به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۴۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۲۶ ساعت ۰۱:۰۹
کد مطلب : ۱۰۱۵۶۸

بيانيه آمریکا درباره آغاز ششمين‌سال‌حصر

گروه سياسي: وزارت امور خارجه آمریکا از حکومت ایران خواست که به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و زهرا رهنورد همسر موسوی و فعال حقوق زنان خاتمه دهد.
به گزارش خبرگزاري‌ها؛ مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفته که این کشور "به همراه جامعه بین المللی، ادامه حصر این سه نفر را محکوم می‌کند و خواستار آزادی سریع آنهاست. این موضع گیری، در بیانیه‌ای به مناسبت آغاز ششمين سال حصر خانگی صورت گرفته است. وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که حصر خانگی این رهبران، بدون تفهیم اتهام رسمی صورت گرفته و از مقام‌های ایران خواسته که به تعهدات بین‌المللی خود از جمله در زمینه "رعایت موازین حداقلی محاکمه عادلانه و بازداشت افراد و خودداری از زندانی کردن شهروندان به صورت خودسرانه" پایبند باشد. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، پس از تظاهرات 25 بهمن ۱۳۸۹ تاکنون در حبس خانگی به سر می برند.

خبرگزاری صدا و سیما هم به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: معاون سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه ای آزادی رهبران حوادث سال88 را خواستار شد. مارک تونر در بیانیه ای مدعی شد «دولت جمهوری اسلامی ایران از پنج سال پیش تاکنون مقامات بلندپایه سابق این کشور، مهدی کروبی و میرحسین موسوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال دو هزار و نه و همچنین زهرا رهنورد همسر موسوی و فعال حقوق زنان را بدون وارد کردن اتهام رسمی به آنها در بازداشت خانگی قرار داده است.»

این بیانیه می افزاید «ما در محکوم کردن بازداشت مستمر آنها و آزار و اذیت اعضای خانواده شان به جامعه بین المللی ملحق می شویم و آزادی فوری آنها را خواهانیم. آمریکا همچنان از دولت ایران می خواهد به تعهدات بین المللی خود از جمله تضمین دادگاه های منصفانه و عدم بازداشت خودسرانه شهروندان ایران پایبند باشد.ما همچنین آزادی فوری این افراد و همه زندانیانی که به دلیل باورهای سیاسی و مذهبی شان در حبس به سرمی برند، خواهانیم»