به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۱۹
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۲/۱۶ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۱۰۳۰۶۴
حمایت رسمی پان‌ترکسیت‌ها از قاضی‌پور

اگر فیلم‌قاضی‌پور قبل‌ازانتخابات پخش می‌شد

گروه سیاسی: یک نامزد ردصلاحیت‌شده‌ی ارومیه که خود از آذری زبان‌هاست، با اشاره به «حمایت رسمی پان ترکسیت‌ها از قاضی‌پور»، گفت: شوونیست‌های آذری چشم دیدن برادران و خواهران کرد مسلمان را ندارند و اگر قدرت در دست آنها بود تاکنون یا کردستان از ما جدا شده بود یا حمام خون بود که هر روز راه می‌انداختند.
اگر فیلم‌قاضی‌پور قبل‌ازانتخابات پخش می‌شد
دکتر گودرز صادقی، دانشیار دانشگاه تهران در گفتگو با انصاف نیوز، می‌گوید: سخنان آقای قاضی‌پور ظاهراْ پس از برگزاری انتخابات رسانه‌ای شده و اکثر مردم ارومیه از آن بی‌خبر بودند. اگر پیش از روز انتخابات پخش می‌شد رای نمی‌آورد. امتحانش مجانی است؛ انتخابات را در ارومیه تجدید کنند! متن این گفتگو در پی می‌آید:

منتخب مردم ارومیه دسته گلی به آب داده است، فکر می‌کنید خودش این بازخورد را پیش بینی نمی‌کرده؟

تصور می‌کنم از فیلمبرداری در جلسه که ظاهراْ در ستاد انتخاباتی‌اش برگزار شده خبر نداشته وگرنه بعید بود با این درجه از جسارت مطالب جنسی و ادعا یا اعتراف به جنایت جنگی در صحبت‌هایش بیان می‌کرد.

در فیلم سخنرانی آقای قاضی‌پور، مخاطبانش او را تشویق هم می‌کنند، برداشت شما از این واکنش چیست؟
مایه‌ی تآسف شدید است به ویژه اینکه در بین تشویق کنندگان صدای زنان و افراد خردسال هم شنیده می‌شود. این زنگ خطری برای جامعه و دولت است که خشونت طلبی و پذیرش لودگی در اقشاری از جامعه به این شکل خودش را نشان بدهد. هر کسی که مشوق جنایت بر علیه اسرای جنگی و تظاهرات جنسی یک سخنران باشد اصولاْ یک بیمار است که اگر درمان نشود مستعد نشان دادن رفتارهای ضد اجتماعی از خود خواهد بود. به نظر من اگر به افراد حاضر در جلسه دسترسی بتوان داشت بهتر است در اسرع وقت تحت روان درمانی و مشاوره قرار بگیرند به ویژه کودکانی که در چنین جلساتی حضور دارند نیازمند کمک مشاوره‌ای فوری هستند.

مهمترین مساله‌ای که در فیلم اظهارات قاضی‌پور جلب توجه می‌کند از نظر شما چیست؟
در کنار رفتار نادرست و تشویقی حضار که باعث تشدید دروغ پردازی و هذیان گویی سخنران می‌شود، به نظر من ناآگاهی حضار از واقعیات جبهه و جنگ تکان دهنده است. برخورد عاطفی و انسانی رزمندگان اسلام با اسرای عراقی زبانزد خاص و عام است. البته ممکن است آنارشیست‌هایی مانند سخنران نیز تک و توک اقدامات خشونت باری را در حق اسرا انجام داده باشند ولی صحبت‌های سخنران جفا در حق شهدای بزرگ جنگ به ویژه سرداران مظلومی همچون خرازی و باکری است که پس از سی سال همچنان الگوی جوانان و حتی روشنفکران دانشگاهی ما هستند.

آیا ضدیت با زنان در آن منطقه جذابیت به حساب می‌آید و عمومیت دارد؟ اگر داشت او اینقدر رای می‌آورد؟

اتفاقاْ ارومیه از شهرهای مدرن آذربایجان است و در مقایسه با شهرهایی همچون اردبیل و زنجان، جنبه‌ی سنتی کمتری دارد. سخنان آقای قاضی‌پور ظاهراْ پس از برگزاری انتخابات رسانه‌ای شده است و اکثر مردم ارومیه از آن بی‌خبر بودند. معتقدم که اگر پیش از روز انتخابات پخش می‌شد ایشان رای نمی‌آورد. امتحانش مجانی است! انتخابات را در ارومیه تجدید بکنند و خواهید دید که مردم شریف و آگاه ارومیه دست رد به سینه ایشان خواهد زد.

قبلا تجربه‌ی واکنش به یک جوک ساده درباره‌ی آذری زبان‌ها وجود داشته، حالا نماینده‌ی آذری زبان به قزوینی‌ها نسبتی داده که در جوک‌ها مطرح است. جوک را باید آزاد کرد یا باید انتظار برخورد یکسان با هر دو را داشت؟
هر گونه مطلبی اعم از جدی یا شوخی که غرور و هویت دیگران حتی اقلیت‌های خیلی کوچک را جریحه‌دار کند مذموم است و مستحق برخورد قانونی. نمایندگان مجلس باید الگوی دیگران در وحدت ملی باشند نه این که باعث بروز تفرقه بشوند. بعلاوه، شخص رییس مجلس به ادبیات فاخر در صحبت‌ها اعتقاد دارد و مطالبی ده برابر رقیق‌تر از توهین‌ها و هجویات موجود در سخنرانی قابل قبول نخواهد بود.

قاضی‌پور درباره‌ی زبان فارسی نگاه خطرناکی را ترویج می‌کند؛ آیا مخاطبان او پان ترکیست‌ها بوده‌اند؟ آیا او محبوبیتی بین پان‌ها هم دارد؟
متآسفانه پان ترکیست‌ها که عنوان هویت‌طلب را با خود یدک می‌کشند از آقای قاضی‌پور همراه با دو نفر دیگر به صورت رسمی حمایت کرده بودند. پان‌ها آدم‌هایی غیراخلاقی هستند که برای رسیدن به هدف خود راضی به مرگ سایر قومیت‌ها هستند. شوونیست‌های آذری چشم دیدن برادران و خواهران کرد مسلمان را ندارند و اگر قدرت در دست آنها بود تاکنون یا کردستان از ما جدا شده بود یا حمام خون بود که هر روز راه می‌انداختند. آنها فاقد ایدیولوژی الهی یا انسانی قابل قبول و قابل دفاعی هستند و جا دارد روشنفکران آذربایجانی ضمن دفاع از هویت و فرهنگ خود با این جریانات مرزبندی جدی داشته باشند. اینکه آنها با چه منطقی از آقای قاضی پور حمایت کردند برای من روشن نیست. آقای قاضی‌پور جز هتاکی کار دیگری بلد نیست و من شک دارم که پان ترکیست باشد.