایش مقامات عالی هم مسئولان به مردم اعتماد کنندوهم مردم به مسئولان (306926)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۲:۳۳
به نظر من باید از مردم راجع به قطع بودجه صدا و سیما و اختصاص آن به مردم نظرخواهی شود (306929)
Urmia
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۲۰:۲۳
احسان جان موضوع بسيار هوشمندانه اي رو مطرح كرديد. دليلي نداره اين رسانه با اينهمه تجهيزات و زيرساخت در حالي كه مخاطبش از تلويزيونهايي كه كل ساختمانش يك اتاق و كل كارمنداش ١٠ نفرن هستند كمتره بخواد بودجه چند هزار ميلياردي بگيره و اتفاقا با همين بودجه خود مردم رو به سخره بگيره. اگه رفراندوم در قانون اساسي هست چرا در اين موارد استفاده نميشه. ما مردم ايران نمي خوايم بودجه كشور براي چرت و پرت هاي صدا و سيما هزينه بشه. (306998)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۳:۰۲
به نظر شما دوستان نتیجه و ثمره ی تدبیر و مدیریت ضرغامی و دیگر مدیران چه در گذشته وحال نصب دیش های ماهواره روی پشت بام ها و بالکن نیست؟؟؟ (306942)
معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۳:۱۰
ماتلویزیون غیردولتی می خواهیم کوگوش شنوا (306946)
جوادسکاکی
Germany
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۵:۲۹
باید به صداوسیمامدال جسارت داد که اکثریت ملت ایران رابه سوی ماهواره هدایت کرده است (306965)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۶:۰۸
این صدا و سیما تعطیل شود بیت المال حفظ می شود (306971)
AMINAM
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۱۷:۵۴
حکایت مدیرای ما حکایت شب خاستگاریه که دو طرف فقط از ایدال ها و شعارها حرف میزنن اصن به زندگی کاری ندارن الان هم دغدغه سازمان داد وبیداد فقط شعار و آرمان شده که از بس تکرارش کردن لوث شده دیگه
البته قضیه یمن تموم بشه شاید واسمون یکاری بکنن!!! (306984)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۲۰:۳۶
مشکل ما مردم ایران اینه که زود ااحساساتی میشیم به هر حال مردم هم ماهواره میبینن هم تلوزیون ایران ولی اتلوزیون تو بزنگاه ها بعده ای عده ای رو با شعارهای ملی .عده ای مذهبی عده ای رو با ترسوندن که ایییییی اگه نیاید تو میدون دشمن حمله میکنه و از ای حرفا عده ای هم واقعا ای حرفا رو قبول دارن رو به صحنه میاره ما باید اول کاری کنیم که مردم زود احساساتی نشن دیگه اینا نمیتونن کاری کنن (307000)
ملت سرکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۲۳:۱۴
ملت سر کارند . خودشان می دانند ولی ازاد نمی کنند تا ملت خوش باشند که از خط پایشان را بیرون گذاشته اند !!!!!! (307009)
مخلص روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۴ ۲۳:۵۰
بنده دلواپس نیستم و طرفدار روحانی و از سیاستهای سیاسی سیما هم انتقاد دارم اما برای حفظ خانواده ام الحمدالله ماهواره هم ندارم و برنامه های علمی و تربیتی رسانه ملی مثل معارف اکتفا و بقیه را هم از تفریحات سالم استفاده می کنم اکثر خانواده هایی که از برنامه های ماهواره استغاده می کنند رو هم وضعسون را می ببنم که از تربیت اسلامی چقدر دور افتاده اند (307017)