به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۰۶ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : ۱۰۲۴۷۶

تحریم انتخابات، رای به افراط است

گروه سیاسی: يك فعال سياسي اصلاح طلب با انتقاد از فرضیه تحریم انتخابات، اعلام کرد: آنهایی که فکر می‌کنند در انتخابات رای نمی‌دهند بدانند که قطعا قبل‌تر از همگان رای داده‌اند و رای ایشان به نفع کسانی نوشته شده است که حضورشان در عرصه قدرت را در مشارکت حداقلی مردم جست‌و‌جو می‌کنند.
تحریم انتخابات، رای به افراط است
علی تاجرنیا در گفت‌و‌گو با سايت خرداد درباره مهم‌ترین وظیفه مردم در انتخابات مجالس خبرگان رهبری و شورای اسلامی، گفت: مهم‌ترین وظیفه مردم در وهله اول و تا پیش از اعلام نتایج نهایی شمارش آرا، مشارکت حداکثری برای انتخاب مجلسی است که هرچه بیشتر به معدل خاص مردم نزدیک‌تر باشد. در این مرحله هرچقدر مردم مشارکت بیشتری داشته باشند منتخبین مردم در بهارستان قرابت بیشتری با مردم و حوزه‌های انتخبیه خواهند داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه‌داد: مهم‌ترین وظیفه مردم در وهله دوم و پس از تشکیل مجلس، پیگیری اخبار و تصمیمات مجلس و نظارت بر عملکرد نمایندگان مردم در خانه ملت است. یعنی مردم در دوره بعد می‌بایست در جریان تصمیمات و اقدامات نمایندگان خود قرار گرفته تا ضمن اطلاع بهتر از سازوکار این نهاد، شناخت بهتری نسبت به وکلای خود در مجلس پیدا کنند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین وظیفه منتخبین مردم در مجلس دهم چه خواهد بود، افزود: منتخبین مردم در مجلس آینده می‌بایست در درجه اول وظایف قانونی خود در حوزه تقنینی را به خوبی ایفا کنند و سپس نظارت دقیقی بر عملکرد نهادهای اجرایی و بر اساس قانون داشته باشند. همچنین نمایندگان مجلس آینده می‌بایست در راستای اعتلای کشور به نوعی همکاری و همراهی با دولت را ضمن حفظ استقلال قوه مقننه داشته باشند و چنانچه درصدد بهترین پاسخ به حسن‌نیت مردم هستند توجه خود را معطوف به مشکلات و درخواست‌های مردم در حوزه‌های مختلف اعم از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که برخی رای‌دادن را بی‌تاثیر در سرنوشت کشور قلمداد می‌کنند، تصریح کرد: آنهایی که فکر می‌کنند در انتخابات رای نمی‌دهند بدانند که قطعا قبل‌تر از همگان رای داده‌اند و رای ایشان به نفع کسانی نوشته شده است که حضورشان در عرصه قدرت را در مشارکت حداقلی مردم جست‌و‌جو می‌کنند. به گفته او، اگر کسی رای نمی‌دهد فکر نکند که در انتخابات و تعیین سرنوشت کشورش نقشی نداشته است بلکه چنین افرادی نقش خودشان را در انتخابات ایفا کرده و زمینه را برای حضور افرادی فراهم کردند که کمتر به حضور حداکثری مردم توجه دارند.

تاجرنیا تاکید کرد: کسانی که نمی‌خواهند در انتخابات هفتم اسفند رای بدهند مطمئن باشند که در ‌‌‌نهایت مجلس بعدی تشکیل خواهد شد و نمایندگان ولو با مشارکت حداقلی مردم به مجلس راه پیدا خواهند کرد و در تصمیمات مهم برای سرنوشت کشور و حوزه‌های انتخابیه وارد عمل می‌شوند. پس چه بهتر که این نمی‌اندگان با مشارکت حداکثری مردم انتخاب شده تا به خواستگاه و گفتمان مطلوب مردم نزدیک‌تر باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلبان با اشاره به این موضوع که تحریم‌کنندگان انتخابات تنها دو راه پیش رو دارند، افزود: این افراد هیچ راهی ندارند جز روی آوردن به رفتارهای رادیکال در کشور - که ما نتایج سو آن را در کشور و منطقه تجربه کرده‌ایم – و یا آنکه موع انفعال نسبت به موضوعات مهم کشور داشته باشند که هیچ منفعتی برای این گفتمان و فرا‌تر از آن مردم ندارد.

نماينده مجلس ششم در پایان تاکید کرد: ممکن است خیلی از افراد در بین نامزدهای تایید شده در انتخابات نامزد مطلوب خود را پیدا نکنند و یا نسبت به برخی از اتفاقات در کشور معترض بباشند ولی هیچ کدام از این مسائل نباید مانع رای دادن در انتخابات شود. چراکه در ‌‌‌نهایت انتخاب نامزد نزدیک به گفتمان مطلوب در انتخابات حداقل تسهیلات را برای بهبود شرایط در کشور فراهم خواهد کرد.